H
Tack för input!

Sitter inga luftriktare.
Vad menar du med att det inte är fasta lägen?
Tänker du att tryckuppsättningen är för hög? Alltså att systemet är strypt för mycket?

Vad menas med de olika trycken angivet i protokollet, typ 10/75Pa. Antar att jag använder det lägre för att läsa av från donets diagram?
 
H halj skrev:
Hej!

kladdat lite i paint. Hoppas det går att tyda. Bifogade även utklipp från injusteringsprotokollet.
Huvudkanalen är på 160mm men övergår till 125mm efter donet i vardagsrummet för tilluft och efter första dämparen för frånluft.
Som bakgrund så har vi blå lättbetong på bottenplan och övreplan med radonvärden på ca 3-400bq.
Källaren har inga radonproblem.
Rekommenderades en luftomsättning på ca 0.6-0.7 oms/h från radonutredningen. Vilket ger cirka 0.4-0.45 l/s,m2

Luftomsättningen i huset blev nog i överkant då 76 l/s innebär 0.43 l/s,m2 och då är all bostadsyta inräknad även hela källaren.

Aggregatet är ett acetec A110T och går på 70% för både till/frånluft
Frånluften tycker jag inte lever om särskilt.
  • Donet i vardagsrummet ger höga blåsljud från själva donet men också en del ljud från systemet.
  • Kontoret i källaren ger mycket ljud från aggregatet trots rektangulär fast dämpare innan. Sitter dock direkt efter aggregat. Funderar på att avveckla det donet och köra med friskluftsventil i det rummet istället och lita på att frånluften ger tillräckligt sug från ventilen.
  • Donen till de båda sovrummen på övervåningen fungerar ok. Skulle dock gärna haft de lite tystare, upplever en del oljud (blåsljud) från själva donen här.
  • Rätt höga ljud utomhus men inga dämpare heller.
Aggregatet lever om en del i källaren men det står rätt öppet. Tänkte bygga in det i en låda framöver.
H halj skrev:
Hej!

kladdat lite i paint. Hoppas det går att tyda. Bifogade även utklipp från injusteringsprotokollet.
Huvudkanalen är på 160mm men övergår till 125mm efter donet i vardagsrummet för tilluft och efter första dämparen för frånluft.
Som bakgrund så har vi blå lättbetong på bottenplan och övreplan med radonvärden på ca 3-400bq.
Källaren har inga radonproblem.
Rekommenderades en luftomsättning på ca 0.6-0.7 oms/h från radonutredningen. Vilket ger cirka 0.4-0.45 l/s,m2

Luftomsättningen i huset blev nog i överkant då 76 l/s innebär 0.43 l/s,m2 och då är all bostadsyta inräknad även hela källaren.

Aggregatet är ett acetec A110T och går på 70% för både till/frånluft
Frånluften tycker jag inte lever om särskilt.
  • Donet i vardagsrummet ger höga blåsljud från själva donet men också en del ljud från systemet.
  • Kontoret i källaren ger mycket ljud från aggregatet trots rektangulär fast dämpare innan. Sitter dock direkt efter aggregat. Funderar på att avveckla det donet och köra med friskluftsventil i det rummet istället och lita på att frånluften ger tillräckligt sug från ventilen.
  • Donen till de båda sovrummen på övervåningen fungerar ok. Skulle dock gärna haft de lite tystare, upplever en del oljud (blåsljud) från själva donen här.
  • Rätt höga ljud utomhus men inga dämpare heller.
Aggregatet lever om en del i källaren men det står rätt öppet. Tänkte bygga in det i en låda framöver.
H halj skrev:
Hej, intressanta inlägg!

Jag är i en liknande situation. 50-talshus, blå lättbetong, nytt ftx-system. Långt ifrån nöjd med ljudnivån.
Donet i vardagsrummet med rätt stort luftflöde genererar mycket blåsljud och ska bytas ut. Alltså inte ljud från aggregatet.
I övrigt så har vi också en del problem med flödesljud.
Intressant att placera flexdämpare vid böjar, blev en del sådana i vårt fall för att kunna ta sig fram.

Ett par funderingar
Du skriver "peppra" med flexdämpare på några ställen. Vad innebär detta rent konkret? Har nu 2 stycken 900mm fasta dämpare efter aggregatet och flexdämpare vid tilluftsdon.
Ska också lägga till dämpare på av/uteluft (kombidon). Körde du fasta eller flexdämpare här?
Två stycken fasta dämpare direkt efter aggregatet kombinerat med flexdämpare vid donen låter som en lösning som kan förbättras. Som nämnts tidigare så läcker flexdämparna lågfrekvent ljud, så om det främst är det lågfrekventa du stör dig på hade jag kanske bytt en av de fasta mot en flexibel (alt. kompletterat om du har plats) direkt efter aggregatet för att se om det bli bättre. Finns ju egentligen ingen anledning att ha LF-bullret i systemet hela vägen till donen, bättre ”ta bort” direkt vid agget. Speciellt då det finns potential för lågfrekvent ljudläckage.

Jag vill även sätta ett frågetecken för att ni skulle se någon förbättring av att byta tilluftsdon. Min erfarenhet är att dämpningen vid själva donet är marginell jämfört med det som kan uppnås med dämpare. Möjligen om ni kompletterar med ljuddämpande strypinsatser (vilket jag ska köpa till mitt system så snart jag får tummen ur, jag tycker att det är lite för mycket ljud genom kanalerna mellan sovrummen).

Mitt nästa frågetecken - jag vill understryka att jag är intresserad amatör på just denna bit - är flödena i rummen kontra radonnivå i huset. Vi har 62 l/s i vårat 190m2 hus. När vi gick från självdrag till ftx drog det ner radonhalten i vardagsrummet som exempel från 250 till 50 bq/m3. I det rummet har vi 10 l/s enl. protokoll. Att ni skulle behöva dubbla när ni har 400 bq/m3 låter konstigt minst sagt. Dubbla flödet innebär ju också att det blir oerhört mkt svårare att bekämpa bullret. Kan även tillägga att jag pratade med en av Sveriges ledande experter på radon i hus innan vi installerade ftx och han tyckte att vår omsättning var mer än tillräcklig.

Jag hade kollat med installatören om flödena ni har verkligen är helt nödvändiga, eller om det är mer en ”hängslen och livrem” approach.

Jag skulle även kolla om ni fått några löften ang. buller från de som projat systemet. Det kan vara bra att ha framöver.

Jag har säkert missat några frågor men fråga igen om du inte tycker du fick svar på allt :)

Jag har en fast dämpare på avluften och inget på uteluften, det blev jättebra och en klar förbättring av utomhusmiljön vid utblåset.
 
Redigerat:
H halj skrev:
Tack för input!

Sitter inga luftriktare.
Vad menar du med att det inte är fasta lägen?
Tänker du att tryckuppsättningen är för hög? Alltså att systemet är strypt för mycket?

Vad menas med de olika trycken angivet i protokollet, typ 10/75Pa. Antar att jag använder det lägre för att läsa av från donets diagram?
Tittar man i protokollet är det angett ett inställt läge som man i diagrammet i tekniska data kan följa för att se vilket tryckfall det blir vid ett visst flöde, eller tvärtom.
Det är det som inte stämmer, om man tittar vad som är angivet i kontoret står det att det vid inställning 10 ger 75Pa vid 15l/s på ett don i dimension 100. Tittar man i diagrammet blir det strax under 50Pa vid inställning 10 om flödet 15l/s stämmer. Om istället trycket stämmer blir det ett flöde om ungefär 20l/s.
Protokollet stämmer alltså inte mot tekniska data för donen.

Utifrån de värden man angett, speciellt mellan vardagsrum och sovrum uppfattar jag att tryckuppsättningen är väl hög.
Eftersom man har satt flexibla dämpare innan anslutningarna till sovrummen på övre plan behöver det ändå inte vara fel injusterat (även om vissa värden i protokollet är fel). "Felmonterade" flexibla dämpare kan ge ruskiga tryckfall.
 
Då jag gick från självdrag till FTX i min 60-tals kåk gjorde jag installationen själv.
Jag satte in såna här mellan takstos och rören här dels för att dämpa men väven för att det blev smidigast installation.
https://soliduct.se/fl-100-1200-plast.htm

Sen stoppade jag in dessa just före utblåsdonen för att dämpa ljudet från ventilationen ytterligare.
https://soliduct.se/inno-100.htm
och plockade ut alla pluggar för att få så mycket flöde som möjligt.

Enda gången jag hör nått ljud är då jag vrider upp flödet i "eldplats" läget.
Då blir det sus ljud över riktdonen, men det kan jag leva med.

Ps, byggde hela ventilationen på "känn". Visst skulle jag kunnat ta rätt på hur man räknar osv. det orkade jag inte. Blev bra. Gjorde egna luftflödes mätningar och de var innom 5% från då OVK killen mätte upp.
Mitt största problem med luftflödena är en riktigt gammeldags öppenspis ... den drar en del luft även då man inte eldar, fast det problemet tar jag gärna. Älskar öppna spisen!
 
H
D jonas_t skrev:
Tittar man i protokollet är det angett ett inställt läge som man i diagrammet i tekniska data kan följa för att se vilket tryckfall det blir vid ett visst flöde, eller tvärtom.
Det är det som inte stämmer, om man tittar vad som är angivet i kontoret står det att det vid inställning 10 ger 75Pa vid 15l/s på ett don i dimension 100. Tittar man i diagrammet blir det strax under 50Pa vid inställning 10 om flödet 15l/s stämmer. Om istället trycket stämmer blir det ett flöde om ungefär 20l/s.
Protokollet stämmer alltså inte mot tekniska data för donen.

Utifrån de värden man angett, speciellt mellan vardagsrum och sovrum uppfattar jag att tryckuppsättningen är väl hög.
Eftersom man har satt flexibla dämpare innan anslutningarna till sovrummen på övre plan behöver det ändå inte vara fel injusterat (även om vissa värden i protokollet är fel). "Felmonterade" flexibla dämpare kan ge ruskiga tryckfall.

Aa, tror jag förstår. den första siffran är linjerna (5-8-10-13) och andra siffran är tryckfallet över donet alltså y-axeln och flödet på x-axeln. Nä då stämmer det inte..

Hur ser det ut när en flexdämpare är felmonterad? Väldigt böjd eller något annat?
 
H halj skrev:
Aa, tror jag förstår. den första siffran är linjerna (5-8-10-13) och andra siffran är tryckfallet över donet alltså y-axeln och flödet på x-axeln. Nä då stämmer det inte..

Hur ser det ut när en flexdämpare är felmonterad? Väldigt böjd eller något annat?
Nja, det går att ha kanalen böjd, det viktiga är att den är fullt utsträckt när man böjer och att man "tar ut böjen". Snäva böjar eller en slingrande orm kan ge riktigt märklig luftrörelse.
 
M MrDizzy skrev:
Då jag gick från självdrag till FTX i min 60-tals kåk gjorde jag installationen själv.
Jag satte in såna här mellan takstos och rören här dels för att dämpa men väven för att det blev smidigast installation.
[länk]

Sen stoppade jag in dessa just före utblåsdonen för att dämpa ljudet från ventilationen ytterligare.
[länk]
och plockade ut alla pluggar för att få så mycket flöde som möjligt.

Enda gången jag hör nått ljud är då jag vrider upp flödet i "eldplats" läget.
Då blir det sus ljud över riktdonen, men det kan jag leva med.

Ps, byggde hela ventilationen på "känn". Visst skulle jag kunnat ta rätt på hur man räknar osv. det orkade jag inte. Blev bra. Gjorde egna luftflödes mätningar och de var innom 5% från då OVK killen mätte upp.
Mitt största problem med luftflödena är en riktigt gammeldags öppenspis ... den drar en del luft även då man inte eldar, fast det problemet tar jag gärna. Älskar öppna spisen!
Har man ett relativt okomplicerat hus och är beredd att ta lite risker så tror jag säkert att det kan vara värt att göra det på egen hand. Lösningarna du beskriver är tillräckliga i många fall.

Är man känslig mot ljud och akustik så hade iaf jag aldrig chansat på att göra ett så stort ingrepp i huset utan att någon räknat på det. Man kan sabba både sin egen livskvalitet och sänka värdet på sitt hus om man har otur.
 
H
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Två stycken fasta dämpare direkt efter aggregatet kombinerat med flexdämpare vid donen låter som en lösning som kan förbättras. Som nämnts tidigare så läcker flexdämparna lågfrekvent ljud, så om det främst är det lågfrekventa du stör dig på hade jag kanske bytt en av de fasta mot en flexibel (alt. kompletterat om du har plats) direkt efter aggregatet för att se om det bli bättre. Finns ju egentligen ingen anledning att ha LF-bullret i systemet hela vägen till donen, bättre ”ta bort” direkt vid agget. Speciellt då det finns potential för lågfrekvent ljudläckage.

Jag vill även sätta ett frågetecken för att ni skulle se någon förbättring av att byta tilluftsdon. Min erfarenhet är att dämpningen vid själva donet är marginell jämfört med det som kan uppnås med dämpare. Möjligen om ni kompletterar med ljuddämpande strypinsatser (vilket jag ska köpa till mitt system så snart jag får tummen ur, jag tycker att det är lite för mycket ljud genom kanalerna mellan sovrummen).

Mitt nästa frågetecken - jag vill understryka att jag är intresserad amatör på just denna bit - är flödena i rummen kontra radonnivå i huset. Vi har 62 l/s i vårat 190m2 hus. När vi gick från självdrag till ftx drog det ner radonhalten i vardagsrummet som exempel från 250 till 50 bq/m3. I det rummet har vi 10 l/s enl. protokoll. Att ni skulle behöva dubbla när ni har 400 bq/m3 låter konstigt minst sagt. Dubbla flödet innebär ju också att det blir oerhört mkt svårare att bekämpa bullret. Kan även tillägga att jag pratade med en av Sveriges ledande experter på radon i hus innan vi installerade ftx och han tyckte att vår omsättning var mer än tillräcklig.

Jag hade kollat med installatören om flödena ni har verkligen är helt nödvändiga, eller om det är mer en ”hängslen och livrem” approach.

Jag skulle även kolla om ni fått några löften ang. buller från de som projat systemet. Det kan vara bra att ha framöver.

Jag har säkert missat några frågor men fråga igen om du inte tycker du fick svar på allt :)

Jag har en fast dämpare på avluften och inget på uteluften, det blev jättebra och en klar förbättring av utomhusmiljön vid utblåset.
Finns nog plats att komplettera med en flexdämpare också efter aggregatet.

Anledningen till att byta don var då de genererar blåsljud vilket innebär att donet i sig genererar ljud.

Har också kollat på de där strypinsatserna verkar intressant.

Vårat hus är på ca 170m2 inklusive källare så jag håller med dig om att det verkar vara lite väl höga flöden. Ska ta och kolla det med dem.

Det är ju sant, lär ju vara framförallt avluften som låter. Ska testa sen och se ifall det kan räcka med att sätta en fast dämpare på bara den. De kostar ju ändå en slant!
 
H
D jonas_t skrev:
Nja, det går att ha kanalen böjd, det viktiga är att den är fullt utsträckt när man böjer och att man "tar ut böjen". Snäva böjar eller en slingrande orm kan ge riktigt märklig luftrörelse.
Så vad säger du om denna då? Känns ju lite dum isåfall...
 
  • Ventilationsrör insvept i grå plast i hörn ovanför hylla, med fråga om detta är korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H halj skrev:
Så vad säger du om denna då? Känns ju lite dum isåfall...
Ja, det där känns som ett typexempel över hur man inte bör göra och kan vara boven till varför ljudet blir högre än det behöver vara i huset.
Finns det möjlighet att flytta genomföringen och donet längre till höger i bild så känns ju saken ganska enkel...?
Annars hade jag tittat på att ansluta med en kortare slang.

När det där är avklarat kommer man sannolikt inte bort ifrån att göra en ny injustering. Det är inte särskilt svårt, men kräver verktyg som man normalt inte har hemma.
Jag vet att de finns att hyra.
 
H
D jonas_t skrev:
Ja, det där känns som ett typexempel över hur man inte bör göra och kan vara boven till varför ljudet blir högre än det behöver vara i huset.
Finns det möjlighet att flytta genomföringen och donet längre till höger i bild så känns ju saken ganska enkel...?
Annars hade jag tittat på att ansluta med en kortare slang.

När det där är avklarat kommer man sannolikt inte bort ifrån att göra en ny injustering. Det är inte särskilt svårt, men kräver verktyg som man normalt inte har hemma.
Jag vet att de finns att hyra.
Skulle kanska kunna sätta ett t-stycke på den stående kanalen längre ner och därmed få en betydligt vidare böj?
D jonas_t skrev:
Ja, det där känns som ett typexempel över hur man inte bör göra och kan vara boven till varför ljudet blir högre än det behöver vara i huset.
Finns det möjlighet att flytta genomföringen och donet längre till höger i bild så känns ju saken ganska enkel...?
Annars hade jag tittat på att ansluta med en kortare slang.

När det där är avklarat kommer man sannolikt inte bort ifrån att göra en ny injustering. Det är inte särskilt svårt, men kräver verktyg som man normalt inte har hemma.
Jag vet att de finns att hyra.

Okej, ska prata med firman.

Funderat lite över injusteringen och mina don. Hittade den här länken från lindab
http://www.lindab.com/no/documents/ventilation/airy monteringsanvisning.pdf
Här stämmer värdena från injusteringen med flödena.

Kan det vara så att det är det statiska trycket som är angivet i mitt injusteringsprotokoll och som även används i beräkningen av flödet enligt pdfen ovan? Medans det är totaltrycket som används i anvisningarna du postade tidigare?

En annan injusteringsfråga. Borde inte donet längst bort vara fullt öppet? Alltså i läge 18? Känns konstigt att även de sista donen på systemet är halvstrypta. Detta borde ju innebära onödigt höga tryckfall och att fläkten körs på onödigt högt varvtal för flödet?
Samma fråga egentligen för frånluften också. Fullt öppen är 15 medans de don som är längst bort är injusterade till 0?
Har tillgång till testoutrustning via jobbet, ingen anemometer med stos men mätkrok iallafall. Klarar man sig med den eller vill man kontrollera flödet med mätstos också?

En sista fråga också...
Att köra ett tilluftsflödet 2% under frånluftsflödet känns rätt lågt? Läst siffror om typ 10-15% tidigare för att säkerställa undertryck?
 
Redigerat:
Det verkar stämma mot k-värdet som du säger.
I min värld mäter man det statiska trycket när man mäter trycket i ett don eftersom att det är mindre osäkert så länge man hittar ett läge att mäta på som inte påverkas av det dynamiska trycket (enkelt uttryckt ett läge där man slipper luftrörelser i möjligaste mån).
När man tittar på monteringsanvisningen ser det ut att vara en mätkrok och ett föreslaget läge där man mäter det statiska trycket.

Men i så fall är något fel. Diagrammet visat totaltrycket ser man på beteckningen "Pt" uppe i det vänstra hörnet. Och totaltrycket är alltid större än det statiska trycket i en kanal med strömmande medie.

Det sämsta belägna donet (sett till systemets uppbyggnad, donet längst bort är inte alltid boven) brukar man lämna fullt öppet, precis som du säger. Det är en av anledningarna till att jag reagerade på injusteringen.
Det finns undantag för att säkerställa kastlängder i vissa fall. Men i en liten villa vill jag påstå att det är i det närmaste oväsentligt.
Jag tycker det ser ut som att du ska kunna använda mätkrok, men då lär det kunna bli samma fel igen. Jag hade ställt frågan till Lindab var felet ligger. Står deras don vid sidan av de fysiska lagarna, är k-värdet fel, är diagrammet fel, har man mätt fel eller har jag fel?
 
H
D jonas_t skrev:
Det verkar stämma mot k-värdet som du säger.
I min värld mäter man det statiska trycket när man mäter trycket i ett don eftersom att det är mindre osäkert så länge man hittar ett läge att mäta på som inte påverkas av det dynamiska trycket (enkelt uttryckt ett läge där man slipper luftrörelser i möjligaste mån).
När man tittar på monteringsanvisningen ser det ut att vara en mätkrok och ett föreslaget läge där man mäter det statiska trycket.

Men i så fall är något fel. Diagrammet visat totaltrycket ser man på beteckningen "Pt" uppe i det vänstra hörnet. Och totaltrycket är alltid större än det statiska trycket i en kanal med strömmande medie.

Det sämsta belägna donet (sett till systemets uppbyggnad, donet längst bort är inte alltid boven) brukar man lämna fullt öppet, precis som du säger. Det är en av anledningarna till att jag reagerade på injusteringen.
Det finns undantag för att säkerställa kastlängder i vissa fall. Men i en liten villa vill jag påstå att det är i det närmaste oväsentligt.
Jag tycker det ser ut som att du ska kunna använda mätkrok, men då lär det kunna bli samma fel igen. Jag hade ställt frågan till Lindab var felet ligger. Står deras don vid sidan av de fysiska lagarna, är k-värdet fel, är diagrammet fel, har man mätt fel eller har jag fel?
Har pratat med både injusteraren och med lindab.
Lindab menar att det där dokumentet med injustering via mätkrok inte gäller. Antar att det är något gammalt. Detta var inte injusteraren medveten om så han skulle kolla upp detta med lindab.
Han menar också att systemet är såpass strypt för att uppnå en viss kastlängd och påstod vidare att man sällan kör fullt öppna don. Funderar på om jag ska ta in någon annan firma för injustering?
 
Det är sant att man kan ställa kastlängden genom att strypa på denna typ av don, men jag ser inte att det kommer att påverka spridningen av luften i själva rummet i någon verklig mening.
Jag tror snarare det handlar om att det är lättare att injustera ett system mot stora tryckfall än mot små.

Å ena sidan har ju injusteraren gjort fel när han injusterat på ett sätt som Lindab numera menar är fel. Å andra sidan är det helt värdelöst av Lindab att ha kvar anvisningar på nätet som inte längre gäller.
Å tredje sidan tycker jag att det låter som att du är tillräckligt noggrann och intresserad för att kunna göra det själv.
Kanske med hjälp av att någon av leverantörerna lånar ut flödesmätutrustning åt dig.
 
H
D jonas_t skrev:
Det är sant att man kan ställa kastlängden genom att strypa på denna typ av don, men jag ser inte att det kommer att påverka spridningen av luften i själva rummet i någon verklig mening.
Jag tror snarare det handlar om att det är lättare att injustera ett system mot stora tryckfall än mot små.

Å ena sidan har ju injusteraren gjort fel när han injusterat på ett sätt som Lindab numera menar är fel. Å andra sidan är det helt värdelöst av Lindab att ha kvar anvisningar på nätet som inte längre gäller.
Å tredje sidan tycker jag att det låter som att du är tillräckligt noggrann och intresserad för att kunna göra det själv.
Kanske med hjälp av att någon av leverantörerna lånar ut flödesmätutrustning åt dig.
Ställde mig själv rätt frågande till det påståendet om kastlängden. Trodde man framförallt pratade om max kastlängd för att undvika drag eller i stora rum där flera don ska samverka.

Skulle tro att injusteraren bara gjort som han fick lära sig när donen var nya. Att jag hittade den beskrivningen tror jag beror främst på att jag använde en annan sökmotor än google. Brukar ge mer pdfar och sånt som kanske inte är tillgängligt via sidan.

Är rätt sugen på att justera in det själv. Tror jag skulle kunna lösa en mätstos via jobbet.
Vilket tryckfall brukar man vilja ha över sämst belägna don för att underlätta injustering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.