Hej, vi fick frysbränna på gräsmattan häromåret och det blev bara kvar stora grästuvor. Nu bor vi på landet och inte i ett villaområde, så vi tänker att gräsmattan kommer att hämta sig på ca 3-4 år. Nu har jag börjat fundera på att skaffa robotgräsklippare och nu undrar jag om roboten kommer att undvika alla stora tuvor eller om den klipper över dessa? Det är rejäla tuvor!
Tuva
 
"Rejäla tuvor", utgör dom ett fast hinder på 5-10 cm över markytan så bör klipparen känna av dessa och vända. Kan även köra över dessa beroende på vilken vinkel klipparen möter tuvan.
Mer exakt än så går ej att säga.
 
Är det en ”normal” gräsmatta går det fint. Klipphöjden är väl max 6cm på en automower, så klarar du det är det grönt.

Men ”gräsmatta på landet” kan ju i princip innebära en guppig vallåker, så du behöver nog ge mer information eller en bild.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Ett dl mått får bli referens då jag inte hade någon tändsticksask! Men jag förstår av svaret så kommer roboten att vända medan jag på åkklipparen kör över dessa utan problem! Så det får blir till att klippa som vanligt med åkklipparen!
 
  • Gräsmatta med en vit dl-mått som storleksjämförelse bredvid grästuva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med olika grässorter och mossa, i bakgrunden ett rött hus med vit staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämn gräs- och tuvtillväxt och ett vitt decilitermått som referensstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som något min optimow 1000 robotklippare skulle köra över och klippa. Så länge det inte är en tuva som är hård så är det inget problem. Annars skulle ju roboten inte klara av att klippa gräs som är 15cm högt utan skulle vända hela tiden. Dina tuvor ser bara ut som att det är en tofs med gräs.

Ett bra test är att klippa med vanlig klippare på lägsta. Om det blir avklippt jord där tuvan var så kommer roboten att fastna. Är det gräs kvar efter klippningen så kommer den klara av tuvan.
 
Okej, det var ett bra tips! Ska klippa till helgen! Tack för bra tips!
 
Jag tror inte att det där är några större problem. Visst kan en robot vända på en riktigt stor tuva eller i värsta fall stranda på den, men mest troligt är att tuvorna successivt kommer malas ner av roboten. Och är någon för stor får du väl ta den med spaden. Det blir ju ett engångsjobb.
 
Vår gräsmatta var ganska tuvig efter sommaren 2018, kanske inte riktigt lika stora som här, men det gick bra med vår Automower.

Är för övrigt först i år gräsmattan börjar likna nått igen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att det där är några större problem. Visst kan en robot vända på en riktigt stor tuva eller i värsta fall stranda på den, men mest troligt är att tuvorna successivt kommer malas ner av roboten. Och är någon för stor får du väl ta den med spaden. Det blir ju ett engångsjobb.
Jo, det är klart, men man går inte över en gräsmatta som är 3000 m2 även om det är ett engångsjobb! Nä det får bli åkklipparen! Jag sparar en peng också
 
Jag skulle klippt med åkgräsklipparen sen startat roboten, då kommer det inte hinna bildas sådana tuvor (y)

Tänk vad bensin du skulle spara ;)
 
Du behöver å andra sidan inte gå över 3000 kvm, utan kan fixa eventuella problem när/om de uppstår. Men vill du inte ha en robot så är det ingen som tvingar dig.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag skulle klippt med åkgräsklipparen sen startat roboten, då kommer det inte hinna bildas sådana tuvor (y)

Tänk vad bensin du skulle spara ;)
Ja, du är smart du! Jag får ge f-n och sälja åkklipparen innan jag har installerat roboten! Man tänker inte! Bästa svaret hittills!
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.