Hej!

Har kommit fram till en planlösning som jag åtminstone är mest nöjd med hittills... Men ni får gärna spana in den och tycka till. Behöver jag ändra något gör jag det helst innan jag börjar planera kök och badrum i detalj!

Bottenplan:
  • Går säkert göra entrén på tusen olika sätt. Tror ni toadörren är störande nära entrédörren?
  • Kan trappan förläggas på något annat bättre sätt? (utan att ta yta från övervåningens vardagsrum). Vi funderade på att förlänga trappan och ha ett vilplan med fönster mot långsidan men då blev badrummet där uppe lite väl litet...
  • Har du tips på hur köket kan planeras så kör på. Skafferi kan exempelvis flyttas till en del av utomhusförrådet, (med ingång från insidan givetvis)

Övervåning:
Funderingarna här går främst kring tak och loft. Vi vill ha öppet till nock men har ännu inte bestämt om vi ska ha valmat tak eller sadeltak, lutar nog åt sadeltak. Då vill vi även få till ett loft, var skulle ni placera det? Tanken är att ha exempelvis gästsäng eller bara en mysig lekhörna för barnen. Antingen ett stort loft över hela vänstra sovrumsdelen, eller så får barnrummen ta del av "öppet-till-nock-taket" och så gör vi ett loft ovanför badrummet istället. Svårt att se framför mig vilket som skulle se bäst ut.

Tacksam för alla getögetips!! :)
 
  • Handritad skiss av en husplanlösning med bottenplan och övervåning, avser kök, badrum, och trappplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-illustration av husets bottenplan med entré, fönster och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritningar av ett hus med två våningar, visar fram- och sidlängsyn inklusive balkong och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av hus med sadeltak och altan, planlösning i diskussion för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser smalt ut vid köksö.
Jag hade nog försökt fått ett fönster rakt fram i siktlinjen från entrén
 
A Argastesnickaren skrev:
Ser smalt ut vid köksö.
Jag hade nog försökt fått ett fönster rakt fram i siktlinjen från entrén
A Argastesnickaren skrev:
Ser smalt ut vid köksö.
Jag hade nog försökt fått ett fönster rakt fram i siktlinjen från entrén
Kan förtydliga att det inte är någon vägg till höger om trappan utan tanken är att man ska kunna gå under den och få lite mer sikt ut över köket från hallen.. fönster ska jag ha i åtanke!
 
Ritad med laptopens styrplatta ;)

Har ritat över din plan så att husets öppna delar framgår tydligare. Kanske svårt att förstå varför jag gjort detta men det är ett sätt att se hur "rumsligheten" upplevs. Figurerna som bildas är ganska komplexa det behöver dock inte vara bra eller dåligt.

Översiktlig planritning över ett hus markerar öppna delar med mörka områden för att visualisera rumslighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite fundersam kring dina 45 graders snuttar. Det är fint i vissa äldre hus men en typisk oharmonisk grej i många ombyggda/självbyggda hus. Tänk efter hur du upplevt det i befintliga hus och om du verkligen gillar det.
 
  • Gilla
raspen86 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bemby skrev:
Tror ni toadörren är störande nära entrédörren?
Om det inte gäller ett fritidshus så måste ju t.ex. badrummet på entréplan vara tillgänglighetsanpassat och det går inte att göra ett sånt som bara är 1,5 m brett (kanske ändå mindre eftersom väggar faktiskt tar en hel del utrymme, 20 cm är inte försumbart).
Men det är inte kul att behöva gå igenom ett blött område framför ytterdörren för att komma in i badrummet. Dessutom kommer man väl de flesta gånger inifrån huset när man ska dit och då är dörren felhängd.

Det blir väldigt knepigt att komma in i klädkammaren i hallen, man måste ställa sig rakt framför dörren för att komma åt handtaget, sen öppnar man och då måste man backa en meter bakåt medan man öppnar dörren för att sen gå in. Så vitt jag kan bedöma kommer klädkammaren bara att gå att utnyttja till mindre än hälften, typ hyllor med lådor längs med ytterväggen och sen tomt golv för att komma fram till hyllorna, och då kan det vara bättre att inte ha en vägg utan skjutdörrar framför hyllorna så kan hallen bli 70 cm större.
B Bemby skrev:
Har du tips på hur köket kan planeras så kör på.
Det är åtminstone väldigt opraktiskt att ha en dörröppning mitt i köksskåpen. Dessutom när man ska hämta mycket i skafferiet så vill man snabbt kunna lägga de första sakerna på en bänk när man ska hämta fler, och det blir inte snabbt när man ska gå runt skafferidörren.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Ritad med laptopens styrplatta ;)

Har ritat över din plan så att husets öppna delar framgår tydligare. Kanske svårt att förstå varför jag gjort detta men det är ett sätt att se hur "rumsligheten" upplevs. Figurerna som bildas är ganska komplexa det behöver dock inte vara bra eller dåligt.

[bild]

Jag är lite fundersam kring dina 45 graders snuttar. Det är fint i vissa äldre hus men en typisk oharmonisk grej i många ombyggda/självbyggda hus. Tänk efter hur du upplevt det i befintliga hus och om du verkligen gillar det.
Vad spännande att se en sån bild! Vet inte hur de "brukar" se ut men det gör ju att siktlinjerna blir mer överskådliga iaf :)

Jag är liksom dig fundersam kring 45-graderna, det var bara ett försök att göra hallen lite rymligare och för att slippa ha en överdrivet lång vägg bakom matsalsbordet.. jag ska fundera vidare!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte gäller ett fritidshus så måste ju t.ex. badrummet på entréplan vara tillgänglighetsanpassat och det går inte att göra ett sånt som bara är 1,5 m brett (kanske ändå mindre eftersom väggar faktiskt tar en hel del utrymme, 20 cm är inte försumbart).
Men det är inte kul att behöva gå igenom ett blött område framför ytterdörren för att komma in i badrummet. Dessutom kommer man väl de flesta gånger inifrån huset när man ska dit och då är dörren felhängd.

Det blir väldigt knepigt att komma in i klädkammaren i hallen, man måste ställa sig rakt framför dörren för att komma åt handtaget, sen öppnar man och då måste man backa en meter bakåt medan man öppnar dörren för att sen gå in. Så vitt jag kan bedöma kommer klädkammaren bara att gå att utnyttja till mindre än hälften, typ hyllor med lådor längs med ytterväggen och sen tomt golv för att komma fram till hyllorna, och då kan det vara bättre att inte ha en vägg utan skjutdörrar framför hyllorna så kan hallen bli 70 cm större.

Det är åtminstone väldigt opraktiskt att ha en dörröppning mitt i köksskåpen. Dessutom när man ska hämta mycket i skafferiet så vill man snabbt kunna lägga de första sakerna på en bänk när man ska hämta fler, och det blir inte snabbt när man ska gå runt skafferidörren.
Tack för många bra inputs! Du verkar haj på det här med förvaring... Bra att du upplyste om toan, visste att ca 4 kvm var minsta ytan men trodde 150 cm räckte i bredd, men läser nu att absolut minsta måttet är 1,7*1,9. Så jag får tänka om kring toan helt enkelt.. Ja, skafferiet antar jag går att öppna inåt istället och ha hyllor längs ena långsidan samt kortsidan.
Låter vettigt gällande klädkammare, ritade faktiskt skjutdörrsgarderober först så jag får nog återgå till det!
 
Hemmakatten
Varför är det två små liggande fönster på övervåningen istället för likadana fönster på rad? Skulle absolut föredra "vanliga" fönster.

Enligt min smak så skulle jag definitivt ha ett sadeltak. Tycker inte valmat tak passar hustypen.

Skulle också välja att ha ett burspråk med raka sidor. Tycker inte ett runt/sexkontakter burspråk passar.

Att se rakt genom huset ger en behaglig siktlinje och ökad rumslighet. Ha gärna ett fönster där siktlinjen slutar, då blir det ändå bättre.

Åt vilka håll är norr och söder? Det har betydelse för hur man lägger rummen. Ett kök läggs vanligen mot norr tex. En uteplats i syd och väster.

Hur ser tomten ut och hur stor är den? Är det en platt tomt, bergiga, kuperad?

Hur ligger grannarnas hus? Kommer grannarna ha insyn hos er, och vice versa?

Bra att i planeringen att tänka på garage om ni funderar på det i framtiden.

Hur mycket får ni bygga? Dvs byggarean för hus och för en gäststuga, garage eller liknande. Hur hög nockhöjd är tillåtet?

Tänk också på att ni för bygga ut huset med 15kvm Bruttoarea, bygga en friggebod/ar på max sammanlagt 15 kvm och en komplementbyggnad/komplementbostadshus på 30 kvm. Allt detta får ni bygga utöver vad detaljplan skriver om bostadshus och garage. Ni får även bygga på prickmark.Ni behöver inget bygglov men bör lämna in en bygganmälan. Minst 4,5 m från tomtgräns måste de vara om grannarna inte godkänner närmare placering. Så ha dessa byggnader i åtanke så att bostadshuset placeras så att dessa hus får plats om ni nån gång i framtiden vill bygga sådana.

Håller med de tidigare synpunkterna.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Varför är det två små liggande fönster på övervåningen istället för likadana fönster på rad? Skulle absolut föredra "vanliga" fönster.

Enligt min smak så skulle jag definitivt ha ett sadeltak. Tycker inte valmat tak passar hustypen.

Skulle också välja att ha ett burspråk med raka sidor. Tycker inte ett runt/sexkontakter burspråk passar.

Att se rakt genom huset ger en behaglig siktlinje och ökad rumslighet. Ha gärna ett fönster där siktlinjen slutar, då blir det ändå bättre.

Åt vilka håll är norr och söder? Det har betydelse för hur man lägger rummen. Ett kök läggs vanligen mot norr tex. En uteplats i syd och väster.

Hur ser tomten ut och hur stor är den? Är det en platt tomt, bergiga, kuperad?

Hur ligger grannarnas hus? Kommer grannarna ha insyn hos er, och vice versa?

Bra att i planeringen att tänka på garage om ni funderar på det i framtiden.

Hur mycket får ni bygga? Dvs byggarean för hus och för en gäststuga, garage eller liknande. Hur hög nockhöjd är tillåtet?

Tänk också på att ni för bygga ut huset med 15kvm Bruttoarea, bygga en friggebod/ar på max sammanlagt 15 kvm och en komplementbyggnad/komplementbostadshus på 30 kvm. Allt detta får ni bygga utöver vad detaljplan skriver om bostadshus och garage. Ni får även bygga på prickmark.Ni behöver inget bygglov men bör lämna in en bygganmälan. Minst 4,5 m från tomtgräns måste de vara om grannarna inte godkänner närmare placering. Så ha dessa byggnader i åtanke så att bostadshuset placeras så att dessa hus får plats om ni nån gång i framtiden vill bygga sådana.

Håller med de tidigare synpunkterna.
Hej och tack för dina åsikter och engagerade svar!
Fönstrena är inte spikade, men bakom dubbelsängen vill jag ju inte ha ett vanligt fönster och på toa brukar man väl inte heller ha det..? Att få till det snyggt från utsidan är nog en svår uppgift men får kika på det framöver! Insynen är främst från baksidan av huset (dvs där de smala fönstrena är, har lagt upp tomtkarta i en tidigare tråd). Garage är tänkt att placeras till vänster om huset för att få lite insynsskydd även från det hållet.

Bra att du informerar om extra utbyggnader och komplementbyggnad, det hade vi inte så stor koll på! 8 m nockhöjd och 4 m från tomtgräns är det vi har fått till oss. Byggarea minns jag inte men vet att det var långt över det vi hade tänkt utnyttja iaf...
 
Gammelnörden
Jag är personligen inget fan av "sneda hörn" så jag klipp och klistrade om en planlösning som påminde om er men ändå inte. Kanske kan den ge lite idéer och inspiration...:)
Modifierad planritning av en bostad med raka hörn, inkluderande kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig ritning av en planlösning för ett hus utan sneda hörn, inkluderar möblering och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
:D
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag är personligen inget fan av "sneda hörn" så jag klipp och klistrade om en planlösning som påminde om er men ändå inte. Kanske kan den ge lite idéer och inspiration...:)
[bild] [bild]
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag är personligen inget fan av "sneda hörn" så jag klipp och klistrade om en planlösning som påminde om er men ändå inte. Kanske kan den ge lite idéer och inspiration...:)
[bild] [bild]
Oj att någon skulle lägga tid på en ny planlösning trodde jag inte! :D tack! Nu sätter du griller i huvudet på mig... det ser intressant ut, ska undersöka flera saker du skissat upp, men vi är lite svaga för utbyggnaden i mitten så det förutsätter ju att det är lika långt på båda sidor om den.. vi har också lite sjöutsikt längst till höger så det är därför vi ville ha vardagsrum där, men går ju så klart ha matsal också. Tycker det är trappan som är i vägen för symmetrin i köket, hade jag sluppit det blivit bättre:p
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag är personligen inget fan av "sneda hörn" så jag klipp och klistrade om en planlösning som påminde om er men ändå inte. Kanske kan den ge lite idéer och inspiration...:)
[bild] [bild]
vilket program använder du förresten? Ser bra ut!
 
Gammelnörden
B Bemby skrev:
vilket program använder du förresten?
Inget program utan klipp och klistra på datorn utifrån en befintlig ritning från concepthome.com. Tror det var ritning 179? Man måste dock ha i åtanke att dessa inte är ritade efter svenska byggregler samt tillgänglighetsprinciper och det är bra att kika i https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Annars kan jag varmt rekommendera RoomSketcher som är lätt att lära sig och använda. Det bästa är att man får ganska precisa mått och rätt skala. Samt att man kan möblera och sedan "gå in i rummen" och se hur det skulle se ut på riktigt - typ. Använde det mkt förut men igår blev det "old school".;)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Inget program utan klipp och klistra på datorn utifrån en befintlig ritning från concepthome.com. Tror det var ritning 179? Man måste dock ha i åtanke att dessa inte är ritade efter svenska byggregler samt tillgänglighetsprinciper och det är bra att kika i [länk]

Annars kan jag varmt rekommendera RoomSketcher som är lätt att lära sig och använda. Det bästa är att man får ganska precisa mått och rätt skala. Samt att man kan möblera och sedan "gå in i rummen" och se hur det skulle se ut på riktigt - typ. Använde det mkt förut men igår blev det "old school".;)
tack, där ska jag gå in och läsa!
Okej, jaså kan man gå runt roomsketcher också, har en app i telefonen till det men då ska jag spana in den funktionen i roomsketcher också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.