Har en instrumentpanel i teak. Vill måla de med något som gör den vitaktig/ljus men samtidigt se träådring. Ska man ha bets, lasyr, pigmenterad olja eller vax?
 
Båtens instrumentbräda med varvräknare, bränslemätare och en Garmin ekolodsskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instrumentpanel i en båt med varvräknare och delvis skymda instrument, droppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ingen?
 
R Rolle85 skrev:
ingen?
Slipa bort all fernissa och gör teaken trären så blir den grå.
Ta en titt på lämpligt teakdeck i hamnen så ser du hur det blir.

Teak klarar sig bra obehandlad.
 
Om man penslar med boracol, va händer då
 
R Rolle85 skrev:
Om man penslar med boracol, va händer då
Då dödar du de eventuella alger och annat liv som finns på fernissan.

Du får den aldrig blek utan att ta bort fernissan. Det är inte särskilt jobbigt, lite slipning med slipmaskin, tar en kvart. Det är väl demontering och montering som tar tid, men det får du nog göra i vilket fall.

Om du vill ha lite ljusare färg än den naturligt grå så har SIOO produkter för det som blir snyggt.
 
Men nu vid närmre titt på bilderna, ÄR det verkligen fernissat? JAg bara förutsatte det, men det ser ju ut som att det är oljat. Då är kanske inte slipning lika enkelt som på en kafferast, men kanske någon kemikalie kan fixa det.

Jag har aldrig haft oljad teak så där har jag ingen erfarenhet.
 
De är oljad teak
 
R Rolle85 skrev:
De är oljad teak
Oxalsyra bleker ju lite. Klorin lika så.
Prova med det, funkar det inte är det ju bara att slipa ändå. Du behöver inte slipa djupt på teak, den suger inte åt sig oljan så djupt.
 
Aha ska testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.