J justusandersson skrev:
Med en stolpe under varje bärlina hamnar du på beskedliga dimensioner, 90x225.
Hej, jag har lite frågor kring hur jag ska
J justusandersson skrev:
Med en stolpe under varje bärlina hamnar du på beskedliga dimensioner, 90x225.
Hej igen.

Jag har ytterligare några frågor:

Hur ska jag tänka kring förankring av stolparna i marken? Köpa färdiga plintar eller gjuta egna? Behöver jag markisolering för att undvika tjälskador? Färdiga eller egna betongplattor på en bädd av grus/sand?

Om det hjälper saken så är prioriteringen:
1. Att det håller.
2. Pris.
3. Hur enkelt det är att göra själv.
4. Hur det ser ut i källaren.

Marken är hård lera med mycket sten i alla möjliga storlekar vilket gör handgrävning väldigt jobbigt.

Hur stor blir belastningen som stolpskon ska klara av? Ska jag ha justerbara sådana?
 
Beräkningsgången är 1 Räkna fram pelarlasterna, 2 Kontrollera tillåtet marktryck (morän 200 kPa, fast lera 100 kPa), 3 Räkna fram nödvändig plintdimension (tvärsnittsyta) med hänsyn till 1 o 2. 100 kPa (kilopascal) är 100000 N/kvm. Om plintens bottenyta är 25x25 cm kan den bara bära ca 6 kN vid max 100 kPa marktryck, vilket nog är för lite i ditt fall. Du kan kombinera en köpeplint med att gjuta en större grundsula som du ställer plinten på. Är pelarlasterna väldigt stora måste du troligen gjuta hela fundamentet på plats.

Det är inget svårt jobb. Hyr en elektrisk bilningsmaskin så blir det lättare att gräva. Det är en fördel att marken är hård. Låt stolpskon bara hålla pelaren på plats i sidled. Du ska inte använda justerbara stolpskor här.

Gör en enkel skiss över hur du tänker dig det hela just nu, så kan du få hjälp att räkna fram pelarlaster.
 
J justusandersson skrev:
Beräkningsgången är 1 Räkna fram pelarlasterna, 2 Kontrollera tillåtet marktryck (morän 200 kPa, fast lera 100 kPa), 3 Räkna fram nödvändig plintdimension (tvärsnittsyta) med hänsyn till 1 o 2. 100 kPa (kilopascal) är 100000 N/kvm. Om plintens bottenyta är 25x25 cm kan den bara bära ca 6 kN vid max 100 kPa marktryck, vilket nog är för lite i ditt fall. Du kan kombinera en köpeplint med att gjuta en större grundsula som du ställer plinten på. Är pelarlasterna väldigt stora måste du troligen gjuta hela fundamentet på plats.

Det är inget svårt jobb. Hyr en elektrisk bilningsmaskin så blir det lättare att gräva. Det är en fördel att marken är hård. Låt stolpskon bara hålla pelaren på plats i sidled. Du ska inte använda justerbara stolpskor här.

Gör en enkel skiss över hur du tänker dig det hela just nu, så kan du få hjälp att räkna fram pelarlaster.
Behöver jag anlita någon som bedömer marken/räknar på tillåtet marktryck, eller kan jag utgå från 100kPa enligt min egen bedömning av fast lera?

Golvets konstruktion är samma som du föreslog med tre tvärgående bärlinor (5,6m långa 90x225 limträbalk med cc~1700mm) med en stolpe (också limträ, 90x90) I mitten på varje bärlina. Golvbjälklag av konstruktionsvirke ovanpå dem, sen massivt trägolv. Jag tror ditt exempel var räknat på 3kN/m2 nyttig last.

Handritad skiss av golvkonstruktion med måttangivelser för bärlinor och stolpar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir såklart även en bärlina av konstruktionsvirke längs med varje kortsida, men då den kan fästas direkt i timmerväggen så är den inte relavant för det här och därför inte utritad.

Det är egentligen inget som hindrar mig från att ha två (eller fler) stolpar per bärlina. Fler plintar och limträ pelare, och lite mer jobb kanske, men om det skulle vara en bättre lösning så har jag inget emot det.

Vad menas med "Låt stolpskon bara hålla pelaren på plats i sidled."? Att själva stolpsko inte ska vara viktbärande?

Har du nån åsikt om markisolering? Hur djupt ska jag gräva?

Tack för tipset om bilningsmaskin, det gör nog grävningen mycket mindre frustrerande!
 
Då hamnar du på en pelarlast på knappt 20 kN per pelare.
B Barriospurer58 skrev:
Att själva stolpsko inte ska vara viktbärande?
Ja.
Jag har svårt att tänka mig att du skulle behöva markisolering, det är ju under tak. Det finns väl ingen risk för tjälskjutning? Finns det vatten föreslår jag dränering. Jag tycker marken låter mer som morän med många stenar i olika storlekar. Man la ju alltid lador förr på mark som inte kunde brukas.
Ett av mina första sommarjobb var att gräva en väldans massa hål i marken på en industritomt, så lite teknik sitter nog kvar.
 
J justusandersson skrev:
Då hamnar du på en pelarlast på knappt 20 kN per pelare.

Ja.
Jag har svårt att tänka mig att du skulle behöva markisolering, det är ju under tak. Det finns väl ingen risk för tjälskjutning? Finns det vatten föreslår jag dränering. Jag tycker marken låter mer som morän med många stenar i olika storlekar. Man la ju alltid lador förr på mark som inte kunde brukas.
Ett av mina första sommarjobb var att gräva en väldans massa hål i marken på en industritomt, så lite teknik sitter nog kvar.
Okej, ja det är iofs under tak, men jag tänker att det ändå blir ungefär lika kallt som utomhus där under? Lagårn är bygg i en sluttning, så "källaren" är mer som undervåningen i ett suteränghus. Kallmurad grund som utgör väggarna, en är täckt med jord, två delvis täckta med jord, och den sista är stengrunden helt ute i luften. Finns även en dörröppning in till källaren på den väggen. Men tjälen kanske ändå inte är nåt större problem iom att det är täckt, pga att strålvärmen stängs inne?

Mycket möjligt att det räknas som morän. Brukbar är den knappt, det var ett rent h-vete att gräva en grop för att plantera en liten vinbärsbuske. Gamla tomtbeteckningen var "Stenbacken 1", kan bara intyga att det stämmer.

Det verkar inte vara särskilt blött iaf.
 
Kylan i sig är nog inget problem utan det är i kombination med fukt som den kan bli ett problem.
 
J justusandersson skrev:
Då hamnar du på en pelarlast på knappt 20 kN per pelare.
Jag tänker spontant att jag är osäker på marken, och därför räknar med lera. Då kommer jag fram till att 50x50cm duger för en last på 25kN.

Min plan just nu:
Gräva ut (hur mycket? En halvmeter? Mer?), en dm grus i botten, gjuta 0.25m² platta ca 10cm tjock, gjuta fast en färdig plint i den, fylla igen runt plinten och packa ordentligt.

Låter det vettigt? Behöver jag markduk under gruset?
 
J justusandersson skrev:
Som golv skulle jag välja riktiga golvbrädor (28-30 mm tjocka). De ger en mycket bättre känsla när man står och jobbar.
Hej igen.

Jag har en fråga om golvet. Verkar som att jag väntat för länge med att beställa golv, och har nu svårt att hitta 30mm tjocka furugolv som det var tänkt. Funderar på att lägga golvspånskivor för att kunna gå runt där inne tills golvet kommer, och beställa ett golv som levereras i höst (verkar vara 6+ veckor leveranstid på de flesta golv jag hittat).

Hur tjockt massivt trägolv I kombination med 22mm limskruvad golvspån bör jag då ha? 22mm spånskiva + 14mm trägolv blir ju inte 36mm samverkande golv eftersom golvet bara skruvas, eller hur?
 
Det är en smaksak. 14 mm fungerar säkert bra men tjockare trägolv ger ett stummare golv. Samtidigt ökar man ju på höjden. Ska du lägga det flytande kanske 14 mm är att föredra. Det finns säkert andra som är bättre på att bedöma just den här aspekten.
 
J justusandersson skrev:
Det är en smaksak. 14 mm fungerar säkert bra men tjockare trägolv ger ett stummare golv. Samtidigt ökar man ju på höjden. Ska du lägga det flytande kanske 14 mm är att föredra. Det finns säkert andra som är bättre på att bedöma just den här aspekten.
Hade inte tänkt lägga det flytande då jag har hört att flytande golv kan vara problematiskt med tunga "möbler" (snickerimaskiner). Tanken var att skruva golvet antingen i spånskivan, eller genom spånskivan ner i golvreglarna. Inte säker på vad som är bättre.

Att bygga på höjden är inget problem, det finns spelrum där.

Tänkte mest på hur man jämför t.ex 30mm massivt trägolv med skruvlimmat 22mm golvspån och ett tunnare massivt trägolv på det, när det kommer till hållfasthet. Har inget emot att gå upp i tjocklek på golvet om det krävs för ett stabilt golv, men det är nog dyrt med golv så jag köper gärna inte onödigt tjockt av just den anledningen.

Kanske gör en egen tråd för den här frågan, men tänkte jag kunde fråga här först.
 
Varför inte beställa ett grovt(2") spontant trägolv lokalt hos ett sågverk, då har du golv både för ditt, dina barn och barnbarns behov.

Väljer du torrgran bör du få ett billigt golv som bör passa i snickeriet.
 
Ber om ursäkt för mitt senaste svar, jag kom inte ihåg alla tidigare förutsättningar i tråden. Betrakta spånskivan som ett provisorium och skruvlimma den gärna för bättre samverkan med bjälklaget, men lägg sedan ett stadgt trägolv ca 30 mm tjockt. Eller gör som @fribygg föreslår, beställ ett 2 tums spontat grangolv och strunta i spånskivan. Det blir garanterat billigare. Ett alternativ är att satsa på plywood i stället. T.ex. 24 mm björkplywood med ett enkelt ytfanér. Jag tror att en sådan skiva har minst 15 skikt. Det blir otroligt stadigt, kan inte jämföras med spånskiva.
 
Tack för svaren, ska se hur leveranstiderna ser ut på ett tvåtums golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.