[QUOTE
Fråga: med ohmmeter, hur kommer du in i ledaren utan att paja höljet ?[/QUOTE]

Brukar använda en vanlig multimeter som piper vid kontakt. Sen en lång bit kabel med en vanlig knappnål fastsatt i ena ändan. Andra änden av kabeln fästs i slingans ände vid garaget.

Sen sticker jag in nålen genom höljet på slingkabeln på olika ställen längs slingan tills man hittar felet. Vill man kan man sätta en tejpbit över där nålen tryckt igenom men jag brukar inte göra det. Har funkat bra ändå i många år.

Har man ingen aning var den kan vara skadad börjar man lämpligtvis längst bort för att se åt "vilket håll" felet ligger. Sen kan man sen i sin tur prova på mitten av den halvan osv. Då går det oftast snabbt att hitta var felet ligger.
 
Jag trycker i en nål, tänker att det hålet blir så litet att det går ihop igen.
 
Vildebill Vildebill skrev:
Hej igen!
Fungerar en signalbrottsdetektor på nedgrävd kabel eller ej? Är ju en väsentlig orsak att få kännedom om men ser ingen produkt som förklarar detta utöver en o annan ilsken herre i diverse recensionser

[länk]
Dessa ledningssökare är byggda för att leta fram (tele)kablar i stora kabelknippe eller på plintar. För korrekt indikering krävs det närapå att spetsen rör vid kabeln, alltså räkna ej med att du kan svepa prylen över gräsytan och exakt höra var den nergrävda kabeln är eller var avbrottet är.

Ska du lyckas med instrumentet så ska kabeln grävas/dras upp ur marken på jämna avstånd och pennan läggas mot ledningstråden för lokalisering av avbrottet.
Sök på youtube, du finner en del filmer hur det går till väga.
 
Vildebill Vildebill skrev:
Hej igen!
Fungerar en signalbrottsdetektor på nedgrävd kabel eller ej? Är ju en väsentlig orsak att få kännedom om men ser ingen produkt som förklarar detta utöver en o annan ilsken herre i diverse recensionser

[länk]
För kablar som är helt av skulle jag påstå att de funkar, för allt annat är den dessvärre kass.
 
galento
E etompau skrev:
Dessa ledningssökare är byggda för att leta fram (tele)kablar i stora kabelknippe eller på plintar. För korrekt indikering krävs det närapå att spetsen rör vid kabeln, alltså räkna ej med att du kan svepa prylen över gräsytan och exakt höra var den nergrävda kabeln är eller var avbrottet är.

Ska du lyckas med instrumentet så ska kabeln grävas/dras upp ur marken på jämna avstånd och pennan läggas mot ledningstråden för lokalisering av avbrottet.
Sök på youtube, du finner en del filmer hur det går till väga.
Precis , dessutom visade Grimsholm att slingan var hel när man kollade vid laddstationen
fast ohm värdet låg på 1300 ohm vid mätning. Det är nog endast vid kabelbrott dessa funkar
dessutom måste man gräva fram kabeln så man kan lägga pennans spets på kabeln som flera nämnt.

signaltracker.jpg
 
galento
Hej har nu äntligen hittat problemet och det är en "ö" runt en gran ,
har kopplat förbi detta nu och då lyser det grönt. ohm mätte kablarna
som går runt granen och det var flera hundra ohm.

Provade med en nål i kabeln men jag klippte av och mätte istället,
resulterade i några skarvar. Har vanliga kabelskor för att kolla att det
funkade men borde kanske gå att fetta in dessa och ha krympslang
ovanpå.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hej har nu äntligen hittat problemet och det är en "ö" runt en gran ,
har kopplat förbi detta nu och då lyser det grönt. ohm mätte kablarna
som går runt granen och det var flera hundra ohm.

Provade med en nål i kabeln men jag klippte av och mätte istället,
resulterade i några skarvar. Har vanliga kabelskor för att kolla att det
funkade men borde kanske gå att fetta in dessa och ha krympslang
ovanpå.
köp riktiga skarvar på Jula eller Classe. Du kommer annars få samma fel igen om 1-3 år

https://www.jula.se/catalog/tradgar...vkoppling-for-robotgrasklippare-016200/#tab02
 
Redigerat:
galento
TT4F TT4F skrev:
köp riktiga skarvar på Jula eller Classe. Du kommer annars få samma fel igen om 1-3 år

[länk]
Ja det vore väl det bästa , då blir det 2 såna kopplingar per skarv då kabeln
inte räcker till annars.
 
C
galento galento skrev:
då blir det 2 såna kopplingar per skarv då kabeln
inte räcker till annars.
Precis, så köp ett storpack när du ändå är igång. 4 st räcker inte långt.
 
galento
Var och köpte 4 paket ( 16 st ) så länge och nu är klipparen igång
ingen :D Julas skarvkopplingar var samma 3M 314 som HQ säljer
i sina förpackningar. Gött att det funkar :cool: Märkte ut var skarvarna är
så vet man till nästa gång.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ok en ny slinga ger grönt sken, men blinkande blått oavsett guide på vänster eller höger kontakt

Jag har hittat signal med en brottdetektor längst hela tomten på 800kvm, det finns inget brott! Jag ger snart upp
 
  • En grön led lampa lyser på brottdetektor utomhus med slingor på markplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade blinkade blått sken idag, när jag testade med slingdetektor så var slingan hel, satte tillbaka kablarna, satte på strömmen till trafon, fick blinkande blått sken, gjorde som jag gjort några ggr tidigare drog ur kabeln som sitter i trafon, och tryckte i den igen, tidigare har det gett grönt sken, men inte denna gången.
Satte mig vid laddstationen igen för att ta loss slingkontakten, och fick kabeln i handen och kontakten satt kvar på laddstation, så det har funkat pga att isoleringen av kabeln hållt ihop koppartråden så pass att det blivit grönt ljus, nu hade det rubbat sig lite ochgav blått ljus..
Klämde fast på nytt ställe och det blev grönt och då hittade även klipparen guidekabeln som den haft problem med.
Ska byta till vanliga flatstiftskontakter som man klämmer ihop, inte dessa knasiga kontakter som skär av koppartråden
 
  • Röd flatstiftskontakt med isolering, avsedd för elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S SvPa skrev:
Hade blinkade blått sken idag, när jag testade med slingdetektor så var slingan hel, satte tillbaka kablarna, satte på strömmen till trafon, fick blinkande blått sken, gjorde som jag gjort några ggr tidigare drog ur kabeln som sitter i trafon, tidigare har det gett grönt sken, men inte denna gången. Satte mig vid laddstationen igen för att ta loss slingkontakten, och fick kabeln i handen och kontakten satt kvar på laddstation, så det har funkat pga att isoleringen av kabeln hållt ihop koppartråden så pass att det blivit grönt ljus, nu hade det rubbat sig lite ochgav blått ljus.. Klämde fast på nytt ställe och det blev grönt och då hittade även klipparen guidekabeln som den haft problem med
Här är det något jag fastnade för. Jag har inte dragit ut strömmen innan jag testade ena sidan! Troligtvis nu när jag tänker efter inte heller andra kabeln från kontakten.

Kan det ge signal längst med hela tomten?
 
Man ska dra ur alla kablarna från laddstationen läste jag i manualen, var och köpte instrumentet idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.