Detta blir mitt första inlägg här. Men jag kände att jag måste skriva om min erfarenhet.

Jag hade fukt- och mögel-problem på vinden och behövde hjälp att fixa.
Jag kontaktade ett företag som vill ha bilder på problemet och jag fixade.
De återkommer med ett "mellan-tumme-och-pekfinger-pris" och säger att de behöver komma ut och kolla för att säga mer exakt.
Sagt och gjort, en person kommer och kollar, ger lite preliminära åtgärder som behövs och säger att offert med dokumentation kommer.
Gick ca två veckor utan att någon offert dyker upp. Jag ringer och frågar var offerten är och de säger att den kommer om en dag eller två.

Inget dyker upp. Så jag tog in annat företag istället som utför jobbet snabbt och effektivt efter att ha fått en offert av dem två dagar efter besök.

Döm av min förvåning när ett brev från företag 1 dyker upp med faktura på 3 timmar fukttekniker.
Jag bestred denna och de återkom ca 2 månader senare.

Slutade med att jag betalade för 1 timmes jobb för att bli av med dem, trots att jag påpekat att de inte informerat att besöket skulle kosta och att det var på deras bevåg att jag de kom. Deras argument var att "experter kostar alltid". Företag två sa innan de kom att de brukar ta betalt för besöken, men i mitt fall kunde de göra ett undantag (vilket jag tror de bakade in i det fastpris jag fick på deras offert, som jag ändå kunde tackat nej till).

Detta är ett företag jag kommer undvika i all framtid och kommer råda alla runt mig att undvika dem också.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Azazeal90 Azazeal90 skrev:
Detta blir mitt första inlägg här. Men jag kände att jag måste skriva om min erfarenhet.

Jag hade fukt- och mögel-problem på vinden och behövde hjälp att fixa.
Jag kontaktade ett företag som vill ha bilder på problemet och jag fixade.
De återkommer med ett "mellan-tumme-och-pekfinger-pris" och säger att de behöver komma ut och kolla för att säga mer exakt.
Sagt och gjort, en person kommer och kollar, ger lite preliminära åtgärder som behövs och säger att offert med dokumentation kommer.
Gick ca två veckor utan att någon offert dyker upp. Jag ringer och frågar var offerten är och de säger att den kommer om en dag eller två.

Inget dyker upp. Så jag tog in annat företag istället som utför jobbet snabbt och effektivt efter att ha fått en offert av dem två dagar efter besök.

Döm av min förvåning när ett brev från företag 1 dyker upp med faktura på 3 timmar fukttekniker.
Jag bestred denna och de återkom ca 2 månader senare.

Slutade med att jag betalade för 1 timmes jobb för att bli av med dem, trots att jag påpekat att de inte informerat att besöket skulle kosta och att det var på deras bevåg att jag de kom. Deras argument var att "experter kostar alltid". Företag två sa innan de kom att de brukar ta betalt för besöken, men i mitt fall kunde de göra ett undantag (vilket jag tror de bakade in i det fastpris jag fick på deras offert, som jag ändå kunde tackat nej till).

Detta är ett företag jag kommer undvika i all framtid och kommer råda alla runt mig att undvika dem också.
Låter inte som någon rolig upplevelse. Skönt att det verkade lösa sig med firma 2. Det framgår inte riktigt om det var traditionella fuktfirmor du hade att göra med eller om det var saneringsfirmor? Ibland har dom såklart båda under samma tak.

Vi arbetar mycket med fuktskador. Det börjar alltid med att en fuktfirma åker ut och tittar, mäter och skriver en rapport. Sen kopplas vi in.

Ibland händer det att vi måste ringa en fuktfirma då vi vill utreda om en sanering behövs.
Det kan kan säga generellt som just fuktfirmor är att dom alltid tar betalt för att titta på jobbet. Alltså även om dom senare får utföra tex en sanering.
För mig är det så självklart att jag aldrig förens nu tänkt på att det faktiskt är lite konstigt. Jag säger ingen när dom kommer ut, möter lite och skriver en rapport. Men dom tar faktiskt betalt även när dom bara kommer ut och tittar på något som vi anser ska saneras.

Men hur som helst blir det en stor skillnad eftersom du är en privatperson. När det gäller Firma 1 låter det verkligen som att du inte skulle behövt betala en kr.

Firma 2 agerande låter som ett skolboksexempel på hur det ska gå till. Vare sig du tackar ja eller nej till offerten.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Om man tar in en fukttekniker för att hitta eventuella fel så ser jag inget konstigt att betala denne.

Tar jag en en vvsare för att räkna på byte av värmesystem räknar jag inte med att betala han för besöket.

Tar jag in en vvsare för att felsöka min panna så räknar jag att betala honom för timmar DOCK ska alla kostnader utöver timmar gå via mitt öra först .. helst ögon i text om något exempelvis behöver bytas.

Gör jag fel i mina antagande ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Om man tar in en fukttekniker för att hitta eventuella fel så ser jag inget konstigt att betala denne.

Tar jag en en vvsare för att räkna på byte av värmesystem räknar jag inte med att betala han för besöket.

Tar jag in en vvsare för att felsöka min panna så räknar jag att betala honom för timmar DOCK ska alla kostnader utöver timmar gå via mitt öra först .. helst ögon i text om något exempelvis behöver bytas.

Gör jag fel i mina antagande ?
Felet som många entreprenörer och privatpersoner gör är att just anta saker.
Därför är det alltid bäst att komma överens om allt innan arbetet startar. Hur stort eller litet jobb det än är.

Många i dessa trådar vittnar om entreprenörer som blir ointresserade så fort det börjar ställas frågor. Jag har också förstått att det är mer ovanligt med skriftliga avtal i mindre orter. Där verkar handlaget leva kvar men inte alltid hållas.

Man får helt enkelt fråga sig själv vad som är viktigt. Kan man ringa en annan hantverkare tex? Kan man åtminstone försöka starta en kommunikation?
 
Sittställning
Frågan är så vem som äger problemet mest..

Entreprenören som hanterar kanske flera hundra kunder om året eller Ulla som ringer en halv gång per 5 år.

I mina ögon vill jag ha tydlighet från dom som kallar sig proffs :)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Frågan är så vem som äger problemet mest..

Entreprenören som hanterar kanske flera hundra kunder om året eller Ulla som ringer en halv gång per 5 år.

I mina ögon vill jag ha tydlighet från dom som kallar sig proffs :)
Där har du 100% rätt. (Trodde aldrig jag skulle behöva skriva det till just dig :crysmile:)

Det är självklart att det är proffsen som har det största ansvaret. Inget snack om saken. Vi har så mycket lagar och förordningar så det nästan borde bli gratis ifall ett proffs gör fel.

Pratar vi nu Ts så är det högst oklart vad som egentligen har hänt.

R.i.P Ts

Pratar vi generellt så brukar jag tjata i många trådar om vikten för en konsumet som ska anlita en hantverkare: Prata med vänner och bekanta. Läs på lite gärna på konsumentverkets hemsida. Se till att få ett skriftligt avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund.
När det gäller påslag material. Se till att få inskrivet att det är entreprenörens inköpspris gånger x % påslag som gäller. Skit i om entreprenören kanske, evt, har ytterligare en årsbonus.
Fråga entreprenören om en prislista ifall det ska jämföras med nätbutiker eller typ Bygmax.

Men trots alla dessa lagar finns en § som används flitigt. (Jag tänker inte lägga upp exempel på domar eller Arn beslut i denna tråd). Så glöm frågor som ”ge mig ett bevis”.

Paragrafen är från konsumenttjänstlagen och lyder:

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Det tar inte 5 sekunder att förstå denna paragraf. Man måste också läsa på lite och tänka till hur man själv skulle resonera ifall en konsumet och en hantverkare hamnade i Tinget. Ska man tro på konsumentens snyfthistorier eller på Entreprenörens snyfthistorier?

Eller ska man koncentrera sig på vad som står skrivet i avtalet eller vad som händer när priset inte följer avtalet.

Även här äger proffset problemet mest. Det är nämligen upp till proffset att visa att priset är skäligt om det är priset det tvistas om. Eller om arbetstimmarna är skäliga ifall det är arbetstimmarna det tvistas om.

Sen är det nästa proffs. Nämligen Tinget som slutligen skall avgöra ifall det som det tvistas om är skäligt eller inte.

Givetvis får även en konsument försöka visa att det som det tvistas om inte är skäligt. Men konsumenten behöver faktiskt inte det. Det räcker med att konsumenten tycker att det som det tvistas om inte är skäligt.

Väldigt viktigt att komma ihåg. Inom juridiken finns inga givna segrare. Precis därför kan man bli dömd för mord i en instans och friad i nästa.
En Advokat jag känner mycket väl pratar därför sannolikhet och % att lyckas i ett mål.

Lite som stryktipset alltså!:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Har råkat ut för mer eller mindre samma sak.
Ringde och dom kom hit och tittade på min panna.
Om det var fel på den eller om man skulle byta ut den.
Han åkte efter vårat möte, som för övrigt, låg på vägen hem.
Döm om min förvåning när det damp ner en faktura på 2500kr veckan efter.
Framkörning och konsultation.

Ringde firman som sa att dom tar den kostnaden.
Sa vänligen men bestämt att ingen upplyst mig om att den var förknippat med kostnad.
Efter lite dividerande så kom vi överens om att jag betalar den och att jag aldrig kommer anlita dom igen.

Så för sin faktura på 2500kr så går dom miste om en affär på ca 130000kr.
Men dom kanske tjänar så lite på installation och nyförsäljning av luft/vatten system.
 
Sittställning
L Letalis skrev:
Har råkat ut för mer eller mindre samma sak.
Ringde och dom kom hit och tittade på min panna.
Om det var fel på den eller om man skulle byta ut den.
Han åkte efter vårat möte, som för övrigt, låg på vägen hem.
Döm om min förvåning när det damp ner en faktura på 2500kr veckan efter.
Framkörning och konsultation.

Ringde firman som sa att dom tar den kostnaden.
Sa vänligen men bestämt att ingen upplyst mig om att den var förknippat med kostnad.
Efter lite dividerande så kom vi överens om att jag betalar den och att jag aldrig kommer anlita dom igen.

Så för sin faktura på 2500kr så går dom miste om en affär på ca 130000kr.
Men dom kanske tjänar så lite på installation och nyförsäljning av luft/vatten system.

Fyfan hade aldrig betalt det..
 
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Det kan inte vara så att hantverkaren har känt att du har tagit dit honom för en slags gratis rådgivning där han talat om exakt vad du behöver för material, hur det ska göras, vilka fabrikat som man ska välja och sen säger du tack och hej och han tror att du aldrig någonsin haft tanken att ta in en hantverkare?
 
S Spiffe skrev:
Kanske får det bli 2000 kr i läropengar. Hädanefter ska jag bara säga "Jag ska dra ut vatten i trädgården. Jag vill ha en offert. Jag betalar inte för kundbesök" PUNKT.
Jag skulle aldrig betala för det du beskriver. Till stor del funkar företag så, vi fakturerar de kanske funkar för allt möjligt skit.
 
S Spiffe skrev:
Hej,
Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås.
Beror på två saker, dels vad som anses vara norm i branschen - och vad jag vet finns det ingen norm att en hantverkare som vill titta på byggplatsen för att evt göra en offert ska kunna debitera - och dels vad ni kommit överens om.

Har du bett hantverkaren komma och titta så kanske han kan debitera? Har han bett att få komma och titta så inte, OM ni inte kommit överens om att han får ta betalt oavsett.

Andra i tråden som är hantverkare vet kanske bättre vad som är norm för VVS?

Jag skulle kvickt som attan protestera mot fakturan, absolut INTE bara låtsas som om det regnar. Skriv att någon ök om betalning inte finns och att du ser fram mot hans snara kreditering. Du har normalt 8-14 dagar på dig att protestera skriftligt mot en felaktig faktura, annars KAN du vid en evt rättstvist anses ha godkänt fakturan genom din passivitet.
 
E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Förutsätter att du enligt samma resonemang betalar extra hos din lokala ICA för att dom satt pris på sina varor då.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Funderar på att laga flera stycken tänder i min käft.. Undrar om jag ska ringa runt till 5 stycken tandläkare så dem kan komma på ett gratis hembesök. Givetvis efter arbetstid och lämna offert på arbete och material?

Inte?
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Bestrid o be att han eller firman ha arbetar för ALDRIG störa dig igen
 
Hej! Bara bestrid fakturan, ni har väl inget avtalat kontrakt? Man kan ju inte bara skicka fakturor hur som helst. Hade varit annorlunda om ni avtalat att han skulle komma ut och rådgöra med dig mot en ersättning. Det där måste han räkna som en möjlig insäljning till framtida jobb/marknadsföring (som han numera troligen inte får då..)....än är inte den sista idioten född...

S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.