Hej!

Vi ska bygga med Trivselhus (totalentreprenad) och jag undrar hur vanligt eller om det är möjligt att välja bort saker som normalt ingår i huset.

vi funderar tex på att välja bort stommarna från ballingslöv i klädvården och köpa detta på ikea istället. Bänkskivan med diskho och blandare skulle vi dock vilja ha kvar. Får man göra så?


Vitvarorna som ingår är Miele. Vi har dock en förkärlek för siemens vad gäller diskmaskin och har hört att deras ugnar är riktigt bra också. Dessutom skulle det bli mkt billigare då vi vill ha två ugnar! Så vi skulle hellre vilja ha siemens ugnar och diskmaskin men resten kan vara miele för vår del.

Hur ska man lösa det rent praktiskt?
Bara välja bort och införskaffa allt extra efter slutbesiktning? Eller kan man på något sätt be hantverkarna hjälpa till med installation av exv vitvarorna iaf? Eller går det emot reglerna?

Har ni några tips?
 
Fråga Trivselhus.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde med Forsgrens timmerhus. Hade möte med dem då man bestämde saker som svart eller rött tegel, typ av innertak mm. Då gick man från rum till rum och kunde säga att där vill vi inte ha diskmaskinen, vi köper egen. Sen drogs den varan bort från fakturan. Vi hade ju också möte med kökstillverkaren Vedum kunde också dra bort och lägga till saker. Smidigt och bra. Har inte Trivselhus något liknande? Alla kan ju inte vilja ha en och samma standard.
Z Zirconia skrev:
Hej!

Vi ska bygga med Trivselhus (totalentreprenad) och jag undrar hur vanligt eller om det är möjligt att välja bort saker som normalt ingår i huset.

vi funderar tex på att välja bort stommarna från ballingslöv i klädvården och köpa detta på ikea istället. Bänkskivan med diskho och blandare skulle vi dock vilja ha kvar. Får man göra så?


Vitvarorna som ingår är Miele. Vi har dock en förkärlek för siemens vad gäller diskmaskin och har hört att deras ugnar är riktigt bra också. Dessutom skulle det bli mkt billigare då vi vill ha två ugnar! Så vi skulle hellre vilja ha siemens ugnar och diskmaskin men resten kan vara miele för vår del.

Hur ska man lösa det rent praktiskt?
Bara välja bort och införskaffa allt extra efter slutbesiktning? Eller kan man på något sätt be hantverkarna hjälpa till med installation av exv vitvarorna iaf? Eller går det emot reglerna?

Har ni några tips?
 
Det går säkert. Men räkna med att det du väljer bort är nästan gratis. Du kommer att få betala sakerna i stort sett även om du väljer bort dem.
 
C
Z Zirconia skrev:
Hej!

Vi ska bygga med Trivselhus (totalentreprenad) och jag undrar hur vanligt eller om det är möjligt att välja bort saker som normalt ingår i huset.

vi funderar tex på att välja bort stommarna från ballingslöv i klädvården och köpa detta på ikea istället. Bänkskivan med diskho och blandare skulle vi dock vilja ha kvar. Får man göra så?


Vitvarorna som ingår är Miele. Vi har dock en förkärlek för siemens vad gäller diskmaskin och har hört att deras ugnar är riktigt bra också. Dessutom skulle det bli mkt billigare då vi vill ha två ugnar! Så vi skulle hellre vilja ha siemens ugnar och diskmaskin men resten kan vara miele för vår del.

Hur ska man lösa det rent praktiskt?
Bara välja bort och införskaffa allt extra efter slutbesiktning? Eller kan man på något sätt be hantverkarna hjälpa till med installation av exv vitvarorna iaf? Eller går det emot reglerna?

Har ni några tips?
Självklart går det, detta har vi löst på sommarstället!
 
Som hempularen skrev. Väljer du bort en garderob får du kanske -100kr så det går säkert allt välja bort massa men sparar inget på det.
 
Som hempularen säger! Om man inte har ett överflöd av pengar blir det mest ekonomiska att acceptera huset som det föreslås. De första åren går förvånansvärt fort och just hushållsmaskiner förbrukas snabbare än man tror. Sedan upptäcker man att den där 2021-hypermoderna köksbänken/kaklet/hallgolvet/takspottarna efter 5 år inte alls är lika roliga. Även ens egen smak förändras... Det finns en glädje av att flytta in i ett nytt fräscht hus även om det inte fylls med månadstidningens flottaste varianter. Priskillnaden kan lätt överstiga 100'. Efterhand byter man ut enligt eget tycke.

Usch - jag låter alldeles för ekonomisk och förnuftig! Men nu byter jag ut hela mitt bad/bastu (elskada) efter 15 år - och gör det exakt som det var tidigare:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.