Hej,

Vi planerar att sätta in nedan kassett i vårt uterum på 25kvm. Det har tidigare funnits en öppen spis men den fick vi riva ner eftersom det var hål i skorstenen (på fel ställe dvs).

Nu till problemet. Jag har bildgooglat en massa på murspisar i hörn men har svårt att föreställa vilket utseende den ska ha. Så har ni några tips eller bilder på hur jag ska gå vidare?

Kan tillägga att jag ska använda kalciumsilikatskivor som jag murar upp runt kassetten. http://www.nordicheating.se/produkter/tillbehoer/brandskyddsskivor.aspx

Svart kakelkassett för uppvärmning placerad framför en vitteglad vägg med glasade tegelfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett uterum med vit panelvägg och tegelplattform planerad för en kamininstallation, med en synlig metall kassett och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kabe_o.spis.jpgHöj upp bädden alt sänk bänken till vänster till samma nivå. Ställ dit kassetten ,anslut skorstenen, besikta och börja elda. Låt designen få ta lite tid att växa fram.
 
Jag har kommit en bit i helgen. Nu ser det ut så här efter att ha murat upp med det vita teglet samt eldfast tegel. Gjorde en kanal för att den skulle få luftflöde bakom kassetten.

Det är en bra idé att låta designen växa fram. Ska sätta kassetten på plats imorgon så får vi se.
Vitmålad murad konstruktion med luftkanal och eldfast tegel i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig murning av vit och eldfast tegel med en kanal för luftflöde bakom en framtida kassett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Kul projekt, ska bli intressant att följa detta då jag själv leker med tanken på att mura upp en murstock runt en insatskamin. Insatserna i sig är oftast relevant prissatta, men teglet i sig utgör ju en ansenlig extrakostnad (om man inte lyckas fynda) varför jag själv faktiskt funderar på en "färdig" murspis.

Men ett par frågor dyker upp:

Måste det vara eldfast tegel runt kamin? Trodde det bara behövdes i direkt anslutning till eldhärden.

Varför isolera med brandskyddsskivor runt insatsen, är det inte önskvärt att värmen sprids från kassetten till värmemagasinet (teglet)?

Förmodar att du tänkt mura konvektionskanaler ovanpå kaminen också? Föreslår att du (om möjligt) designar två kanaler i var sin riktning från hörnet, så att värmen sprids optimalt.
 
Keexet Keexet skrev:
Kul projekt, ska bli intressant att följa detta då jag själv leker med tanken på att mura upp en murstock runt en insatskamin. Insatserna i sig är oftast relevant prissatta, men teglet i sig utgör ju en ansenlig extrakostnad (om man inte lyckas fynda) varför jag själv faktiskt funderar på en "färdig" murspis.

Men ett par frågor dyker upp:

Måste det vara eldfast tegel runt kamin? Trodde det bara behövdes i direkt anslutning till eldhärden.

Varför isolera med brandskyddsskivor runt insatsen, är det inte önskvärt att värmen sprids från kassetten till värmemagasinet (teglet)?

Förmodar att du tänkt mura konvektionskanaler ovanpå kaminen också? Föreslår att du (om möjligt) designar två kanaler i var sin riktning från hörnet, så att värmen sprids optimalt.
Tror det räcker med kaciumsilikatskivor då de kan limmas dikt an brännbart material. Jag vill ju få det snyggt runt kassetten och syftet är att sprida värmen i uterummet. Finns inget syfte med att värma upp teglet.

Har fått kassetten på plats idag och jag var inne på en liknande design som den nedersta bilden. Vad tror ni om det?
Tänkte göra en öppning med galler ovanför kassetten. Tror inte det blir bra att ha det på sidorna även om tanken är god.

Kamin installerad i hörn med vit vägg bakom och tegelstenar runt, öppning under för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt uterum med en installerad kamin med kalciumsilikatskivor och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mawe85 skrev:
Jag vill ju få det snyggt runt kassetten och syftet är att sprida värmen i uterummet. Finns inget syfte med att värma upp teglet.
Då missförstod jag, trodde poängen var att mura sig ett stenmagasin för värmelagring. För mig är det enda anledningen till att jag ens funderar på kassett, annars är en fristående kamin mycket snyggare. Men det är min åsikt och du får tycka som du vill! ;)

Kommer ändå följa ditt bygge, alltid lär man sig något!(y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Då missförstod jag, trodde poängen var att mura sig ett stenmagasin för värmelagring. För mig är det enda anledningen till att jag ens funderar på kassett, annars är en fristående kamin mycket snyggare. Men det är min åsikt och du får tycka som du vill! ;)

Kommer ändå följa ditt bygge, alltid lär man sig något!(y)
Jaha, nej jag var nog inte så tydlig i mitt första inlägg. Håller med om att en fristående kamin är snyggare men passade dåligt i vårt uterum tyvärr.

Får skorstenen installerad den 15e, så efter det uppdaterar jag :)
 
Så nu har det börja hända lite saker. En firma har varit på plats och monterat skorsten och jag och en polare har börjat montera silikatskivorna runt kassetten. Måste säga att det är riktigt lätt att jobba med silikatskivorna men de var tyvärr snordyra, 7000kr för fem skivor :/

På onsdag blir det besiktning som förhoppningsvis blir godkänd. Återstår att montera frånluftsventil bara.

Hörn av ett rum med omonterade silikatskivor och en rund öppning i väggen för skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av kamin med skorsten och isolerande silikatskivor på vägg i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av silikatskivor runt kamin i vardagsrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En villa med nymonterad skorsten och silikatskivor runt kassetten, väntar på besiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nymonterad skorsten och kamin med silikatskivor runtomkring under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte följa upp med ett slutresultat. Är ganska nöjd även om murspisen är lite väl stor och kostade lite för mycket. Putsning och galler där uppe återstår.

Vad tycker ni?

Nybyggd stor murspis med öppen eld och en vedkorg bredvid, oputsad med galler ovanpå, i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Är gallerhålet såpass stort att det går att komma åt sotluckan?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E exerg skrev:
Är gallerhålet såpass stort att det går att komma åt sotluckan?
Sotaren sa att han tar det inifrån kassetten. Dock kommer jag att göra hålet större för att få in ett större galler och då kommer man även att kunna nå sotluckan.
 
  • Gilla
ACELM
  • Laddar…
Kaminen målad också. Ganska nöjd med resultatet förutom att det ryker in i rummet väldigt lätt även om jag endast öppnar luckan när det är glödbädd.
 
  • Ny målad kamin med öppen eld, omgiven av vita väggar och hängande växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt snyggt! Vad putsade du kaminen med för något? Primade du före?
 
E Ewit skrev:
Riktigt snyggt! Vad putsade du kaminen med för något? Primade du före?
Jag primade men någon vettig primer och sen putsade jag med eldfast bruk eftersom det har lätt för att fästa. Kaminen ser fortfarande bra ut idag :)
 
  • Gilla
Malingus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.