F
Hej,

Jag har en 20 år gammal gräsmatta runt huset (~700 kvm) som verkar allmänt misskött - rejält ojämn (eller snarare i fel nivå mot huset), mossig etc. Tänkte mig att "börja om" så långt det är rimligt.

Tror ni följande kommer innebära en vettig omstart:
- med jordfräs fräsa upp nuvarande matta
- lägga på mer eller mindre harpad jord för att få mattan i rätt nivå. Bitvis behövs 10 - 15 cm
- få den någorlunda jämn med gallervält eller dylikt
- gödsla och vattna
- så nytt gräs

Har jag glömt något väsentligt?

Bifråga: På delar av marken har jorden grävts bort och fyllts med stenkross. Kan jag helt enkelt lägga rejält (10cm?) med jord ovanpå krossen och få en vettig matta även där? Bör kross och jord i så fall skiljas åt med markduk?

Tacksam för alla tips och råd.
 
Vi lade på ca 20 cm naturgödslad gräsmattejord ovanpå vår gamla gräsmatta utan att fräsa upp först. Är säkert ännu bättre att först luckra upp den gamla gräsmattan och avlägsna så mycket ogräsrötter som möjligt. 10 cm med ny jord räcker men 20 cm skulle enl uppgift vara optimalt.

Det är inte bra med stenkross under 10 cm jord, det kommer dränera bort vattnet och gräset kommer lätt torka ut. Du bör ha minst 20 cm jord och under det får det gärna vara mer lerjord som gör att fuktigheten hålls bättre i jorden ovanför.
 
Jordfräs är nog lite överdrivet. Gå på djupet och kors och tvärs med en vertikalskärare ist.

anlade själv en ny gräsmatta för ca 6 år sedan. Var en blandning av sand, jord lera och småsten under. 20cm gräsmattejord på det.
Gräver jag nu i gräsmattan så har jag en fantastisk fin jord fullproppad av maskar och annat liv.
 
T
F f00gami skrev:
Hej,

Jag har en 20 år gammal gräsmatta runt huset (~700 kvm) som verkar allmänt misskött - rejält ojämn (eller snarare i fel nivå mot huset), mossig etc. Tänkte mig att "börja om" så långt det är rimligt.

Tror ni följande kommer innebära en vettig omstart:
- med jordfräs fräsa upp nuvarande matta
- lägga på mer eller mindre harpad jord för att få mattan i rätt nivå. Bitvis behövs 10 - 15 cm
- få den någorlunda jämn med gallervält eller dylikt
- gödsla och vattna
- så nytt gräs

Har jag glömt något väsentligt?

Bifråga: På delar av marken har jorden grävts bort och fyllts med stenkross. Kan jag helt enkelt lägga rejält (10cm?) med jord ovanpå krossen och få en vettig matta även där? Bör kross och jord i så fall skiljas åt med markduk?

Tacksam för alla tips och råd.
Jag tycker du har en bra plan. Glöm inte att gödsla ordentligt och se till att gräsmattan får mycket vatten första veckorna, så blir det säkert bra.

Har du stenkross under så borde du nog, om möjligt, gräva bort så mycket som möjligt så att du får minst 20-30 cm matjord. Sätter du bara 10 cm så kommer stenkrossen att dränera bort fukt och det blir stor riska att gräsmattan torkar bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.