Hej,
Jag har servitut på väg, "rätt att använda ett fyra meter brett område för utfart". Nu funderar vi på att asfaltera denna väg. Har vi rätt att göra det? Vi har anlagt vägen.
 
Jag skulle säga ja. Förväntar ni er motstånd av fastighetsägaren?
 
Har ni rätt att använda både utfart och själva vägen? Står det något mer i servitutet? Ni har inte rätt att asfaltera vägen om ni inte har anlagt och äger själva vägen.
 
Vi har anlagt vägen och har som det står i servitutet rätt att använda vägen för utfart. Inget mer finns skrivet. Servitutet är 9 år gammalt men då var det en annan ägare.Grannen motsätter sig just nu asfaltering på "hans mark".
 
Vad är markägarens synpunkt förut att det är hans mark? Med servitut följer rättigheter att anlägga och underhålla vägen gissar jag?
 
Tack för svar.
Det enda som det står är det jag citerat ovan. Men visst, hur ska jag kunna använda en väg utan att anlägga och underhålla den?
 
Har markägaren rätt- och behov av att köra på vägen? asfalt är dyrare att underhålla och lättare att köra sönder med tunga transporter
 

Bästa svaret

Utifrån din beskrivning så antar jag att ni behöver ta er över ”markägarens” ägor för att ta er ner till större väg från er fastighet och att det inte är någon annan än ni som använder är infart. Ni har ju enligt servitut rätt att bruka ett 4m brett parti ner till väg och det bör ju då stå er fritt att anlägga detta på det sätt ni finner lämpligt så länge som alla delar av vägen (dikesren, alt utsida dikeskanten om ni har det) är inom dessa 4m. Efter som det som anges är en nyttjanderätt av hans mark äger ju ni vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Har markägaren rätt- och behov av att köra på vägen? asfalt är dyrare att underhålla och lättare att köra sönder med tunga transporter
Delvis, men bara till en mindre parkering som han f n nyttjar väldigt lite. Så några tyngre transporter lär det inte handla om egentligen.
 
T TypRätt skrev:
Utifrån din beskrivning så antar jag att ni behöver ta er över ”markägarens” ägor för att ta er ner till större väg från er fastighet och att det inte är någon annan än ni som använder är infart. Ni har ju enligt servitut rätt att bruka ett 4m brett parti ner till väg och det bör ju då stå er fritt att anlägga detta på det sätt ni finner lämpligt så länge som alla delar av vägen (dikesren, alt utsida dikeskanten om ni har det) är inom dessa 4m. Efter som det som anges är en nyttjanderätt av hans mark äger ju ni vägen.
Det stämmer men vägen anlades för 5 år sen. Hade vi asfalterat då så kanske det hade varit mer ok?
 
V vanpire skrev:
hur ska jag kunna använda en väg utan att anlägga och underhålla den?
Använda och underhålla en väg kan du göra utan att byta beläggning på den. Så det vore inget konstigt i sig. Det finns många som har rätt att nyttja (och därmed även rätt att underhålla) en väg som egentligen är någon annans.

Men nu är det om jag förstår saken rätt er väg. Ingen väg fanns före servitutet skrevs och ägaren av er fastighet (om än inte ni själva) har sett till att vägen anlagts. Då är det er väg och er sak att bestämma vad ni ska ha för beläggning på den, precis som @TypRätt skrev.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.