Har en gammal bergvärmepump, Thermia, som kompressorn la av på i slutet på vintern. Känner inte för att börja renovera en 20 år gammal pump utan tänkte byta ut hela till en modern i höst i samband med en tillbyggnad så just nu går den på elpatron. Har flutit på bra med ändå hyfsad elförbrukning.

Men nu när värmen kommit ute så pumpar den på värme till element och varmvatten så vi avlider. Har provat att byta växelventilen utan skillnad.

Noterade i helgen att när värmestopp slår till, 17 grader, tänds symbolen varmvattentillverkning och cirkpumpen till elementen slår av. Varmvattnet blir inte så mycket varmare än det är inställt på men däremot framledningstempen rusat uppåt.

Kan det vara något relä eller givare som lagt av? Något som går att byta så den hankar sig kvar sista 3-4 månaderna innan skroten?
 
Har du kranar så du kan stänga tillopp och retur till pumpen så det inte går ut nått vatten på elementen?
Det är ju snart ändå bara varmvattensäsong.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Har du radiatortermostater kan du reglera med dem.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Krokben
Låter i mina öron som att en kontaktor till elpatronen har bränts fast så det ligger på hela tiden. Är det så, så skulle jag bytt kontaktor, kostar väl 5-800kr kanske, och har du någon elkunnig vän eller rent utav kan själv så är det ett snabbt jobb att göra. Jag vet att du inte ville byta ut något men i sammanhanget kan jag tycka att det är liten summa att betala.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Nej, då skulle den koka. Det är något med regleringen av radiatortemperaturen.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Krokben
D Daniel 109 skrev:
Nej, då skulle den koka. Det är något med regleringen av radiatortemperaturen.
På elpannor är detta ett vanligt fel, innedelarna till värmepumparna är väl en elpanna med extra reglering? Värmepumpar kanske inte har flera effektsteg som elpannor.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Då skulle den överhetta och lösa ut överhettningsskyddet. Eller om det är ur funktion koka. Jag tror att felet ligger i regleringen.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Har du verkligen fått i växelventilen på rätt håll ? Kolla. Om inte kan du alltid manuellt ställa den på enbart varmvattentillverkning.

En annan sak, vänta inte till hösten med att byta panna, då har rörisarna fullt upp. Nu är en bra tid.
 
  • Gilla
Niba2021
  • Laddar…
Tack för svaren. Kan man få i växelventilen på fler än ett sätt, den är ju rund och gängas bara ner i hålet?

Jobbat hemma idag och följt pumpen under dagen. Förmiddag låg börvärdet på framledning på 19, den skickade ut 40-42 grader. 37 på retur. När den tillverkar varmvatten går framledning upp till 49 och sjunker sen ner till 40-42 när det cirkulerar ut efter tillverkning.

Passade när värmen steg ute och värmestopp slog till vid 17 grader. Då slog cirkpumpen av, varmvattenlampan tändes och framledning steg mycket snabbt, jag slog av brytare vi 71 men det kändes som den ville bara fortsätta. Slog på sen och när cirkpumpen gick så sjönk det på 30 sek igen till 40-42 på framledning.

Testade att höja värmestopp till 29, den har då fortsatt gå hela dagen. 22 grader ute på eftermiddagen, börvärde på framledning 10 grader men framledning ligger stabilt på 40-42. Jävligt varmt inne... varmvattnet blir dock inte varmare än 50 grader när den värmer på det utan den slår av fint då. Framledning följer med till 50 vid varmvattentillverkning och sjunker sen återigen till 40-42 och cirkulerar runt.
 
Vilket märke har du på växelventilen ? Varför bytte du den ? Hur kollade du att det var själva ventilen som inte fungerade och inte styrningen till den ?

Jag kan inte Thermia, men Nibe och IVT har båda möjlighet i menyerna att "handköra" exvis växelventilen. Dvs öppna/stänga. Gör det och se om din fungerar.
 
låter som att trevägaren är i nå mellanläge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.