Hej,

Jag håller på och byter fönster i vårt hus, men har stött på ett problem med två fönster på övervåningen.
När jag tog bort de gamla fönstren så visade det sig att den regel som sitter under fönstren är murken.
Den är inte murken helt igenom, men jag har skrapat bort en hel del. Den är inte blöt. Se bild.

Frågan är vad jag ska göra nu.

1. Låta det vara och sätta in nytt fönster.

2. Byta den del av regeln som är dålig och skarva ihop den med den gamla.

3. Byta hela regeln (krångligt då delar av väggen måste tas bort för att komm åt)

Helst skulle jag vilja göra alternativ 2. Men hur är det att skarva ihop horisontella reglar på detta sätt? Påverkar
det något för husets bärighet osv? Jag bifogar en ritning där jag tänkte såga av och byta (röda streck).

Tacksam för hjälp.
 
  • Delvis murken träregel under ett fönster med synliga tecken på förmultning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett hus med synlig regelstruktur och markerade röda streck för planerad avsågning under fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av vägg med två fönster och markerade skarvar på skadad regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja! Om reglingen ser ut som på dina bilder så bär dom ingenting alls utan är bara där för att kunna montera fönsterna i. Så kör på alternativ två de blir kanon bra. Om du kapar som du har ritat in så kan du ju lägga kraftvinklar modell lite större på "utsidan" (alltså motsatt sida om fönsterna) av dom horisontella reglarna och ut på den vågräta regeln. Ta tillräckligt stora så dom når till den fräscha delen på reglarna så blir det enkelt att skarva ihop dom nya reglarna med dom gamla. Va enkelt det är att förstå vad nån menar när det är så bra ritningar. (y)
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Hej tack för svar. Det låter fint, det är lite så jag tänker med att det inte borde ha någon bärande funktion.

Jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar med kraftvinklarna dock, då jag inte kommer åt att sätta fast dem. Jag har ju bara tillgång in från fönstret, dvs den lilla glugg jag sågar av på den stående regeln. Men jag kanske tänker fel?
 
Nej dom bör ju inte ha de om det ser ut som du ritat upp. Vore annat om dom hade gått ända upp mot taket och fortsatt ner förbi fönstret. Inte så konstigt att du inte förstår de, va jag som tänkte fel att väggen var öppen men då hade det ju varit enkelt att byta hela vägen. Men du kanske kan lägga vinklarna i fönster öppningen istället bara det inte blir så att dom går för högt så det blir problem när du skall montera fönstret, att vinkeln krockar med karmskruven. Men du kan lika gärna bara skråskruva fast den oxå. Anledningen till ja tänkte att de kanske var en smart lösning var för att det ser ut som det blir en ganska liten bit du får skarva i på dom lodräta reglarna och att dom kanske spricker lätt men bara att köra med nån klenare skruv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.