Hej.
Jag funderar på att köpa en gipsskruvdragare med skruvautomat.
Budgeten jag kan sträcka mig till är 4500 om det kan motiveras.
Jag har bara ryobi batterier så är inte fast vid ett märke.
Så det jag ska skruva. Massa nya innerväggar med plyfa osb o gips (plyfa i badrum)
22mm golvspån.
Ska täcka alla befintliga spånskivsväggar med gips.
Senare kommer det nog bli 60m2 trall.

Så ska man välja med batteri eller sladd?


Är det värt att köpa en begagnad festool dwc 18-4500
Kontra en ny dewalt 620
https://www.toolab.se/produkt/DeWal...Vq6mcJx-8f6LHpUvd3wjJ6ailhKLyvSRoCWi8QAvD_BwE
Eller milwaukee

https://www.toolab.se/produkt/Milwaukee-M18-FSGC-202X-Automatskruvdragare-18V-2x2-0ah

Tar gärna emot förslag.
Har inget emot välvårdat begagnad.
 
Röstar på Festool.
Köpte en till vårt husbygge och har inte ångrat mig.
 
Jag kör med bosch 12v varianten. Den är faktiskt riktigt prisvärd för att vara en batterimaskin. Skaffar du ett något större batteri, gärna 6ah så blir den riktigt kompetent. Jag gillar att den är lätt också om man arbetar en del över huvudet. Du får köpa tillsatsen för bandad skruv.

hade det varit yrkesmässigt hade jag nog kört hilti eller milwaukee eller något liknande 18v.
 
Ska du köra osb och trall är 2500 du ska ha om det är Festool.
 
Kört med makita,hilti och festool och av dessa tycker jag festool är överlägsen vad gäller batteri/ergonomi/ljud/missade skruv. Makita har jag skruvat endel osb och plyfa och det fungerar bra. Festool har en funktion att plocka av magasinet för att köra i en skruv som man dragit snett och auto läget gör att man kan köra maskinen med olika grepp när det behövs (behöver inte hålla in avtryckaren utan bara trycka maskinen). Har skruvat osb med min 4500 på MAN läget och det har fungerat bra men skall det skruvas trä tror jag man är bättre ute med en 2500.
 
richardtenggren
Jag köpte en DWC-2500 för att kunna sätta både OSB, gips och trall, har funkat perfekt, men har inte testat något annat heller :)
Hilti brukar prisas också!
 
C Cortous skrev:
Hej.
Jag funderar på att köpa en gipsskruvdragare med skruvautomat.
Budgeten jag kan sträcka mig till är 4500 om det kan motiveras.
Jag har bara ryobi batterier så är inte fast vid ett märke.
Så det jag ska skruva. Massa nya innerväggar med plyfa osb o gips (plyfa i badrum)
22mm golvspån.
Ska täcka alla befintliga spånskivsväggar med gips.
Senare kommer det nog bli 60m2 trall.

Så ska man välja med batteri eller sladd?


Är det värt att köpa en begagnad festool dwc 18-4500
Kontra en ny dewalt 620
[länk]
Eller milwaukee

[länk]

Tar gärna emot förslag.
Har inget emot välvårdat begagnad.
Hur mycket tid måste du spara?
 
A andersmc skrev:
Hur mycket tid måste du spara?
Tid är svårt att svara på. Det är väl en blandning med bekvämlighet, men det ska ju oxå vara ekonomiskt försvarsbart
 
C Cortous skrev:
Tid är svårt att svara på. Det är väl en blandning med bekvämlighet, men det ska ju oxå vara ekonomiskt försvarsbart
Jag har skruvat mycket gips, både med skruvdragare och med automat. Det finns situationer då en skruvautomat verkligen sparar tid. Som om man jobbar professionellt med att skruva gips och kanske är med och bygger ett hus i veckan. Då ackumuleras även små tidsbesparingar till en stor.

Eller om man satt upp ett helt rum med gips där alla plattor bara sitter med fyra skruvar och man i ett svep ska skruva i resten. Då kan det bli skillnad.

Men hur mycket tid spara man i praktiken? Om vi räknar generöst - säg 10 sekunder per skruv. 50 skruvar i en platta, dvs ca 8 minuter per platta. Hur många plattor ska du sätta upp? Ett par rum - kanske 25 plattor. Dvs du sparar lite drygt tre timmar i direkt skruvande.

Hur mycket tid sparar man i praktiken? Det går åt en del tid att plocka med ytterligare ett verktyg, som gör precis samma sak som ett man redan har.Jag vet inte om de har utvecklat de här maskinerna, men de jag har är lite trixiga att använda. Man måste trycka precis vinkelrätt mot plattan. Det är särskilt besvärligt när man skruva där uppe. Man får hålla armarna precis rakt upp och trycka på det sättet. Ibland blev det bom, så att bitset gick genom bandet och fastnade. Då fick man plocka bort några delar och frigöra bandet igen. Direkt hade då den tiden man tidigare sparat förbrukats.

Så jag skulle säga att i praktiken så sparar hempularen ingen tid alls på sin automat. Redan innan han kommit till skott och bestämt sig för vilken maskin han ska köpa så har han spenderat mer tid på att fundera än vad han kommer att spara i skruvtid.

Men det är ju inte bara tiden det handlar om. Det finns andra värden. Det är roligt med maskiner. Skruvautomaten med sin komplicerad mekanism och sina yttre rörliga delar är fascinerande. Dessutom är den väldigt tuff. Den ser ut som en liten k-pist, med skruvarna på sitt band som ett amunitionsband som matar in i vapnet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag har skruvat mycket gips, både med skruvdragare och med automat. Det finns situationer då en skruvautomat verkligen sparar tid. Som om man jobbar professionellt med att skruva gips och kanske är med och bygger ett hus i veckan. Då ackumuleras även små tidsbesparingar till en stor.

Eller om man satt upp ett helt rum med gips där alla plattor bara sitter med fyra skruvar och man i ett svep ska skruva i resten. Då kan det bli skillnad.

Men hur mycket tid spara man i praktiken? Om vi räknar generöst - säg 10 sekunder per skruv. 50 skruvar i en platta, dvs ca 8 minuter per platta. Hur många plattor ska du sätta upp? Ett par rum - kanske 25 plattor. Dvs du sparar lite drygt tre timmar i direkt skruvande.

Hur mycket tid sparar man i praktiken? Det går åt en del tid att plocka med ytterligare ett verktyg, som gör precis samma sak som ett man redan har.Jag vet inte om de har utvecklat de här maskinerna, men de jag har är lite trixiga att använda. Man måste trycka precis vinkelrätt mot plattan. Det är särskilt besvärligt när man skruva där uppe. Man får hålla armarna precis rakt upp och trycka på det sättet. Ibland blev det bom, så att bitset gick genom bandet och fastnade. Då fick man plocka bort några delar och frigöra bandet igen. Direkt hade då den tiden man tidigare sparat förbrukats.

Så jag skulle säga att i praktiken så sparar hempularen ingen tid alls på sin automat. Redan innan han kommit till skott och bestämt sig för vilken maskin han ska köpa så har han spenderat mer tid på att fundera än vad han kommer att spara i skruvtid.

Men det är ju inte bara tiden det handlar om. Det finns andra värden. Det är roligt med maskiner. Skruvautomaten med sin komplicerad mekanism och sina yttre rörliga delar är fascinerande. Dessutom är den väldigt tuff. Den ser ut som en liten k-pist, med skruvarna på sitt band som ett amunitionsband som matar in i vapnet.
Dina argument är absolut värt att tänka över. Priset har ju en stor faktor. O då kanske man inte ska lägga 4500kr på en maskin för att man tycker den är smidig.

En begagnad hilti med sladd kanske är mer prisvärd
 
A andersmc skrev:
Jag har skruvat mycket gips, både med skruvdragare och med automat. Det finns situationer då en skruvautomat verkligen sparar tid. Som om man jobbar professionellt med att skruva gips och kanske är med och bygger ett hus i veckan. Då ackumuleras även små tidsbesparingar till en stor.

Eller om man satt upp ett helt rum med gips där alla plattor bara sitter med fyra skruvar och man i ett svep ska skruva i resten. Då kan det bli skillnad.

Men hur mycket tid spara man i praktiken? Om vi räknar generöst - säg 10 sekunder per skruv. 50 skruvar i en platta, dvs ca 8 minuter per platta. Hur många plattor ska du sätta upp? Ett par rum - kanske 25 plattor. Dvs du sparar lite drygt tre timmar i direkt skruvande.

Hur mycket tid sparar man i praktiken? Det går åt en del tid att plocka med ytterligare ett verktyg, som gör precis samma sak som ett man redan har.Jag vet inte om de har utvecklat de här maskinerna, men de jag har är lite trixiga att använda. Man måste trycka precis vinkelrätt mot plattan. Det är särskilt besvärligt när man skruva där uppe. Man får hålla armarna precis rakt upp och trycka på det sättet. Ibland blev det bom, så att bitset gick genom bandet och fastnade. Då fick man plocka bort några delar och frigöra bandet igen. Direkt hade då den tiden man tidigare sparat förbrukats.

Så jag skulle säga att i praktiken så sparar hempularen ingen tid alls på sin automat. Redan innan han kommit till skott och bestämt sig för vilken maskin han ska köpa så har han spenderat mer tid på att fundera än vad han kommer att spara i skruvtid.

Men det är ju inte bara tiden det handlar om. Det finns andra värden. Det är roligt med maskiner. Skruvautomaten med sin komplicerad mekanism och sina yttre rörliga delar är fascinerande. Dessutom är den väldigt tuff. Den ser ut som en liten k-pist, med skruvarna på sitt band som ett amunitionsband som matar in i vapnet.

Jag tycker verkligen du har en poäng. Det är väldigt många sysslor man klarar sig med bara skruvdragare till.

Men. En gipsskruvdragare har en finess - om rätt inställd - så drar den inte skruven genom pappen. Och med lite handlag så görs det kontinuerligt. Samt du behöver inte ladda spetsen med en skruv. Kan vara ganska trevligt om man kan hålla skivan med en hand och skicka i ett par skruvar.

Så jag förespråkar bandautomat om pengarna finns.;)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag har skruvat mycket gips, både med skruvdragare och med automat. Det finns situationer då en skruvautomat verkligen sparar tid. Som om man jobbar professionellt med att skruva gips och kanske är med och bygger ett hus i veckan. Då ackumuleras även små tidsbesparingar till en stor.

Eller om man satt upp ett helt rum med gips där alla plattor bara sitter med fyra skruvar och man i ett svep ska skruva i resten. Då kan det bli skillnad.

Men hur mycket tid spara man i praktiken? Om vi räknar generöst - säg 10 sekunder per skruv. 50 skruvar i en platta, dvs ca 8 minuter per platta. Hur många plattor ska du sätta upp? Ett par rum - kanske 25 plattor. Dvs du sparar lite drygt tre timmar i direkt skruvande.

Hur mycket tid sparar man i praktiken? Det går åt en del tid att plocka med ytterligare ett verktyg, som gör precis samma sak som ett man redan har.Jag vet inte om de har utvecklat de här maskinerna, men de jag har är lite trixiga att använda. Man måste trycka precis vinkelrätt mot plattan. Det är särskilt besvärligt när man skruva där uppe. Man får hålla armarna precis rakt upp och trycka på det sättet. Ibland blev det bom, så att bitset gick genom bandet och fastnade. Då fick man plocka bort några delar och frigöra bandet igen. Direkt hade då den tiden man tidigare sparat förbrukats.

Så jag skulle säga att i praktiken så sparar hempularen ingen tid alls på sin automat. Redan innan han kommit till skott och bestämt sig för vilken maskin han ska köpa så har han spenderat mer tid på att fundera än vad han kommer att spara i skruvtid.

Men det är ju inte bara tiden det handlar om. Det finns andra värden. Det är roligt med maskiner. Skruvautomaten med sin komplicerad mekanism och sina yttre rörliga delar är fascinerande. Dessutom är den väldigt tuff. Den ser ut som en liten k-pist, med skruvarna på sitt band som ett amunitionsband som matar in i vapnet.
Du missar "coolt-att-ha, inget-som-grannen-har, n+1 och den-har-flest-verktyg-vinner" faktorn. :)
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
C Cortous skrev:
Dina argument är absolut värt att tänka över. Priset har ju en stor faktor. O då kanske man inte ska lägga 4500kr på en maskin för att man tycker den är smidig.

En begagnad hilti med sladd kanske är mer prisvärd
Det tyckte inte jag heller var sunt. Nu har jag både 2500 och 4500...
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det tyckte inte jag heller var sunt. Nu har jag både 2500 och 4500...
Du som har båda. Är 2500 det bättre valet om man bara vill ha en? Verkar som den är mest allsidig. Dock inte lika snabb med gips?
Plus har du upplevt att du är bökigt att skruva på stålreglar med den lägre RPM?
För mig är det väl 16m ny vägg som jag kommer använda stålregel annars blir det majoriteten mot trä eller spån.
 
Jag har båda och tar nog hellre fram 2500 än 4500 om det bara är lite gips. Stålregel har jag inte testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.