Då hade de extrem otur med signalerna. Varje laddare och klippare ska nämligen ha en unik signal, så det ska gå att ha två olika slingor bredvid varandra utan att klipparna tror att det är samma. Råkar man ändå få samma signal är det bara att sätta ena klipparen i sin laddare och generera en ny slingsignal så slumpas en ny fram. Gissar att det kanske inte finns jättemånga olika, men nog många för att man ska kunna ha två bredvid varandra.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är benägen att hålla med. De finns ett antal sådana riktigt stora robotar, men alla jag sett kommer från okända tillverkare och de verkar inte säljas i något större antal. Vem vet vad de har för barnsjukdomar och hur det är med service och reservdelar? Nä, då skulle jag hellre ta två Automower som bygger på en välbeprövad plattform och där du har en serviceverkstad i var och varannan buske som jobbar med prylarna varje dag.
Håller med. 2 st 450X eller 3 st 430X skulle jag ha valt.

Annars om man föredrar 1 st är det rejäla grejer på gång den 22 juni.
https://www.husqvarna.com/se/grasmatta-tradgard/professionell-anvandning/ceora/

Husqvarna:
Den heter CEORA™. Nu är den här för att förändra framtiden inom kommersiell skötsel av grönytor. CEORA™ är en banbrytande självgående lösning för grönytor på upp till 50 000 m2.
 
@
krillek krillek skrev:
Tack, får kolla upp dessa. Frågan är vad som är smartast - en robot för 100 000 eller två som delar på jobbet för 50 000 styck :thinking:
Eller 10 "vanliga" för 100 000 kr i 10 olika zoner :rofl:
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
S
krillek krillek skrev:
Tack, får kolla upp dessa. Frågan är vad som är smartast - en robot för 100 000 eller två som delar på jobbet för 50 000 styck :thinking:
Köp 4 för 25 tkr
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då hade de extrem otur med signalerna. Varje laddare och klippare ska nämligen ha en unik signal, så det ska gå att ha två olika slingor bredvid varandra utan att klipparna tror att det är samma. Råkar man ändå få samma signal är det bara att sätta ena klipparen i sin laddare och generera en ny slingsignal så slumpas en ny fram. Gissar att det kanske inte finns jättemånga olika, men nog många för att man ska kunna ha två bredvid varandra.
Jag tror gamla Husqvarna baserade signalen på koden man lagt in, vilket gör att man nog får samma signal om man har samma kod...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Som frågan i titeln, stor trädgård med flera gräsytor separerade med grusgångar och cortenkanter, är det då realistiskt med robotklippare? Ser att Husqvarna har modeller som klarar upp till 5000 m2. Kan två robotar dela på ytan och klarar de att forcera gårdsgrus och corten som sticker upp ett par cm?

Klipper idag med en John Deere zeroturn spakstyrd med men skulle gärna slippa detta om det går att automatisera. Har fått för mig att gräset på sikt skulle må bra av robot också...
Upp med flygfoto över tomten så kan vi rita in lite förslag till dig ;)
 
Z Zachtionman skrev:
Upp med flygfoto över tomten så kan vi rita in lite förslag till dig ;)
Jag tycker och tror att det räcker med eett foto från en bra drönare. Och en sådan har man ju råd med om man planerar att lägga 100kkr på gräskippningen.

Skämt åsido, jag skulle satsa på dubbla robotar. De är dock inte bara att flytta över rakt av om man inte tänkt till först. Beroende på tillverkare och modell blir det lite olika lösningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
G Gustav E skrev:
Annars om man föredrar 1 st är det rejäla grejer på gång den 22 juni.
[länk]
Intressant. Skall man spekulera så tror jag dock att det handlar om att få flera klippare att samarbeta på samma yta snarare än en jätteklippare som klarar 50 000 m2.
 
C cpalm skrev:
Intressant. Skall man spekulera så tror jag dock att det handlar om att få flera klippare att samarbeta på samma yta snarare än en jätteklippare som klarar 50 000 m2.
Ja, det är ju relativt lätt att få till om de innehåller en GPS.
 
S
Beställ gräsklippning som tjänst. Blir många klipptimmar på 100000kr.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant. Skall man spekulera så tror jag dock att det handlar om att få flera klippare att samarbeta på samma yta snarare än en jätteklippare som klarar 50 000 m2.
Tveksamt med 5 hektar på en klippare men kolla filmen nedan, klipparen ser ut att ha 3 st 430/440/450-knivdiskar monterade i bredd:
https://hqvcdn3.azureedge.net/video/d0aa79a650254d7faf0aad13010f7ac2
 
C
G Gustav E skrev:
Tveksamt med 5 hektar på en klippare men kolla filmen nedan
Ja jäklar, måste erkänna att jag inte orkade kolla på filmen innan.
Intressant att se hur den hanterar finlir, det ser ut att vara väldigt mycket luft mellan knivarna och maskinens kant.
 
Z Zachtionman skrev:
Upp med flygfoto över tomten så kan vi rita in lite förslag till dig ;)
Kommer skiss!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Beställ gräsklippning som tjänst. Blir många klipptimmar på 100000kr.
Bor på landet med få entreprenörer som vill göra det dessutom hoppas jag mycket på att robotar ”förbättrar” gräsmattan - min nuvarande klippare ger inget finlir.
 
@ @ndreas skrev:
Eller 10 "vanliga" för 100 000 kr i 10 olika zoner :rofl:
Varför inte 1 000 nagelsaxar?

Allvarligt, 10 klippare skulle kanske funka men 10 laddstationer? Njae...
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.