Har en ES 180i PRO på jobbet och en Minarc EVO 180 privat. Tycker båda fungerar utmärkt, Kemppin väger lite mindre så den är enklare att ta med sig, å andra sidan så är den dyrare i inköp.
Ska dock sägas att jag inte svetsar så ofta, kanske blir 5-6 ggr per år.

Vad ska du använda svetsen till?
 
C lallas skrev:
Har en ES 180i PRO på jobbet och en Minarc EVO 180 privat. Tycker båda fungerar utmärkt, Kemppin väger lite mindre så den är enklare att ta med sig, å andra sidan så är den dyrare i inköp.
Ska dock sägas att jag inte svetsar så ofta, kanske blir 5-6 ggr per år.

Vad ska du använda svetsen till?
C lallas skrev:
Har en ES 180i PRO på jobbet och en Minarc EVO 180 privat. Tycker båda fungerar utmärkt, Kemppin väger lite mindre så den är enklare att ta med sig, å andra sidan så är den dyrare i inköp.
Ska dock sägas att jag inte svetsar så ofta, kanske blir 5-6 ggr per år.

Vad ska du använda svetsen till?
Oftast är det nog småjobb till alla projekt man har, men kan mycket väll bli även större jobb som ex finns tankar om en rörram till gokart mm.
 
Ok. Tänk bara på att det är svårt att svetsa tunt gods med en MMA svets. Då är en MIG/MAG lämpligare.
 
C lallas skrev:
Ok. Tänk bara på att det är svårt att svetsa tunt gods med en MMA svets. Då är en MIG/MAG lämpligare.
Vad innebär tunt gods?
 
  • Gilla
Jaafar
  • Laddar…
2 mm eller tunnare
 
Jag skulle dra mig för att svetsa en rörram till en gokart med pinne...
 
Violina Violina skrev:
Jag skulle dra mig för att svetsa en rörram till en gokart med pinne...
Varför? Svårt?
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Varför? Svårt?
Jadu.. Inte är det lätt iaf..

Har du svetsat mycket pinne?
 
Pinnsvets är nog inte första valet för de flesta. Den stora fördelen är ju att du slipper gasen och kan svetsa utomhus.
Själv valde jag en Esab buddy tig 160 så jag kan köra både med pinne och tig.
Helst hade jag kört med mig/mag men vill inte elda upp garaget med svetslopporna. Så det blir tigsvets för mig.
Kostar ju mer med en "riktig" tigsvets. Man kan ju svetsa tig med en vanlig pinnsvets, om man kör skrap-start.
Men jag skulle rekomendera en mig/mag svets först och främst. Det är nog enklast att lära sig.
Men vilken svetsmetod man än kör så kan man klara av dom flesta jobben. Det är bara en fråga om färdighet.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
F
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Varför? Svårt?
I princip att rörhögar till kommersiella kartar är MAG-svetsade och vill man snitsa till det så görs det med TIG. Det är fö CrMo-rör med så det är lite petigt med tillförd värme och vilken tillsatslegering skulle jag tro. Jag har en kollega som svetsat en del dragracing chassi i crom-molly och han har reparerat kartramar åt mig med. Han körde det med TIG puls och var extremt petig med värmen.
 
Om jag själv skulle köpa en idag så hade jag nog valt en RallyMig 161 https://www.svetsochtillbehor.se/rallymig-161i-ml-161-30-m/
Dels för att den ligger lägre i pris, men också för att det går att svetsa MMA/Pinne (om man köper till en tillsats) om man behöver det.

Gällande MIG/MAG. Om du ska köra gasfritt så är det flusstråd som gäller. Personligen använder jag bara flusstråd när jag svetsar utomhus då gasen blåser iväg. Tycker det blir snyggare och mindre att göra rent med gas.
Om du ska köra med gas så är det antingen CO2 eller CO2/Argon mix som gäller för vanligt stål.
 
Såna där små migsvetsar har den begränsningen att det ofta blir dålig inträngning i godset och framför allt så klarar de inte att svetsa tjockare gods. Gaslös mig har visat sig fungera dåligt på tunt material just sådant som man behöver mig till eftersom sticksvetsen inte klarar det.
Min uppfattning är att skall man köpa en ny mig så lönar det inte att titta på någonting under 20000 kronor. Det blir för många kompromisser och för begränsad användbarhet om man köper billigare.

Att svetsa materialtjocklekar under 2mm med stickor är mycket mycket svårt. Under 1,5mm är i det närmaste omöjligt för oss som inte är proffs.
En rörram till en gokart går säkert att svetsa med stickor men du lär bli tvungen att använda rör med litet tjockare vägg så den ramen blir onödigt tung tror jag.

Själv klarar jag det mesta av mina svetsbehov med en Unitor likriktar sticksvets från 60-talet. Troligen den bästa likriktaren på marknaden den gången men inte helt modern. Jag köpte den begagnad för ungefär 15 år sedan. Med den har jag svetsat allt från bilavgasrör till nya kanter på smidesstädet och en spåncyklon till snickeriet hel del reparationer på olika traktorredskap. Fast tunt material är ett evigt problem så när jag ha sådant brukar jag be en bekant om hjälp. Han har en bra mig.
 
Redigerat:
160A tycker jag borde räcka till 1.5-2mm med mig, med flusstråd borde det få djupare inträngning än med gas. Med gas bör den vara perfekt till bilplåt och liknande. Så för den som ska jobba på bilar och inte större grejer tycker jag den kan va ganska passlig.

Var ganska glad att ha mig nuförtiden då jag lappade rost på bilen.
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.