Jag har en kran och väggfäste 3/4 i växthuset. Ska nu dra in/koppla pem-slang omkrets 20 mm till väggfästet. Vad behöver jag för tillbehör?

Mässingskran och väggfäste monterade på trävägg i soligt växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du menar nog diameter 20 mm och inte omkrets.

Jag tror inte att Vatette Plast är godkända för PEM-slang så du måste använda en PRK403, en halvkoppling och en stump kopparrör mellan för att få ihop det.

Varför tog du inte bara ett PRK418 Ventilfäste? Utseendet?
 
  • Gilla
Marmar77
  • Laddar…
Jag fick denna kran (se nedan) när jag köpte växthus från Classicum och köpte då tillhörande väggfäste. Men kranen kanske fungerar med ett prk ventilfäste?

Mässingskran med ett korsformat handtag och gängade anslutningar mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det går säkert. Den ser ut att ha en vanlig rörgänga.

Estetiskt ser det nog bättre ut om du går upp med ett kopparrör till fästet du har och sen ansluter med PRK i marknivå mot en rak övergång av lämplig dimension.

Jag gissar att det där fästet tar ett 15 mm kopparrör (borde stå på muttern). Då behöver du ett lagom långt kopparrör, en rak övergång 15xG15, en PRK401 för 20 mm slang och en bussning G20xG15. Hittar du en 15xG20utv så slipper du bussningen. Röret måste du också fästa med rörsvep eller liknande.

Kan lägga upp länkar ikväll när jag är hemma.
 
Tack för hjälpen!
 
tommib
Sett från PEM-slangen:

PRK402 20x15Rinv kombinerat med VA klämkoppling rak övergång 15x15R

15 mm hårt kopparrör

Väggfäste
Kran

Du behöver lin och pasta för att täta mellan de gängade delarna. Du behöver också rörsvep eller rörklammer för att fästa kopparröret ordentligt så att det inte kan röra sig. Snyggast är kopparsvep men då måste du komma på ett bra sätt att få dem på lagom avstånd från väggen för att röret ska passa in i väggfästet. Du kan också överväga Falu Snap.

Detta antar också att ditt väggfäste är gjort för just 15 mm kopparrör. Det borde stå på muttern vilken dimension som passar men du kan också mäta. Anpassa delarna till rätt dimension om det är någon annan storlek.

Edit: Såg nu att det var 3/4 dvs G20 på fästet. Kan det vara 18 mm kopparrör?
 
  • Gilla
KattaBrolin och 1 till
  • Laddar…
En annan lösning är ett annat ventilfäste - Och anslutning mot PEM.

https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...ste-massing-rorganga-invandig-x-utvandig-r15/

Samt denna i 20xr15
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...prk-pem-kopplingar/rak-invandig-rorganga-prk/

Och så gå med PEM slangen hela vägen.
Installerade samma på frun hus för någon vecka sedan - Om än med 16mm PEM. Även jag fick tips på delar här på forat!

Men det skulle bli lika snyggt, om inte snyggare med koppar upp som tidigare nämnts. Vår är på stugan så ”Less Is More” och desto färre kopplingar som kan läcka desto bättre....

Vattenkran av mässing monterad på en träpelare med PEM-slang, omgiven av vita stenar på en trätrall inne i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuskran monterad på trästolpe med PEM-slanganslutning och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Tack för tips, nu måste jag bara bestämma mig..
 
Här kommer en bild på hur jag gjorde för någon dag sedan (y)

Beulco pem koppling, ventilfäste och tappkran
 
  • Beulco pem koppling med ventilfäste och tappkran installerad på en röd vägg med svart rör fastsatt av metallklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boeing747 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.