Hejsan alla kunniga!

Vi har sett att det börjar synas märken/prickar från vad jag tror är spikar/skruvar under väv. Är detta rätt? Ser rader av dom och ser ut som det sitter där det borde vara spikat/skruvat. Dom finns i kök och badrum där väv och blankare färg finns. I matrummet och vardagsrum är det målat med matt färg och inga "prickar" syns där. Har inte gjort något med rummen sen vi köpte huset, hade nu tänkt att måla köket men frågan är om dessa prickar kommer fortsätta genom nya färgen också? Ska måla med vanlig kök och badrumsfärg.
 
  • Vägg med väv och synliga rader av prickar där spikar eller skruvar kan finnas under ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med väv där märken efter spikar eller skruvar syns som radade prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att det är dåligt underarbete som gör detta, sista bilden ser det inte ut som man spacklat ut till spackelkanten på gipsen..
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Skulle säga att det är dåligt underarbete som gör detta, sista bilden ser det inte ut som man spacklat ut till spackelkanten på gipsen..
Jo, det är inte så mycket som är snyggt i huset. Så det är ingen fara med att måla, tapetsera, spackla över detta? Vill inte gärna göra det jobbet och sen behöva slita ut allt om nåt år....
 
Från vad jag kan se på bilderna så skulle jag bredspackla vävtapeten med nya hörn (y)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Från vad jag kan se på bilderna så skulle jag bredspackla vävtapeten med nya hörn (y)
Gahh! Jag kan inte bredspackla, och har våtslipat lister bara för att jag skulle slippa damm.... Funkar det å köra på tjock renoveringstapet?
 
Kanske, men tror det blir svårt att få bort mönstret på vävtapeten.

Om du inte känner att skruvarna sticker ut så är det bara ojämnheterna i väven du ska täcka och spackelkanten på gipsen (falsen innan hörnet)
 
  • Gilla
Mialia
  • Laddar…
Det sitter ju redan en sorts renoveringstapet nu, så varför inte? Fiberväv är ju till för att slippa vara så noga med under arbetet...
 
  • Gilla
Mialia
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kanske, men tror det blir svårt att få bort mönstret på vävtapeten.

Om du inte känner att skruvarna sticker ut så är det bara ojämnheterna i väven du ska täcka och spackelkanten på gipsen (falsen innan hörnet)
Tackar! Nu blir det till att fundera. :)
 
Mialia Mialia skrev:
Tackar! Nu blir det till att fundera. :)
Anledningen att jag säger att det kan vara svårt att får bort strukturen med renoveringstapeten är att någon före oss hade tapetserat över en med detta mönster och det syns tydligt igenom enligt mig. Sen är din finare i mönstret så det kan gå mycket bättre (y)

fiskben1.jpg
 
Jag satte en halvgrov slät fibertapet i förra lägenheten. Väggen var inte så hållfast eller slät så jag spacklade "lite" innan jag slipade med dammsugaren ansluten. Tänk bara på att när du målar sedan så är det en bra grej att göra grundmålningen med en billig färg för den sugs upp väldigt effektivt i väven!
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Anledningen att jag säger att det kan vara svårt att får bort strukturen med renoveringstapeten är att någon före oss hade tapetserat över en med detta mönster och det syns tydligt igenom enligt mig. Sen är din finare i mönstret så det kan gå mycket bättre (y)

[bild]
Usch, vad jobbigt! Jo, den är finare med mindre struktur. Vill inte göra allt för mycket då det är en uppfräschning jag vill ha och få bort dom fula fläckarna. Men man vill ju ändå att det ska bli snyggt.
 
Du kan ju alltid testa och måla (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.