Tilläggas skall att måtten 40mm från vägg även gäller vid plastmatta, det är minst lika svårt att få det tätt med plastmatta som rollat tätskikt. Vidare får man i detta fallet kanske vara lite pragmatisk och väga risken för vattenskada (hur långt från våtzonen är rören) kontra kostanden att flytta ut rören.

Som certifierad skulle jag nog i ett fall som detta (dvs om rören är på betryggande avstånd från duschen) göra en sk avvikelserapport (man dokumenterar varför man avviker från normen, ev med lite mailkonversation med BKR som grund) och täta bäst möjligt. Avloppen ser ut att "få till" med nerskuren manchett, vattenrören är värre, blir dessutom omöjligt att kakla tillfredsställande och bör flyttas / fällas in i väggen
 
Om jag blev ombedd att renovera ovan nämnda badrum, så skulle jag kräva att rörens placering ändrades.
Skulle kunden neka detta så är det faktiskt BKR:s rekomendation att avstå jobbet.

Kan du inte göra ett fullgott jobb med dom omständigheter som råder så skall du inte utföra jobbet. De är BKR väldigt tydliga på.

Om sen BKR godkänt detta i telekonversation så skulle jag anta att dom utgår ifrån att tätskiktet är godkänt när plattsättningen påbörjas, att de sen inte kommer att gå att göra en snygg plattsättning är en annan 5:a.

Jag har svårt att tro att BKR skulle godkänna en ej fungerande fuktspärr bara för att omständigheterna är som dom är.
 
Boris, du verkar överhuvudtaget inte läst det jag har skrivit i tråden. De har inte godkänt att rören är så nära vägg att det inte alls går att göra en vettig anslutning till tätskiktet, eller någonting annat som har med just det här badrummet att göra. Jag nämnde att jag hade pratat med dem om rör upp ur golv i duschzon, i ett annat ärende.

Har jag sagt att BKR godkänner en ej fungerande fuktspärr?

Edit: Förtydligade lite
 
Tackar för alla inlägg som gjorts. Förstår att det inte blir helt enkelt att åtgärda badrummet. Trist att de har slarvat med rördragningarna!
 
jon_h skrev:
Jag snackade med BKR om just en sådan här problematik, och även med rör som kommer upp ur golvet i duschdelen. De sa konstigt nog att, "ja, om rören sitter som de sitter så får man ju ansluta tätskiktet så gott det går". Så det verkar vara grönt med rör nära vägg, och upp ur golv i dusch, om det skulle vara sjukt mycket jobb att flytta rören, och om det inte är nybyggnation såklart.
Jag har läst precis de du har skrivit.... läs de igen själv så kanske du minns vad du skrivit.
 
Och svaret är ja på frågan om dom enligt dig godkänt en ej fungerande fuktspärr, eftersom du säger att dom sagt: Anslut fuktspärren så gott de går...
Lika med blir de inte bra så är de som de är
 
Boris73 skrev:
Jag har läst precis de du har skrivit.... läs de igen själv så kanske du minns vad du skrivit.
Jag pratar fortfarande inte om att de har godkänt att rören sitter så som de gör i just det här badrummet, utan om rör som sitter närmare än 40 millimeter från vägg, och framför allt handlade det jag sa om rör i golv i duschzon. Sen pratar du om en ej fungerande fuktspärr, vilket jag aldrig har påstått att BKR skulle godkänna.
 
Boris73 skrev:
Och svaret är ja på frågan om dom enligt dig godkänt en ej fungerande fuktspärr, eftersom du säger att dom sagt: Anslut fuktspärren så gott de går...
Lika med blir de inte bra så är de som de är
Att man gör så gott det går är inte samma sak som att det inte fungerar. Det är snarare en insikt om att det faktiskt fungerar med rör nära väggen om de inte utsätts för vatten. Varför skulle inte en fuktspärr fungera om man gör så bra som är mänskligt möjligt med rör som sitter nära vägg?

Edit: För övrigt anges ju inga krav på avstånd mellan rör och vägg/golv i branschreglerna, så det vore ju på ett vis konstigt om han hade sagt något annat än det han sade.
 
då kan man ju undra varför du skriver att de verkar vara lugnt med rör nära vägg i den här tråden som handlar om ett specifikt badrum.
Skulle tro att i såna fall fler än jag uppfattande de som att detta badrum är klart för fuktspärr enligt dig...???

Sen de där med att BKR skulle sagt anslut fuktspärren så gott de går känns väldigt udda.
Men vem vet? du verkar ju ha daglig kontakt med dom
 
Boris73 skrev:
då kan man ju undra varför du skriver att de verkar vara lugnt med rör nära vägg i den här tråden som handlar om ett specifikt badrum.
Skulle tro att i såna fall fler än jag uppfattande de som att detta badrum är klart för fuktspärr enligt dig...???

Sen de där med att BKR skulle sagt anslut fuktspärren så gott de går känns väldigt udda.
Men vem vet? du verkar ju ha daglig kontakt med dom
Jag har tidigare i tråden förespråkat en flyttning av rören, och det gör jag fortfarande. Min kommentar var avsedd som en allmänn iakttagelse omkring avstånden till vägg, och framför allt kring rör ur golv. Jag skrev också att jag tyckte att det var konstigt att BKR sade som de sade.

Sen i praktiken ja, om rören inte är i duschzon så anser jag att det är acceptabelt att anluta tätskikt till dem som det är nu. Jag skulle som sagt ställa mig tveksam till det, i och med att man knappt får plats med en platta bakom, men i praktiken Boris, vad kan hända om det inte är på ett ställe som utsätts för vatten?

Och om igen, det står ingenting om rörs avstånd till vägg i branschreglerna vad jag kan se.

Jag har inte daglig kontakt med BKR, varför du nu tycker att det verkar så vet jag inte, och förstår inte om du försöker insinuera att jag skulle ha hittat på att de skulle sagt så här?
 
jon_h skrev:
Jag har tidigare i tråden förespråkat en flyttning av rören, och det gör jag fortfarande. Min kommentar var avsedd som en allmänn iakttagelse omkring avstånden till vägg, och framför allt kring rör ur golv. Jag skrev också att jag tyckte att det var konstigt att BKR sade som de sade.

Sen i praktiken ja, om rören inte är i duschzon så anser jag att det är acceptabelt att anluta tätskikt till dem som det är nu. Jag skulle som sagt ställa mig tveksam till det, i och med att man knappt får plats med en platta bakom, men i praktiken Boris, vad kan hända om det inte är på ett ställe som utsätts för vatten?

Och om igen, det står ingenting om rörs avstånd till vägg i branschreglerna vad jag kan se.

Jag har inte daglig kontakt med BKR, varför du nu tycker att det verkar så vet jag inte, och förstår inte om du försöker insinuera att jag skulle ha hittat på att de skulle sagt så här?
Nej Jon_h . jag tror inte att du ´hittat på nånting.
Jag har läst mkt av det du skrivit här på forumet under den korta tid jag varit här.
Och jag anser att du är mkt kunnig på detta område.

Men att du säger att de är ett ställe som inte utsätts för vatten anser jag vara fel.
Om de vore bara av den anledningen så skulle vi kunna gå tillbaka till tiden när vi hade zoner som krävde fuktspärr och allt annat kunde vara fritt från fuktspärr.

Fuktspärren sitter ju också där av den enkla anledningen att läkage på avlopp eller vattenledningar inte är allt för ovanligt.

Min rangordning "detta är bara mina egna tankesätt" på vart faror för vattenskador i ett badrum finns är enligt följande:

1. golvbrunn i duschen
2. golv/väggvinkel i duschen
3. Alla rörgenomföringar, först i duschen sen dom andra.
4. allt annat.

Vet inte riktigt varför jag skrev med de där?? men nu gjorde jag de i alla fall.

Jag tänker samma tanke varje gång jag står och rollar gummi 5 meter från dusch området 2 meter ovan golv... Jaha vad skall de här vara bra för då???

Men saken är ju den, att dit vatten kan komma " fullt tryck på duschblandaren" oavsiktligt eller avsiktligt skall de fuktspärras...
 
Jag förstår hur du menar och håller i stort med dig. Jag behandlar alltid hela rummet i princip lika noga som jag behandlar duschhörnan.

Men fortarande, om vi tar rören längst upp i den här tråden som exempel så menar jag att man skulle kunna göra ett tätskikt som fungerar mot dem, så länge de är fixerade. Med noggrann applicering av tätskiktsmassa och bitar av fiberremsa så går det att lösa. Och det kommer säkert att tåla avspolning av väggen då och då och eventuella läckande rör. Däremot skulle jag absolut satsa på att det skulle funka i tio år i duschzonen. (Jag skulle aldrig i livet göra ett badrum med rör upp ur golvet i duschzon, nära vägg eller inte, även om det är tillåtet i branschreglerna). Men som sagt, jag bedömer det som att man kan göra ett fungerande tätskikt kring de där rören om man tänker på vad de kommer utsättas för, även worst case scenario. Nu är det ju inte aktuellt i det här fallet ändå, i och med att man inte ens skulle få in plattorna bakom rören här, och jag skulle alltid rekommendera att man flyttar ut dem.

Men för övrigt, när det inte står i branschreglerna att man inte får ha rör i golv i duschzon, eller att rören måste vara en viss bit från vägg, varför skulle då BKR säga någonting annat än att det är okej? (Även om jag fortfarande tycker att det är konstigt att det inte står nånting i branschreglerna..)
 
Liten uppdatering,

"golvavlopp är den enda genomföring som får finnas i golv som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning"

BFS 2006:12, 6:5335

Byggkeramikrådet verkar inte ha stenkoll på Boverkets Byggregler.
 
Jag hade samma problem, vatten och avlopp för bidén satt otroligt nära väggen och det skulle vara omöjligt att få plats med tjockare vägg+ kakel istället för våtrumstapeten som satt där.
Lösning blev att jag fick bila upp golvet så att röris kom åt att dra in allt i väggen istället.

(-Ja, jag demonterade bidén med en slägga)
 
  • bide_nara_vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ny_kommod_vattenansl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.