Har öppnat upp min tank för att se hur mycket olja det finns kvar! Tanken är att sälja det som är kvar nu när vi kör med pellets!

Tanken är 1*2m och det är 8 cm olja kvar!?!? Hur många liter är det?

MVH// Icke mattegeni
 
Volym => Bottenarean x Höjden
1 liter = 1 dm3

Bottenarean: 10 dm * 20 dm = 200 dm2
Volym: 200 dm2 * 0,8 dm = 160 dm3

160 dm3 = 160 liter
 
Fast det stämmer ju inte alls om tanken är cylindrisk, alltså kanske en liggande cylinder som är en meter i diameter och två meter lång. Putte, hur ser tanken ut?
 
hmm, föruttsatte att tanken var kubisk. Blir ju lite mer tricky att räkna på en liggande cylinder. Måste nog damma av den gamla gula formelsammlingen om jag ska fixa den.

Dock! Ska innehållet säljas så ska väl ändå oljan föras över i dunkar av nåt slag. Man behöver ju inte vara mattegeni för att räkna ut hur många liter x antal 25 liters dunkar innehåller.
 
Tripod skrev:
hmm, föruttsatte att tanken var kubisk. Blir ju lite mer tricky att räkna på en liggande cylinder. Måste nog damma av den gamla gula formelsammlingen om jag ska fixa den.
Hehe, ja. Det var lite över mina inbyggda mattekunskaper att lösa den också. Fast egentligen, räknar man bara ut arean av cirkelsegmentet, så är man ju nästan hemma.
 
jon_h skrev:
Hehe, ja. Det var lite över mina inbyggda mattekunskaper att lösa den också. Fast egentligen, räknar man bara ut arean av cirkelsegmentet, så är man ju nästan hemma.
Jo det kan ju inte vara så svårt att räkna arean av en halvmåne. Men jag går bet på denna just för stunden.
 
En helt vanlig mattlektion någonstans i sverige i början på -90 talet.

Tripod - "Vad fan ska det här vara bra för. Jag kommer aldrig någonsin att behöva det här när jag gått klart skolan.


Nu vet man bättre som tur är. ;)
 
Tanker är en liggande cylinder!! :D
 
Okej, då har du ungefär 83-84 liter kvar i tanken om jag inte räknat fel.
 
Sorry, fel av mig. Det är ju en rektangular tank, liggande! :S
 
Men vad fan.. Här sitter man och sliter sitt hår och brottas med matte på hög nivå.. :) Men då är det ju 160 liter, som Tripod sade från början.
 
Hehe JonH! Försökte trycka in lite siffror i ekvationen du länkade till men misslyckades totalt :)

Jaja, nu var ju tanken rektangulär så svaret är givet. Måste leta upp en grafräknare för att testa den där ekvationen dock....annars lär jag ligga sömnlös i natt och gnugga geniknölarna. :)
 
Här fanns en lite enklare variant, A=2/3 * s * h
Fast bara ungefär lika med, hittade inte det tecknet..
 
Tripod skrev:
Tripod - "Vad fan ska det här vara bra för. Jag kommer aldrig någonsin att behöva det här när jag gått klart skolan.
Hä hä, fast jag använde detta uttryck i mitten-slutet på 80-talet, sen övergick man till att sköta om hockeyfrillan...
Ljuva tider :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.