Hej! Undrar lite om vad som gäller för "råmark" på landsbyggden! Intresserad av mark utanför detaljplanen & allt sånt... vad skiljer råmark från att bygga på "vanlig" tomtmark!?!

dessutom var skall man leta efter råmark? Vad är det som definerar råmark etc..

Allmänt nyfiken.
 
Du måste söka sk förhandsbesked hos kommunen som utreder om tomten är lämplig för byggnation mm. Sålunda är det en längre process än om det var planlagt område med klara regler för vad du får bygga.

Råmark eller vad man väljer att kalla det kan man ju hitta överallt. Åk runt och titta efter en plats där du kan tänka dig att bygga hus, ta sedan kontakt med markägaren, kanske en bonde, och starta sedan processen.
 
Tack för svaret! Sitter här och plöjer genom forumet & undrar lite om man måste avtstyckning mark till villatomt innan man börjar processen?!? Vad gäller för mark & tomt? Lite ny på dom här frågorna..
 
Du kan inte stycka av mark för bostadsbyggande om du inte har ett godkänt förhandsbesked. Lantmäteriet i din kommun kommer troligt ej godkänna det. Du kan självfallet chansa att starta en avstyckningsprocess ändå men får du inget godkänt förhandsbesked åker du en massa avgifter i onödan. Alltså:
1) Hitta marken
2) formulera kontrakt med säljaren, dvs du köper givet godkänt förhandsbesked
3) Ansök om förhandsbesked
4) Stycka av marken hos lantmäteriet
5) Lämna in bygglov
6) Bygg.

Sen kan det dyka upp 100 saker däremellan. Kolla på vår hemsidas dagbok så får du se..... ;)
 
Nu börjar det bli interessant. "Hemsidans dagbok"!?! Nu måste jag ha missat något? Använde givetvis sökmotorn innan jag frågade om "råmark" men kan tyvärr inte hitta något om någon dagbok.. kanske bara missat den?

Men vad är det som gäller för ett godkännande eller ett positivt förhands besked? Om marken är lämplig för byggnad etc & en massa miljö frågor och sånt? Som sagt lite ny på frågor om att köpa mark i sverige. Hadde typ tänkt mig ett enklare byggnad utan el, vatten, avlopp etc.. typ inget bostads bygge eller så. Och givetvis så långt borta från grannar & villa/bostads områden som möjligt :)

Måste jag stycka av marken som tomt efter köpet? Van att bara köpa mark & börja bygget utan några direkta omständigheter.

Det kanske finns något ställe där man kan läsa på om dessa saker så att jag slipper fråga i onödan?
 
meme5757 skrev:
Nu börjar det bli interessant. "Hemsidans dagbok"!?! Nu måste jag ha missat något? Använde givetvis sökmotorn innan jag frågade om "råmark" men kan tyvärr inte hitta något om någon dagbok.. kanske bara missat den?
Ehhh....skulle tro att Calle Anka menar SIN hemsida. Där finns en dagbok. http://www.villaoscar.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.