I helgen tog jag mig för att snickra en liten låda att lägga resultatkort i vid tävlingar i min hobbyförening. Det var inte något avancerat projekt men för mig som nybörjare var det nyttigt och gav upphov till några frågor:

1. I locket gjorde jag en slits (att stoppa ner resultatlapparna igenom). Slitsen blev 10x100mm och gjordes mha lockbettel. Jag lade en offerbräda under för att försöka minimera att undersidan av slitsen flisar sig, men det blev ändå en del flisor (som i och för sig inte gör något eftersom lådan ska vara ett bruksföremål - inte en möbel). Hade det funnits bättre sätt att göra slitsen (med handverktyg)?

2. Jag fasade av alla utsideskanter genom två drag med putshyveln. Finns det något bra (och enkelt) sätt att fasa insideskanterna i slitsen?

3. Jag gjorde alla fogar genom att skapa ett "trappsteg" på kanterna med falshyveln (ruskigt skojigt verktyg att använda :p ) och sedan passa in "trappstegen" i varandra. Vad heter den fogtypen på svenska? Finns det något ännu enklare sätt att skapa "brukslådor"?
 
1. Du hugger igenom halva materialet i slitsen fepne när hållet, vänder på biten och hugger igenom resterande halva.
2. Med stämjärn kan du lätt fasa kanten, lr kniv
 
Microkatten
3. Svenska benämningar är svårt. Falsfog? Double-rabbet joint på engelska.

Enklaste fogen är ju butt joint (kant mot kant fog?), som har dålig hållfasthet att limma men kan förstärkas på olika vis. Samma med geringsfog (mitre joint). Man kan också ha fals bara på ena stycket, s.k. single-rabbet joint. En fals på ena stycket och en not på andra, där falsens tunga/fjäder passar, ge lite bättre limyta och mekanisk låsning men ändå enkel att göra för hand. Finns oändliga varianter av fogar! :D
 
Frustrator Frustrator skrev:
fepne när hållet,
Är alltså halländska för "från ena hållet"
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är alltså halländska för "från ena hållet"
Nu måste du också lära oss ordet för "från andra hållet" :)
 
S snuttekudden skrev:
Nu måste du också lära oss ordet för "från andra hållet" :)
Är ju Alingsåsare i botten så det är väl ett klassiskt:
Uppochnerpå
 
Frustrator Frustrator skrev:
1. Du hugger igenom halva materialet i slitsen fepne när hållet, vänder på biten och hugger igenom resterande halva.
2. Med stämjärn kan du lätt fasa kanten, lr kniv
1. Ok, tack. Jag hade iofs hoppats på att det skulle finnas något annat sätt. ;) Jag lyckas aldrig träffa helt rätt när jag gör något från båda sidor. :oops: Antar att det behövs mer träning.

2. Hmmm, verkar som att jag får träna mer på den saken åxo, jag har fortfarande svårt att få fasen att bli jämn - den tenderar att bli ojämn både i bredd och vinkel.

Tack för svaren.
 
Microkatten Microkatten skrev:
3. Svenska benämningar är svårt. Falsfog? Double-rabbet joint på engelska.

Enklaste fogen är ju butt joint (kant mot kant fog?), som har dålig hållfasthet att limma men kan förstärkas på olika vis. Samma med geringsfog (mitre joint). Man kan också ha fals bara på ena stycket, s.k. single-rabbet joint. En fals på ena stycket och en not på andra, där falsens tunga/fjäder passar, ge lite bättre limyta och mekanisk låsning men ändå enkel att göra för hand. Finns oändliga varianter av fogar! :D
Falsfog låter bra, det namnet kommer jag köra på tills någon annan överbevisar namnet :D

Kombinationen med fals och not låter intressant. Jag har nyligen köpt mig en ploghyvel(?) (plough-plane) på Tradera och den är så härlig att använda att den behöver få lite användningsområden. ;)
 
Borra hål i var ände av slitsen och lövsåg, med tungan i rätt mun kan man såga nästan rakt.
Även om man använder stämjärnet så blir avslutningarna på slitsen snyggt rundade och inget problem att hitta av när man vänder locket och hugger från andra sidan.
Fasa kanter brukar vanligt slippapper vara bra till.

Fast jag hade satt fast locket på koordinatbordet i pelarborrmaskinen, men det är ju jag det....
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.