Hej,

Jag funderar på att tilläggsisolera vinden med cellulosafiber (bor i en två våningsvilla). Jag har fått offert från två företag: Isoleringslandslaget och Eniva. Jag vill dels veta om någon har använt cellulosafiber som isolering (gärna för- och nackddelar) och dels om ni har erfarenhet av dessa företag. Tacksam fö era svar!
 
Jag har använt/använder det till att isolera vinden/ snetaket. Jag har använt både lösull och skivor. Jämfört med Lin är det guld att jobba med. Lätt att kapa och dom väger mindre (så dom stannar kvar i facken)

Jämfört med vanlig isolering är det dock betydligt meckigare att dela. Sågar med en isolersåg som jag köpte till linisoleringen men det är verkligen såga som gäller.... Köpt mitt på Isoleringsbutiken.se i Borås, helnöjd med deras support
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Jag har använt/använder det till att isolera vinden/ snetaket. Jag har använt både lösull och skivor. Jämfört med Lin är det guld att jobba med. Lätt att kapa och dom väger mindre (så dom stannar kvar i facken)

Jämfört med vanlig isolering är det dock betydligt meckigare att dela. Sågar med en isolersåg som jag köpte till linisoleringen men det är verkligen såga som gäller.... Köpt mitt på Isoleringsbutiken.se i Borås, helnöjd med deras support
tack för ditt svar. Jag uttryckte mig fel, jag tänkte använda ett av de två företag för att spruta in celluosa ull i vinden. Jag har redan mineralull på vinden men det är bara 15 cm, både företag tycker att man behåller mineral ullet men tilläggisolera med ytterligare 35cm av celluslosa ull. Vad tycker du om deras upplägg?
 
jag hade spån och mineralull i ett tunnt lager uppe på spånet. Jag tog bort mineralullen eftersom jag inte har plastade innerväggar/tak utan ville hålla mig till material som kan ta upp och avge fukt.

Om du redan har mineralull varför köra med cellulosa? Det kostar mer och du blandar olika typer av material med olika egenskaper... Kanske inte är något problem men det vågar jag inte uttala mig om. Gissar ju bara att om du redan har mineralull så gör det inget att få in cellulosa, (tvärt om hade varit värre lagt mineralull uppe på cellulosa).
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
Blev det någon tilläggsisolering? Jag står i precis samma problematik som du. Blev du nöjd några fuktproblem? Bättre inomhusklimat?
 
Ja, vi satsade på tilläggsisolera via Eniva, upplever att det blev bättre inomhusklimat.
 
Inga fuktproblem med lösningen? Gjordes någon extra mekanisk ventilation? Luftspaltsskivor mm
 
Det var ett tag sedan som jag kollade, men inga fuktproblem som jag kan komma på. Jag bad en takläggare kolla taket för eventuella fel och han hittade inga. Eniva satte in luftspaltskivor och även gångar för att man ska kunna ta sig fram.
 
Tackar för svaret, då känner jag mig tryggare.
 
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
tack för ditt svar. Jag uttryckte mig fel, jag tänkte använda ett av de två företag för att spruta in celluosa ull i vinden. Jag har redan mineralull på vinden men det är bara 15 cm, både företag tycker att man behåller mineral ullet men tilläggisolera med ytterligare 35cm av celluslosa ull. Vad tycker du om deras upplägg?
Hej!
Ska anlita Eniva som bad mig ta bort all mineralullsisolering (ligger med papp runt). Sa de nåt om att ta bort mineralullen när du alitade dem?
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Hej!
Ska anlita Eniva som bad mig ta bort all mineralullsisolering (ligger med papp runt). Sa de nåt om att ta bort mineralullen när du alitade dem?
Hej,

Jag frågade om de kunde ta bort den gamla isoleringen med papp runt men efter att de undersökte den så tyckte de att det var onödigt (kostnadsmässigt) att riva ut den för att den såg fräsch ut och fyllde bara på med cellulosa ovanpå den.
 
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Hej,

Jag frågade om de kunde ta bort den gamla isoleringen med papp runt men efter att de undersökte den så tyckte de att det var onödigt (kostnadsmässigt) att riva ut den för att den såg fräsch ut och fyllde bara på med cellulosa ovanpå den.
Tack, så bra då vet jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.