Befintliga elektriska kablar som är för korta hänger ut ur ett hål i en vägg ovanför kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag behöver installera ett uttag i köket efter renovering men tyvärr är mina befintliga kablar för korta. Vad skulle ni göra? Skarva?
 
Gör ett hål i bakstycket och sätt dit en kopplingsdosa och koppla i den. Dra därifrån ev kablage. Lite klantigt av skåpmontören att sätta skåpet över utan att lösa "problemet" med trådarna.
 
  • Gilla
Smulan56 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att vara diverse lampsladdar som hänger ut där också, finns kanske mer att städa upp avseende elinstallationen.
 
Hur ser kablarna ut i änden? Ser nästan ut som om de gått varma, ser bubbliga och brända ut.
 
  • Gilla
Datagubben
  • Laddar…
De där enkeltrådarna får inte gå sådär. De måste gå helt skyddade i rör eller i en dosa.
 
Centano Centano skrev:
Hur ser kablarna ut i änden? Ser nästan ut som om de gått varma, ser bubbliga och brända ut.
Jag skruvade bort uttaget därför började det lukta bränt när jag kokade vatten i kokaren och så såg det ut. Notera att uttaget att suttit i flera år!
 
  • Bränt och skadat eluttag med bruna och blå kablar samt en grön/gul jordkabel, demonterat, med synliga skador och smält plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyckte jag kände igen bilden
Svaret du fick i belysningstråden stämmer
Byt kablar till installationskabel
Det som sitter där är rq och ska inte användas
Då kan det bli gjort på ett riktigt sätt
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Matas uttaget med lampsladd? I så fall förstår jag att det har brunnit.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Nej inte alls! Sladden är till fönsterlampa. Det 3 uttag i 1. Ett till kokaren, ett till fönsterlampa med led källa och den tredje typ som extra.
 
M Michel Devismes skrev:
Nej inte alls! Sladden är till fönsterlampa. Det 3 uttag i 1. Ett till kokaren, ett till fönsterlampa med led källa och den tredje typ som extra.
Men trådarna i den brunna Wagon är av typ RK och dom ska/får inte kopplas med en Wago.
 
MultiMan
@elmont Det gäller väl inte Wago generellt? 221 är väl godkänd för RK? 773, som detta antagligen gäller, är det ju inte.
 
Redigerat:
Det gäller inte Wagon 222 och 221. Men som sagt i det här fallet är det ju fel typ av Wago (733-102) sett till den (felaktiga) tråd som använts.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag menar klämman till höger som har samma gula färg som Wago 733-102
 
Är det originalfärgen, eller ett resultat av branden?

Men oavsett vilket så är grundproblemet att man har använt fel kombination av klämma och kabeltyp.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.