Tacksam för tips om storlek på rör. Ska komplettera FTX systemet med ett kylbatteri VEAB CWK 200-3-2,5 där anslutningarna för kylmediet är 22. Jag har 12 meter till avsticken på brineslingan (borrhål 200m). Min fundering är om 22 Cu räcker med tanke på flödet. En annan Jag beställde allt ihop med ventilationssatsen och styrventilen är en två-vägs men med dn15. Orolig för att detta blir en flaskhals. Cirkulationspump, Magna 25 80.
 
Vad vill kylbatteriet ha för flöde? Vad är det för Kvs värde på ventilen? Om du svarar på detta så kan jag ge dig mottrycken över Cu22 och ventilen.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Jag har något längre avstånd i meter och valde tillsammans med rörmokaren att gå på LK universal rör system 25x3,5mm. Färdigisolerade rör i rör. Jag har en 3-vägsventil med DN15 (1/2") anslutningar. Samma kylbatteri, men har två st seriekopplade på kylmediesidan. Verkar inte vara några problem med cirkulationen då det kyler tilluften rejält vid behov.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad vill kylbatteriet ha för flöde? Vad är det för Kvs värde på ventilen? Om du svarar på detta så kan jag ge dig mottrycken över Cu22 och ventilen.
Ok, ventilen kvs 0,6. Aggregatet hade en mer utmanande spec. Jag behöver möjligen kontrollera vad jag har för luftflöden i FTX (REC RT700-S). Så här anger VEAB det:
Tabell över kapacitet för CWK/CFK enheter med luftflöden, temperaturer, effekt, och tryckfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Anderscurl skrev:
Jag har något längre avstånd i meter och valde tillsammans med rörmokaren att gå på LK universal rör system 25x3,5mm. Färdigisolerade rör i rör. Jag har en 3-vägsventil med DN15 (1/2") anslutningar. Samma kylbatteri, men har två st seriekopplade på kylmediesidan. Verkar inte vara några problem med cirkulationen då det kyler tilluften rejält vid behov.
Läste ditt inlägg också innan och det är intressant med två kylbatterier. Jag börjar med detta så får vi utvärdera effekten i sovrummen där jag vill ha en sänkning av tempen. Om du har fått bra funktion på två batterier så borde min tanke om 22 CU funka. Jag råkar ha ett antal meter av den dimensionen liggande helt enkelt.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Räknar MIN och MAX så får du ett hum. Är verkligen ventilens Kvs värde så litet?

MIN 180 l/h
Tryckfall 24 meter Cu22 ~ 0,6 kPa
Tryckfall ventil 8,5 kPa

MAX 468 l/h

Tryckfall 24 meter Cu22 3,6 kPa
Tryckfall ventil 57,9 kPa

Kom ihåg att addera tryckfallet över batteriet. Blir inte mycket kvar till cirkulationspumpen vid max.
 
J Jasse64 skrev:
Ok, ventilen kvs 0,6. Aggregatet hade en mer utmanande spec. Jag behöver möjligen kontrollera vad jag har för luftflöden i FTX (REC RT700-S). Så här anger VEAB det:
[bild]
Kikade lite på FTX:en och den kör vi i normal läge just nu. Flödena är inte inställda i rummen ännu men vi har överdimensionerat det för att ha marginal. På 50% kapacitet överträffar det flödena i tabellen, dock utan att jag kan skriva det i sten utan mer info. Duger dock att räkna på tycker jag.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Räknar MIN och MAX så får du ett hum. Är verkligen ventilens Kvs värde så litet?

MIN 180 l/h
Tryckfall 24 meter Cu22 ~ 0,6 kPa
Tryckfall ventil 8,5 kPa

MAX 468 l/h

Tryckfall 24 meter Cu22 3,6 kPa
Tryckfall ventil 57,9 kPa

Kom ihåg att addera tryckfallet över batteriet. Blir inte mycket kvar till cirkulationspumpen vid max.
Hmm, det står så på ventilen, en Regin ZTV15-0,6. Har samma för värmebatteriet, dock men 10mm anslutningsrör så därav min oro. Pumpstorlek kan jag öka om det löser problemet.
 
Vad är det för delta specat på värmesidan vätska? Man kan inte alltid jämföra värme och kyla. Kyla brukar ha mindre delta (högre flöde). Delta 10-15oC på värme?
Dock har jag ingen erfarenhet av FTX men flöden och mottryck kan jag :)

Så vad kom du fram till för flöde på kyl?

Jag skulle gå på större ventil (beroende på flöde dock). Dumt att strypa bort allt med ventil. Kostar bara drivenergi.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det för delta specat på värmesidan vätska? Man kan inte alltid jämföra värme och kyla. Kyla brukar ha mindre delta (högre flöde). Delta 10-15oC på värme?
Dock har jag ingen erfarenhet av FTX men flöden och mottryck kan jag :)

Så vad kom du fram till för flöde på kyl?

Jag skulle gå på större ventil (beroende på flöde dock). Dumt att strypa bort allt med ventil. Kostar bara drivenergi.
Tack för råden jag får kika på specen för ventilen hos Regin men det känns ju naturligtvis bättre att gå upp i storlek om man riskerar strypning. strypning. Tanken med CP är att den ska ha kapacitet över för att gå ner i strömförbrukning. Kanske får tänka om där
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det för delta specat på värmesidan vätska? Man kan inte alltid jämföra värme och kyla. Kyla brukar ha mindre delta (högre flöde). Delta 10-15oC på värme?
Dock har jag ingen erfarenhet av FTX men flöden och mottryck kan jag :)

Så vad kom du fram till för flöde på kyl?

Jag skulle gå på större ventil (beroende på flöde dock). Dumt att strypa bort allt med ventil. Kostar bara drivenergi.
Kollade på ventilen och den maxar 600l/h. Din beräkning på max flöde var ju 468l/h men gällde den endast röret?
 
Nej, ventilen ger 57,9 kPa i mottryck vid 468 l/h. Ja ventilen maxar 0,6m3/h @ 100 kPa :) Kvs 0.6.

Maxflödet på 468 l/h tog jag från specen på batteriet du infoga

Plockade min och max därifrån.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej, ventilen ger 57,9 kPa i mottryck vid 468 l/h. Ja ventilen maxar 0,6m3/h @ 100 kPa :) Kvs 0.6.

Maxflödet på 468 l/h tog jag från specen på batteriet du infoga

Plockade min och max därifrån.
Pust! försökte göra det enkelt för mig, lär mig aldrig att det inte finns genvägar :)Måste sätta mig in i detta ser jag
 
Jag håller på med samma , har samma batteri och ventil, jag går med 28mm upp på vinden, mest hör ja vill kunna skarva på flera kylare i framtiden, annars räcker 22 mm utan problem, Jag kommer sätta värmeväxlare mot köldbäraren i källaren, men vissa drar upp hela köldbäraren å då blir de ju krångligare kör på 22mm å lägg energin å pengarna på bra isolering och bra avrinning istället
 
E Erik_H2 skrev:
Jag håller på med samma , har samma batteri och ventil, jag går med 28mm upp på vinden, mest hör ja vill kunna skarva på flera kylare i framtiden, annars räcker 22 mm utan problem, Jag kommer sätta värmeväxlare mot köldbäraren i källaren, men vissa drar upp hela köldbäraren å då blir de ju krångligare kör på 22mm å lägg energin å pengarna på bra isolering och bra avrinning istället
Intressant, verkar ju bli enklare med mindre pump osv, men hur löser du cirkulationen på brinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.