104 304 läst · 453 svar
104k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Elektrikern du anlitade har kursat om några år eller gått i väggen.T tanaris skrev:Bara det är tydligt, så man kan sålla bort såna företag tidigt i processen. Att inte ta en sån avgift är en konkurrensfördel. Att inte behöva "komma och kolla" är en annan.
Anekdot: jag behövde en elektriker i höstas för att byta bastuaggregat. Två skulle prompt "komma och kolla", en nöjde sig med några bilder på inkopplingen av det gamla och uppgift om säkringarnas storlek. De första två kanske hade bakat in offertjobbet i priset, för den tredje var billigast så han fick jobbet.
Någon dag före den bokade tiden upptäckte jag att det var fel kabelarea i delar av installationen, så ca 10m kabel i ett trångt rör behövde dras om. Tog en dryg timme extra, och naturligtvis var jag beredd på att betala extra för tilläggsarbetet men han sa att det rymdes i offerten och tog bara betalt för kabeln. Det hade varit intressant att veta hur de som "kollat" (men inte sett problemet) hade hanterat det.
Självklart gör man kundbesöken gratis och om möjligt som din elektriker (kollar bilder). Men i offerten räknar man på kundbesöket utan att kunden ser detta och tilläggsarbeten tar man dubbel taxa för om kunden är snål som de flesta privatkunder faktiskt är
Äntligen.Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis så gör iprincip ALLA som säljer tjänster oavsett typ. Det gäller om man säljer bilar, falukorv, konsulttjänster på timme, konsulttjänst till fast pris, TV-apparater osv osv osv.
Även i hantverkarbranschen som alltid försöker vara lite annorlunda när det gäller avtal och betalning är detta det normala, så varför ska just denna kund acceptera en offertavgift som något normalt? Det är inte normalt och det behöver inte accepteras.
Det är inte normalt men även det normala kan ändras. Varför sänkte inte restauranger priset när momsen sänktes?MathiasS skrev:Äntligen.
Precis så gör iprincip ALLA som säljer tjänster oavsett typ. Det gäller om man säljer bilar, falukorv, konsulttjänster på timme, konsulttjänst till fast pris, TV-apparater osv osv osv.
Även i hantverkarbranschen som alltid försöker vara lite annorlunda när det gäller avtal och betalning är detta det normala, så varför ska just denna kund acceptera en offertavgift som något normalt? Det är inte normalt och det behöver inte accepteras.
Om det normala ska ändras behöver man vara tydlig med det och i detta fall även avtala om det eftersom konsumentlagarna är tydlig med att man inte tar betalt för detta.Grizzlybjörnen123 skrev:
Restauranger och moms har inget med saken att göra. Rätt fråga är isåfall varför inte servitören tar betalt per timme för att hitta rätt dricka till maten åt dig? SKulle du acceptera en rådgivninspost på kvittot när du betalar för maten, om inget sagts om det tidigare?
Ingenstans skriver TS att hen ens försökt kontakta firman och fråga om faktureringen. Kanske är det som någon trott, ett enkelt misstag? På en del firmor är personen som är ute och tittar inte den som själv sköter allt pappersarbete. Det hade varit rimligt att få svar på hur firman ställer sig till detta och vad motiveringen är. Annars finns inte tillräckligt med information för att göra någon ordentlig bedömning, även om det förstås inte hindrar lynchmobben att gå igång.
Några varningssignaler finns dock här. TS skriver att hen tagit ut flera VVS-firmor för att titta på detta. För ett simpelt jobb där ett vattenrör ska anslutas till ett annat och dras genom en vägg. Just firman det handlar om var alltså den som fick jobbet ("Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte"). Detta på stående fot utan prisförslag/offert. Då är frågan varför övriga firmor inte fick jobbet? Historien har också "förbättrats" lite allteftersom. Och alla svar som inte är de TS vill ha avfärdas direkt och hen vill till och med att tråden ska stängas.
Kalla mig gärna konspirationsteoretiker men för mig luktar det lite besvärlig kund över det hela. Om jag fick reda på att jag var VVS-firma nummer 3/4/5 som var ute och tittade på ett minimalt skitjobb inför en eventuell beställning så skulle jag nog också lacka ur lite.
Några varningssignaler finns dock här. TS skriver att hen tagit ut flera VVS-firmor för att titta på detta. För ett simpelt jobb där ett vattenrör ska anslutas till ett annat och dras genom en vägg. Just firman det handlar om var alltså den som fick jobbet ("Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte"). Detta på stående fot utan prisförslag/offert. Då är frågan varför övriga firmor inte fick jobbet? Historien har också "förbättrats" lite allteftersom. Och alla svar som inte är de TS vill ha avfärdas direkt och hen vill till och med att tråden ska stängas.
Kalla mig gärna konspirationsteoretiker men för mig luktar det lite besvärlig kund över det hela. Om jag fick reda på att jag var VVS-firma nummer 3/4/5 som var ute och tittade på ett minimalt skitjobb inför en eventuell beställning så skulle jag nog också lacka ur lite.
”så varför ska just denna kund acceptera en offertavgift som något normalt?”MathiasS skrev:Äntligen.
Precis så gör iprincip ALLA som säljer tjänster oavsett typ. Det gäller om man säljer bilar, falukorv, konsulttjänster på timme, konsulttjänst till fast pris, TV-apparater osv osv osv.
Även i hantverkarbranschen som alltid försöker vara lite annorlunda när det gäller avtal och betalning är detta det normala, så varför ska just denna kund acceptera en offertavgift som något normalt? Det är inte normalt och det behöver inte accepteras.
vilken kund pratar du om egentligen?
Läser du Ts alla inlägg igen kommer du förstå att firman aldrig var där för att lämna en offert. Ts hade redan beställt arbetet när hantverkaren dök upp. Av någon anledning tyckte Ts dock att just detta jobb skulle vara gratis. Exakt vad jobbet bestod av framgår inte. Det enklaste hade varit om Ts frågat firman om dagboken för denna dag. Då kanske fakturan hade klarnat en del. Eller inte. Det skulle inte förvåna mig mycket om hon faktiskt fått dagboken för denna dag utan att ha läst den.R bossebyggarn skrev:Ingenstans skriver TS att hen ens försökt kontakta firman och fråga om faktureringen. Kanske är det som någon trott, ett enkelt misstag? På en del firmor är personen som är ute och tittar inte den som själv sköter allt pappersarbete. Det hade varit rimligt att få svar på hur firman ställer sig till detta och vad motiveringen är. Annars finns inte tillräckligt med information för att göra någon ordentlig bedömning, även om det förstås inte hindrar lynchmobben att gå igång.
Några varningssignaler finns dock här. TS skriver att hen tagit ut flera VVS-firmor för att titta på detta. För ett simpelt jobb där ett vattenrör ska anslutas till ett annat och dras genom en vägg. Just firman det handlar om var alltså den som fick jobbet ("Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte"). Detta på stående fot utan prisförslag/offert. Då är frågan varför övriga firmor inte fick jobbet? Historien har också "förbättrats" lite allteftersom. Och alla svar som inte är de TS vill ha avfärdas direkt och hen vill till och med att tråden ska stängas.
Kalla mig gärna konspirationsteoretiker men för mig luktar det lite besvärlig kund över det hela. Om jag fick reda på att jag var VVS-firma nummer 3/4/5 som var ute och tittade på ett minimalt skitjobb inför en eventuell beställning så skulle jag nog också lacka ur lite.
Inlägg #13 säger allt. Men lynchmobben fortsatte ändå. Men nu är det inte länge kvar tills tråden dör. Men det kommer snart en ny.
Krille-72 skrev:Läser du Ts alla inlägg igen kommer du förstå att firman aldrig var där för att lämna en offert. Ts hade redan beställt arbetet när hantverkaren dök upp. Av någon anledning tyckte Ts dock att just detta jobb skulle vara gratis. Exakt vad jobbet bestod av framgår inte. Det enklaste hade varit om Ts frågat firman om dagboken för denna dag. Då kanske fakturan hade klarnat en del. Eller inte. Det skulle inte förvåna mig mycket om hon faktiskt fått dagboken för denna dag utan att ha läst den.
Inlägg #13 säger allt. Men lynchmobben fortsatte ändå. Men nu är det inte länge kvar tills tråden dör. Men det kommer snart en ny.
Kalla det va du vill, forum är till för diskussion och det är exakt vad det blev. Sen att den börjar handla om annat och tar lite sidospår är rätt normalt och inget att känna sig ledsen över. Behöver du stöd ?
Inlägget var inte ens till dig men det är kul att du svarar ändå. Det var inte mycket sidospår. Snarare tvärsäkra påståenden om att Ts skulle bestrida sin faktura. Men senaste dagarna har det verkligen blivit sidospår.Forlowt skrev:
Du kanske skulle gå tillbaks och läsa dina egna inlägg tex.
Jag håller med dig. Forum är till för diskussion och alla får skriva vad dom vill. Nästan iaf. Det är väl någon Moderator som kliver in ibland när tonen eller sidospåren förstör tråden.
”Behöver du stöd ?” Tackar som frågar. Om du känner att du kan stödja mig i denna svåra tid så tackar jag inte nej.
"Hej, kan ni göra ett jobb åt mig?"Krille-72 skrev:
"Vet inte, vi behöver "komma och kolla" först."
"Ok."
"Ja, det här jobbet kan vi göra. Vi kan dra en slang här och sätta upp en kran där. När vill du ha det gjort?"
"Så fort som möjligt, tack".
"Vi kan komma på torsdag."
Om det är så det har gått till hade jag inte förväntat mig en faktura för det besöket. Hade jag fått det hade jag blivit asförbannad, de behövde ju inte ens skriva en offert utan fick jobbet på plats!
Du hade inte heller behövt betala ifall du fick en faktura enligt ditt upplägg.T tanaris skrev:"Hej, kan ni göra ett jobb åt mig?"
"Vet inte, vi behöver "komma och kolla" först."
"Ok."
"Ja, det här jobbet kan vi göra. Vi kan dra en slang här och sätta upp en kran där. När vill du ha det gjort?"
"Så fort som möjligt, tack".
"Vi kan komma på torsdag."
Om det är så det har gått till hade jag inte förväntat mig en faktura för det besöket. Hade jag fått det hade jag blivit asförbannad, de behövde ju inte ens skriva en offert utan fick jobbet på plats!
Om du däremot beställer ett arbete som Ts verkar ha gjort och det då kommer ut en hantverkare som kanske mängdar material och förbereder arbetet genom att tillsammans med dig gå igenom vilka lösningar som finns och till sist besluta tillsammans med dig vilken lösning det ska bli så kan du få en faktura för denna tid. Förhoppningsvis blir nästa faktura lägre eftersom arbetet är förberett och hantverkaren vet vilket material som behövs.
Det som sedan verkar ha hänt i Ts fall var att det beslutades när själva installationen skulle ske.
Exakt hur det gått till inTs fall har jag inte en susning om. Men det skulle vara kul att läsa dagboken för denna dag.
Som jag skrivit tidigare. Eftersom det verkar vara en större VVS firma så gissar jag på att dom har rutiner som när ett arbete ska faktureras och när ett arbete inte ska faktureras. Tex. När man åker ut och tittar på ett jobb.
Har man rutinen att ta betalt för tiden när man tittar på ett jobb så bör man informera sina kunder om det. Annars får man nog väldigt svårt att få betalt för sina fakturor.
Det kan också vara så att någon på kontoret felaktigt har skickat en faktura till Ts. Fel händer.