Fick idag "reda på" att en tjockputsad fasad måste "vila" ett år innan man kan måla på den med silikatfärg?
Ingen garanti om man målar innan!
Stämmer det verligen?
 
I regel rör det sig om en månad. Kalken i putsbruket måste ha karbonatiserat.
 
beroende på vad det är för putsblandning. Ren kalkputs härdar/karbonatiserar i hastighet ca1mm/vecka. Vet ej vad gäller för cementblandningar men man lägger inte ens golv inomhus innan betongen har bundit klart och torkat ut.
Silikatfärg släper ju ångan genom men om det inte finns någon värme varken från välisolerat hus eller värmande sol på utsidan så omvandlas ju inte vatten till ångan och putsen torkar i långsam takt . Litet svårt att påskynda torkningen med en byggtork ;).
Den risken finns bara när putsen är "ung" så jag skulle inte envisas att måla för tidigt och hellre vänta om det var mitt hus.
Det skall ta tid att bygga :)
gaia
 
Vi har använt Finja Putsbruk A.
Hur länge skall det behöva att torka innan man kan måla på det?
 
Jag tror att man kan säga att det ska ha en månad per tio millimeter tjocklek innan målning, när det är ett rent cementbruk. Bara av nyfikenhet, hur kommer det sig att ni valde så starkt bruk som A?
 
K
gaia skrev:
beroende på vad det är för putsblandning. Ren kalkputs härdar/karbonatiserar i hastighet ca1mm/vecka. Vet ej vad gäller för cementblandningar men man lägger inte ens golv inomhus innan betongen har bundit klart och torkat ut.
Silikatfärg släper ju ångan genom men om det inte finns någon värme varken från välisolerat hus eller värmande sol på utsidan så omvandlas ju inte vatten till ångan och putsen torkar i långsam takt . Litet svårt att påskynda torkningen med en byggtork ;).
Den risken finns bara när putsen är "ung" så jag skulle inte envisas att måla för tidigt och hellre vänta om det var mitt hus.
Det skall ta tid att bygga :)
gaia
Härdtiden för ett kalkbruk är helt beroende av temperatur och fuktighet då den är lufttorkande. Man kan säga att luftkalbruk nästan kan räknas som sommarbruk. Utomhus vår och särskilt höst så kan man få vänta i evigheter innan det torkat ut. Ett hydrauliskt kalkbruk är inte lika känsligt då den härdar även under vatten.
Silikatfärg är inte att rekommendera på luftkalkbruk. Bruket bör ha minst hållfasthet C, men kan funger på hydrauliskt kalkbruk typ inomhus eller i skyddade lägen. Kalkbruk ligger i klass E. Kalkbruk = kalkfärg.

För bästa resultat med silikatfärg ska putsen ha härdat och torkat ut ca 3 veckor, men det är ju aldrig fel att vänta längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.