F
T Taxture skrev:
Fast nu för tiden ska man väl mäta tryck i Pascal?

[länk]
som SI enhet ja, men man kan faktiskt mäta tryck i vad som helst bara det är en enhet som beskriver trycket. Jag är inte obstinat, allt som faktiskt passerar som tryckenhet är ok för mig. Jag jobbar en del (eller rätt mycket) med fläktar och där är det inte sällan CFM och ”tum vattenpelare”.

när man anger pascal så hamnar man ju inte sällan just på kilopascal. Säger man ”av gammal hävd bara kilo så kan man ju fundera på om det är kPa eller kg/mm^2 man menar eller är det kg/cm^2?
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Är det inte så att det är 5ggr märktryck på den enligt standard? Jag får fö exsem i ögonen när nån envisas med att kalla tryck för kg eller ännu värre kilo som är helt enhetslöst. Så vill du reta skiten ur mig så fortsätt för all del med det. Men som yrkesman inom området så borde det finnas nån form av stolthet att ändå slänga sig med rätt enheter får man ju hoppas.

Är det inte så att PEM är upp till 10 bar. Sen finns det HDPE (High density) upp till 18bar som då heter PE(nånting) men kallas PEM??? Eller??
Materialet har ingenting med tryckklassen att göra i den bemärkelsen. Då PEM är mjukare så tillverkas det ofta slang i mindre dimensioner som levereras på rulle. Raka rörlängder tillverkas i PEH. Men jag tror att de flesta tillverkarna i Sverige mer och mer går över till att bara köra PE100.

Alfredo Alfredo skrev:
Gör någon verkligen det? Ser slangen "normalt duglig" ut hade jag nog bara installerat den och spolat ett tag.
Som du säger 9 av 10 kopplar säkerligen bara in slangen och kör. Jag har tyvärr sett exempel på allehanda djur och saker som har hamnat i vattenledningar i anläggningsskedet.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
N NoOne2k skrev:
Materialet har ingenting med tryckklassen att göra i den bemärkelsen. Då PEM är mjukare så tillverkas det ofta slang i mindre dimensioner som levereras på rulle. Raka rörlängder tillverkas i PEH. Men jag tror att de flesta tillverkarna i Sverige mer och mer går över till att bara köra PE100.



Som du säger 9 av 10 kopplar säkerligen bara in slangen och kör. Jag har tyvärr sett exempel på allehanda djur och saker som har hamnat i vattenledningar i anläggningsskedet.
den stora frågan är väl om du beskriver tryck som Pa, bar eller kilo.......
 
Staffans2000
Jag är rätt säker på att det inte stod kilo på skolans manometer, det stod nog kg/mm2 eller nåt annat som faktiskt är tryck då..

Det var ju det jag skrev. Det stod kilo, inte bar.
Närmare exakt kg/cm2. Precis som på alla andra manometrar.
Så jag kommer att använda kilo fortsättningsvis också. Förstår du inte, är det bara att fråga.
kPa går naturligtvis att använda, även det. Men det är få som inte vet vad ett kilo är för något.

Kanske dags för @Daniel109 att hoppa in. Han är din överman när det gäller enheter
Staffans
 
Staffans: kilogram per kvadratkilometer låter som en tämligen opraktisk enhet.

Ska man vara petig så är det inte en enhet för tryck.
Kilogram är en enhet för massa, inte för kraft. I så fall får du använda kilopond.

Edit: korrigerade ”tryck” => ”kraft”
 
Redigerat:
Vad hände med mVp? Är det bara pumptillverkare som använder den enheten nu för tiden?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du menar kraft?
Ja, där blev det fel.

Jag korrigerar.
 
Kraft per areaenhet = tryck. Kilopond var nog längesen man använde vardagligt. :)
 
useless useless skrev:
Vad hände med mVp? Är det bara pumptillverkare som använder den enheten nu för tiden?
Den är bra, för det är ju inte alltid man pumpar vatten vid 20oC.
 
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
kilogram per kvadratkilometer låter som en tämligen opraktisk enhet.
Ja, verkligen. Kvadratkilometer. Men det har jag inte skrivit heller. Eller?

Staffans
 
Jo, det har du. I inlägg 13.
 
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Staffans: kilogram per kvadratkilometer låter som en tämligen opraktisk enhet.

Ska man vara petig så är det inte en enhet för tryck.
Kilogram är en enhet för massa, inte för kraft. I så fall får du använda kilopond.

Edit: korrigerade ”tryck” => ”kraft”
Förbannade autorättning. :D

Staffans
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Förbannade autorättning. :D

Staffans
enda gången du inte skrev kilo så blev det tokfel.... I stand corrected, fortsätt använda endast kilo och inget annat, då är risken för fel minst.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.