Hej vad skulle vi tro att en huvudbyggnad (fritidshus) kostar att bygga om en arkitekt anlitas och ritar huset enligt kundens önskemål (alltså ej kataloghus). Kommunalt VA finns på tomten, men stugan är från 1930-tal.

Är nyfiken på vad ett hus i den storleksordningen kostar att ta fram och bygga från ax till limpa. Jag vill ha arkitektens expertis att optimera liten yta och ta tillvara på havsutsikt och den fina tomten i sig.
 
BirgitS
Det kan ju kosta nästan vad som helst beroende på förutsättningar och kravlista.
 
Jadu... mellan 80 000 till 160 000 kr är inte ovanligt för det projekt jag tolkar av din beskrivning.
 
BirgitS
splinter splinter skrev:
Jadu... mellan 80 000 till 160 000 kr är inte ovanligt för det projekt jag tolkar av din beskrivning.
Menar du då kostnaden för just arkitekten?
Jag fick intryck av att TS ville veta vad det kostar att bygga ett hus.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du då kostnaden för just arkitekten?
Jag fick intryck av att TS ville veta vad det kostar att bygga ett hus.
Ja, jag menar vad det kostar att bygga. Att arkitekten kostar 80-160 000 kr förstår jag, men sedan vad det kostar att bygga huset?
 
30tkr/kvm kan du nog minst räkna med. Går att bygga både lite billigare och mycket dyrare. Det beror ju så mycket på önskad standard, uppvärmning m.m. m.m.
Sedan tillkommer yttre kostnader såsom anslutning av vatten/avlopp, el, iordningställande av väg, tomtarbeten m.m.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du då kostnaden för just arkitekten?
Jag fick intryck av att TS ville veta vad det kostar att bygga ett hus.
Jaha, oj då! Visst avsåg jag enbart arkitektarvodet.
 
Om det är ett fritidshus med normal standard borde ni klara det på 25tkr/m2.
 
C
K kattis1977 skrev:
Hej vad skulle vi tro att en huvudbyggnad (fritidshus) kostar att bygga om en arkitekt anlitas och ritar huset enligt kundens önskemål (alltså ej kataloghus). Kommunalt VA finns på tomten, men stugan är från 1930-tal.

Är nyfiken på vad ett hus i den storleksordningen kostar att ta fram och bygga från ax till limpa. Jag vill ha arkitektens expertis att optimera liten yta och ta tillvara på havsutsikt och den fina tomten i sig.
Vårt hus på 100kvm landade på nyckelfärdigt 1.6 Mkr...inkl arkitekt och handlingar
 
Mellan tumme och pekfinger 7-15% av byggkostnaden. Rätt arkitekt kan med finurliga lösningar förbilliga byggkostnaden. Sök tidigare liknande frågor här i forumet - frågan har diskuterats ett flertal gånger.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.