Litengubbe Litengubbe skrev:
Spännande bygge och snyggt!
En sak, jag snickrade ihop en sådan här variant av bastu i vintras
[bild]
Stående 45x145. Skruv och lim.

En sak som har hänt är att virket krympt rätt hårt.(Vilket så här i backspegeln är rätt självklart...) Limmet jag använde hjälpte inte ett smack. Vill virket krympa så gör det det. Men i ditt fall är det nog inte så farligt eftersom virket är liggande men skruva desto mer tänker jag. Och vänta med eventuell målning tills virket krympt färdigt. Mitt bygge är både målat både ut- och invändigt och de glipor som uppstått är inte direkt estetiskt tilltalande...
Jo en del förklarade för mig att det inte skulle funka för att virket skulle vrida sig men de visste ju inte. Så jag bestämde mig för att köra ändå..kanske får man ångra sig.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Hur många meter 45x95 räknar du med går åt?
Köpt 400 meter nånting men kommer få köpa mer. 500-600 borde räcka.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
J Johanviiiche skrev:
Köpt 400 meter nånting men kommer få köpa mer. 500-600 borde räcka.
Intressant tråd! Har du jämfört denna metod mot att bara regla o sätta panel, rent prismässigt?
 
Ovanligt och lite spännande. Var inte timmer ett alternativ? Om du nu ville ha gedigen träkänsla. Brukar ju kunna bli estetiskt snyggt och inte borde det bli dyrare heller?
 
Vad spännande å få följa. Har gått i tankarna själv men inte vågat eller funnit läge för å testa. Kommer följa med intresse. Älskar allt vad bastu heter.
 
  • Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Hur tänker du kring virket. Håller du koll på någons sorts fuktkvot innan du skruvar det eller kör du bara på?
 
Jag tror inte du behöver vara så orolig för aggregatet. Ett stort tar cirka 100kg sten så det är väl som en större karl på ungefär samma yta.
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
J Johanviiiche skrev:
Jo en del förklarade för mig att det inte skulle funka för att virket skulle vrida sig men de visste ju inte. Så jag bestämde mig för att köra ändå..kanske får man ångra sig.
Man tillverkar ju limträbalkar på "samma sätt" (Lamell-limning), så det kommer nog i fungera.
Kanske försöka titta lite på fibrerna på 45x95, och lägga dom så att dom inte jobbar "åt samma hål".

Coolt bygge!
 
N nordstrommm skrev:
Intressant tråd! Har du jämfört denna metod mot att bara regla o sätta panel, rent prismässigt?
Gjorde en mycket enkel grov uträkning och tyckte att det borde bli ungefär samma kostnad. Men tror inte jag litar helt på den uträkningen så här i efterhand.
 
  • Haha
  • Gilla
R_F och 2 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Ovanligt och lite spännande. Var inte timmer ett alternativ? Om du nu ville ha gedigen träkänsla. Brukar ju kunna bli estetiskt snyggt och inte borde det bli dyrare heller?
Timmer hade säkert varit klokare men jag har inga kunskaper om det och tänkte att det är svårt. Tyckte heller inte jag hittade nån information om vart man hittar virket och vad det skulle kosta.
En annan sak är att utseendet på det jag nu bygger kommer passa bra ihop med vårt hus, byggt på 60 talet. Typ fyrkantiga lådor.
 
J Jappan skrev:
Hur tänker du kring virket. Håller du koll på någons sorts fuktkvot innan du skruvar det eller kör du bara på?
Nej jag har bara kört. Tycker mig känna att reglarna är ganska fuktiga när jag bär upp dem från garaget till byggplatsen..
 
J jawen skrev:
Man tillverkar ju limträbalkar på "samma sätt" (Lamell-limning), så det kommer nog i fungera.
Kanske försöka titta lite på fibrerna på 45x95, och lägga dom så att dom inte jobbar "åt samma hål".

Coolt bygge!
Hoppas verkligen! Och vilken tur för jag har inte tittat på fibrerna så de lär ligga åt alla håll :)
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Detta var det enda exempel jag hittade på "min" byggmetod. Ett finskt företag, Sauna Savu. De limmar reglarna men skruvar också ihop allt med en lång järnstång i varje hörn. Men det är också för att den ska vara flyttbar.
Älskar dock utseendet och man kan väl säga att detta blev min förebild.
 
  • Svart träbastu med öppen dörr och synlig eld, vedtrave, bastuagn och trädäck med handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sorneborg och 14 till
  • Laddar…
J Johanviiiche skrev:
Jo en del förklarade för mig att det inte skulle funka för att virket skulle vrida sig men de visste ju inte. Så jag bestämde mig för att köra ändå..kanske får man ångra sig.
J Johanviiiche skrev:
Jo en del förklarade för mig att det inte skulle funka för att virket skulle vrida sig men de visste ju inte. Så jag bestämde mig för att köra ändå..kanske får man ångra sig.
Du gör helt rätt! Tänker att bastuns primära funktion är ju att man blir svettig som fan och det lär du bli oavsett om det vrider sig eller inte. Du ska ha cred för att du ger dig ut i det okända, bra mycket roligare att se!
 
  • Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Du gör helt rätt! Tänker att bastuns primära funktion är ju att man blir svettig som fan och det lär du bli oavsett om det vrider sig eller inte. Du ska ha cred för att du ger dig ut i det okända, bra mycket roligare att se!
Vad kul, tack! Jag har lusläst det här bastu-forumet och lärt mig massor! Men jag kände att istället för att bygga en bastustuga enligt standartmetoden kunde jag lika gärna köpa en färdig byggsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.