Hej! Har en granne som kom och frågade om han fick sätta upp ett plank mellan våra tomter 180cm högt och det tyckte jag var en god ide´Vil igger högre med sluttningstomt mot deras och det blir ju insyn från bådas håll.Grannar på sidotomter har höga thujahäckar och ingen ser eller störs av planket.
Nu har han kollat regler och det krävs bygglov så nu funderar han på att avstå helt.Min spontana tanke är strunta i bygglov och hoppas ingen på kommun upptäcker det inom 10 år.Söker man bygglov och får avslag så har man ingen möjlighet att bygga om man inte går tvärs mot bygglovet
Detta berör ju bara oss 2 grannar och vi är överens.Vad har ni för åsikter?
 
Vad gäller för regler kring staket i er kommun? Staket är ofta lite slappare reglerat än plank och kan ge utrymme för viss "skarvning" av reglerna. Det är till exempel vanligt att staket får uppföras bygglovsfritt om det har 50 % genomsikt och är max 1,8 m högt. Jag känner till flertalet husägare i Göteborg som uppfört plank enligt följande princip:

En vanligt förekommande fuling är att komma överens med grannen om att uppföra ett "staket" mitt i tomtgränsen men att man gör det med "50 % genomsikt" på respektive sida. Alltså så att brädorna på respektive sida ligger omlott och blir helt tätt sett rakt framifrån. Inte helt tillåtet, men enkelt att nedgradera till 50 % riktig genomsikt genom att ta bort brädorna på ena sidan. Se illustration:
 
harry73
Om det är värd att strunta i bygglov kan ni bara själv bestämma.
Det krävs i alla fall att ni är lite flexibla och kan anpassa planket när någon klagar.
Om kommunen kommer med synpunkter, kan ni ta bort staketet (eller anpassa det) innan byggnämnden tar ett beslut, då slipper ni påföljder.
 
Det är nog en bra ide. Kolla på den lokala definitionen på bygglovsbefriade staket och spaljéer är. Bygg sedan ett plank som kan konverteras till en bygglovsbefriad variant vid behov.
 
Tack för synpunkter,ja alternativ är att göra så det enkelt går att ta bort en del brädor och få "luft" igenom,får ta upp detta med grannen
 
harry73
Sätter man stadiga stolpar, kan man hänga planksegment mellan stolparna. Skulle då någon klaga, kan man ta bort de segment inom en timme, eller hävda att det är en temporär konstruktion, som ni bara använder under sommaren eller så
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Har en variant i området där man har byggt ett tätt staket till maxhöjd och ovanpå 50% luft. Sedan har man satt markistyg vävt mellan de stående pinnarna på den övre delen. Lätt att ta bort om någon klagar.
 
De olika varianterna med 50% luft och liknande skulle nog inte hålla vid en prövning. Det finns inga ”lokala regler”, men om kommunen har en egen definition så är det förstås mindre risk att det blir någon tillsynsåtgärd. Jag skulle säga att risken är minimal att kommunen ingriper om ingen av er grannar anmäler det. De flesta kommuner har väldigt brgränsad tillsynsverksamhet.
 
Vad jag förstår är det grannen som planerar staketet och du (TS) tycker det är en bra idé?
Grannen har nu fått info om att bygglov krävs och han funderar på att avstå. Jag utgår från det när jag besvarar din fråga.

Då det är grannens projekt anser jag att det är han som ska avgöra om han vill strunta i planket, söka bygglov eller uppföra det olovligt. Där tycker jag inte du ska påverka honom att göra det sistnämnda om han känner sig tveksam, det är en olovlig handling. Det är trots allt grannen som får stå för konsekvenserna om det uppdagas, vilket kan bli allt ifrån att söka bygglov i efterhand (med tillhörande sanktionsavgift) eller att i värsta fall ta bort planket. Vill du ha plank och tycker det är värt att chansa så bygg det själv om grannen backar.

Att två grannar är överens och att ni bedömer att ingen störs av planket är inget argument som håller ifall det olovligt uppförda planket upptäcks. Som någon nämner i tråden är tillsynen i vissa kommuner begränsad, men underskatta inte en avundsjuk granne eller en ”vän av ordning” som kontaktar kommunen. Får kommunen in en anmälan måste det följas upp enligt PBL.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.