Det finns såvitt jag vet två magnetsensorer i den maskin jag haft isär, WG796E: en som aktiveras av en rund magnet i skalet (på stället du visade), och en som aktiveras av en fyrkantig magnet som sitter på ett spröt i frontsensorenheten bakåt och påverkar en annan inre sensor på motsvarande ställe.
__
Att den inte vill ladda brukar bero på att någon av kablarna till frontsensorenheten har avbrott. Inte hört talas om att det kan ha med magnetsensorerna att göra. I mitt fall nyss så konstaterade jag kontinuitet på samtliga fyra kablar till frontsensorns fyra fjäderbelastade bleck, frontsensorn bytt förra året. Fick det inte att funka med laddningen och måste konstatera att det är något annat fel av okänd natur. Kan inte hålla på och byta delar på måfå så det blir att investera i en ny robotplattform.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns såvitt jag vet två magnetsensorer i den maskin jag haft isär, WG796E: en som aktiveras av en rund magnet i skalet (på stället du visade), och en som aktiveras av en fyrkantig magnet som sitter på ett spröt i frontsensorenheten bakåt och påverkar en annan inre sensor på motsvarande
ställe.
Ok pratade med service och dom trodde eventuellt att det kunde vara någon magnet som lossat eftersom den kör in och backar ut och det står laddbas block, det jag hittade i magnethåll var den fyrkantiga.
Sitter den i frontsensorn?
 
Ja det sitter en fyrkantig neodynium-magnet i frontsensorn, ytterst på sprötet. Denna brukar vara fullkomligt upprostad efter en tre-fyra år men även kablaget brukar vara slut pga tveksamma val av kabelkvalitet, de böjs varje gång roboten stöter på hinder och blir skadade över tid.

Har du avbrott i kablarna till frontsensorn så är det förmodligen förklaringen till att den inte vill ladda, det var problemet jag avhjälpte förra året genom att byta frontsensorenheten.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det sitter en fyrkantig neodynium-magnet i frontsensorn, ytterst på sprötet. Denna brukar vara fullkomligt upprostad efter en tre-fyra år men även kablaget brukar vara slut pga tveksamma val av kabelkvalitet, de böjs varje gång roboten stöter på hinder och blir skadade över tid.


Har du avbrott i kablarna till frontsensorn så är det förmodligen förklaringen till att den inte vill ladda, det var problemet jag avhjälpte förra året genom att byta frontsensorenheten.
ok lika bra att byta den då
 
Om du har en multimeter så montera av frontsensorn och mät upp så du har kontinuitet på ohm-mätningsläget på de fyra kablarna från frontblecken. På min var det två svarta kablar, en röd och en grön.

När jag bytte förra året var det flera kablar som var av, kablaget såg allmänt ruttet ut så det verkade vettigt att byta, Löste problemet förra året, dock återkom det i år och jag kan inte mäta några fel på frontsensorn nu. Vet inte vad som är problemet i dagsläget och tvingas skaffa en ny robot, begränsat med tid att pilla med sånt här.
 
  • Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om du har en multimeter så montera av frontsensorn och mät upp så du har kontinuitet på ohm-mätningsläget på de fyra kablarna från frontblecken. På min var det två svarta kablar, en röd och en grön.

När jag bytte förra året var det flera kablar som var av, kablaget såg allmänt ruttet ut så det verkade vettigt att byta, Löste problemet förra året, dock återkom det i år och jag kan inte mäta några fel på frontsensorn nu. Vet inte vad som är problemet i dagsläget och tvingas skaffa en ny robot, begränsat med tid att pilla med sånt här.
Ok tack för hjälpen får se vad jag gör ska kolla mer imorgon ska se om det finns någon magnet kvar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.