Halloj. Vi tänkte inreda vårt garage till ett arbetsrum och vill då helst ha ett vanligt golv, typ laminat modell inte jättedyr. Är det möjligt att lägga fuktspärr plus nån dämpning plus golvet utan speciallösning eller är det att be om problem? Alternativ lösning? Betongplattan är oisolerad. Själva garaget i övrigt vanlig stomme av trä, isolerad och gipsade väggar. Har inga problem med fukt idag utan är torrt och fint. Tacksam för råd!
 
Rickard.
Platonmatta eller en "platonkopia" är en beprövad modell till såna jobb. Skapar en luftning mellan golv och betong, värt en googling tycker jag.
 
Ok tack för tipset! Ingen risk att fukten trycks ut och vandrar upp i väggen då?
 
Rickard.
Marjon76 Marjon76 skrev:
Ok tack för tipset! Ingen risk att fukten trycks ut och vandrar upp i väggen då?
Man ser till att det ventileras ut i rummet innanför väggen. Platons system bygger på deras egna ventilerade socklar och uppvik men det finns spelrum att göra något eget om man förstår vilken funktion som behövs.
 
Hmm då tänker jag att kanske vårt befintliga bergo-golv kan skapa tillräcklig luftspalt och sen en tät plast på och lämna en spalt runtom och kanske ventilerade lister.
 
Rickard.
Är bara plattorna ventilerade åt alla håll borde det fungera precis lika bra.

Ett annat enklare alternativ som jag personligen verkligen gillar är en enkel heltäckningsmatta. Välj en som är lämplig i källare(inte plastad) och med rätt lugg så är det perfekt i ett kontor/arbetsrum. Den kan säkert läggas ovanpå plattorna men kan också ligga direkt på betongen.
 
Tack! Ja då ska jag fundera vidare om det blir laminat eller matta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.