Det är ju ändå lite lustigt att många skriver bara "Bestrid" En hantverkare måste få in inkomst för all nedlagt tid och resekostnad om han vill överleva. Eller tycker ni att hantverkaren ska fakturera mer för en annan kund bara för att denna inte ville betala? Jag har bett en snickare ge mig en offert på en inbyggd hyllsystem under ett snedtak, han beräknade, och jag avstod, men det var jag själv som sa till honom att fakturera för hans tid och resekostnad. Jag tycker det är schysst. Sen kanske han skulle dra av samma belopp som rabatt om han får jobbet.
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
:rofl::crysmile: Otroligt. Tråden verkar ha hittat liv.2

Riktigt underhållande att folk orkar svara i en tråd efter att ha läst 1 inägg av Ts.
Att läsa en hel tråd kanske är att ta i. Men borde man inte läggs in en regel att man ”bör” läsa minst 1,2,3,4,5....20 inägg av en Ts innan man svarar.

Blir ju nästan komiskt när en tråd som denna ”börjar om igen”
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Begärde Du ngn offert?
 
Azazeal90 Azazeal90 skrev:
Detta blir mitt första inlägg här. Men jag kände att jag måste skriva om min erfarenhet.

Jag hade fukt- och mögel-problem på vinden och behövde hjälp att fixa.
Jag kontaktade ett företag som vill ha bilder på problemet och jag fixade.
De återkommer med ett "mellan-tumme-och-pekfinger-pris" och säger att de behöver komma ut och kolla för att säga mer exakt.
Sagt och gjort, en person kommer och kollar, ger lite preliminära åtgärder som behövs och säger att offert med dokumentation kommer.
Gick ca två veckor utan att någon offert dyker upp. Jag ringer och frågar var offerten är och de säger att den kommer om en dag eller två.

Inget dyker upp. Så jag tog in annat företag istället som utför jobbet snabbt och effektivt efter att ha fått en offert av dem två dagar efter besök.

Döm av min förvåning när ett brev från företag 1 dyker upp med faktura på 3 timmar fukttekniker.
Jag bestred denna och de återkom ca 2 månader senare.

Slutade med att jag betalade för 1 timmes jobb för att bli av med dem, trots att jag påpekat att de inte informerat att besöket skulle kosta och att det var på deras bevåg att jag de kom. Deras argument var att "experter kostar alltid". Företag två sa innan de kom att de brukar ta betalt för besöken, men i mitt fall kunde de göra ett undantag (vilket jag tror de bakade in i det fastpris jag fick på deras offert, som jag ändå kunde tackat nej till).

Detta är ett företag jag kommer undvika i all framtid och kommer råda alla runt mig att undvika dem också.
Välkommen till framtiden
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
Det jag tror att många som har inställningen "ska jag jobba gratis" inte förstår är att de inte bara är hantverkare, de är också säljare många gånger. Kanske har man säljare på firman, men är man hos kund, privatperson eller företag, så är man företagets ansikte utåt. Man har chansen att hitta nya affärer eller bränna företagets chans att få nya affärer på plats. Är man ett svin så sabbar man framtide för företaget där och på ett antal ställen till. Är man trevlig, duktig så ökar man chansen att bli anlitat igen och är man dessutom lite uppmärksam så kanske man kan tipsa kunden om saker man sett som behöver åtgärdas. Kunden kanske väljer att inte göra något, eller att anlita ett annat bolag, men i det långa loppet går det bättre för det företaget där personalen inser att de också är säljare.

Det har nämnt att andra också gör likadant, exempelvis att Elgiganten säljer på dig en dyrare tvättmaskin än den de annonserat eller att ICA tar igen det på att de tar lite mer på varorna, vilket är korrekt. Samma kan man faktiskt göra själv! Det är inte frågan om att man inte ska få lön. ICA och Elgiganten tvingar dig inte att betala om du inte vill ha deras "offert" i slutändan. Känner ni att ni lurar personen på Elgiganten på dennes lön om ni går in och pratat lite om en diskmaskin och sen inte köper någon? När ni kollar på en ny bil och pratar med säljaren, betalar ni denne något när ni går därifrån utan att köpa en bil? Kanske har ni utöver säljarens tid också provkört bilen, tankar ni då och betalar en rimlig ersättning för slitage?

Om man inte förstår att man är både hantverkare och säljare så ska man undvika privatpersoner och företag som inte är stora byggare, där kan man komma dit och bara skruva i det man ska.
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Enligt konsumenttjänstlagen ska en näringsidkare informera om vad tjänsten kostar innan utförande så att konsumenten kan ta ställning till priset. Det är i detta fall NI som ska bevisa att K fått prisinformationen.
 
  • Haha
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Frågan är varför du ens hänger på ett sådant här forum. Är inte poängen att man skall diskutera saken? Majoriteten verkar ju i alla fall tycka att det är helt galet att skicka ut n sådan faktura.
Det ligger något i vad du säger, det var inte ett speciellt bra sätt att spendera min tid. Ska försöka prioriterar klokare i framtiden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag är konsult och har genom åren lagt åtskilliga timmar på att skriva offerter och diskutera möjliga uppdrag, givetvis tar man inte extra betalt för sånt.

Om en hantverkare skulle fakturera mig för motsvarande arbete skulle jag bara skratta och bestrida. Tvärtom borde hantverkare som inte klarar av att skriva en offert baserat på bilder och beskrivningar utan måste "komma och kolla" först egentligen betala mig för förlorad inkomst...
En offert bara på bilder å beskrivning kommer att ha väldigt många nollor med i priset
 
Fairlane
T tarevarg skrev:
En hantverkare måste få in inkomst för all nedlagt tid och resekostnad om han vill överleva.
Gäller det bara hantverkaren? Gäller det inte även bilförsäljaren, husmäklaren, säljaren på Mediamarkt etc etc. För min del får gärna hantverkaren ta betalt för att komma och kolla och lämna en offert om de är tydliga med att de tar betalt för det. Det finns det några som gör, så då tar jag hellre in mina offerter från andra av två skäl, dels att jag vill ha mer än en offert, dels tror jag att företag som inte begriper hur man gör affärer är dumt att göra affärer med.
 
  • Gilla
jb72 och 6 till
  • Laddar…
Med risk för att någon redan föreslagit detta, men om du ändå var inne på att firman skulle få jobbet så kan du väl kontakta dom och föreslå att denna summa dras ifrån kostnaden för arbetet som skall utföras?
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
T
L larsson r skrev:
En offert bara på bilder å beskrivning kommer att ha väldigt många nollor med i priset
Om man inte vill ha jobbet, ja. Hela den här grejen borde ju vara till stor del självreglerande, och det är den väl också eftersom det verkar vara ganska ovanligt att ta betalt för offertarbete.

Det är också väldigt uppenbart att många hantverkare inte riktigt förstår att "driva företag" innebär lite mer än att bara skaffa sig ett AB och börja fakturera.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
EWOL EWOL skrev:
Enligt konsumenttjänstlagen ska en näringsidkare informera om vad tjänsten kostar innan utförande så att konsumenten kan ta ställning till priset. Det är i detta fall NI som ska bevisa att K fått prisinformationen.
Bara säga att hen fått den och då står det ord mot ord och vad säger lagen då?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om man inte vill ha jobbet, ja. Hela den här grejen borde ju vara till stor del självreglerande, och det är den väl också eftersom det verkar vara ganska ovanligt att ta betalt för offertarbete.

Det är också väldigt uppenbart att många hantverkare inte riktigt förstår att "driva företag" innebär lite mer än att bara skaffa sig ett AB och börja fakturera.
Tror inte du ska utala dek om sådant du inte begriper
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
T
L larsson r skrev:
Tror inte du ska utala dek om sådant du inte begriper
Ingen fara, det brukar jag inte göra.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Bara säga att hen fått den och då står det ord mot ord och vad säger lagen då?
Den som påstår något, tex vill ha betalt eller vill göra avdrag i sin deklaration har initialt bevisbördan.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.