Hejsan!
Jag har köpt 2 st ackumulatortankar. En tank är på 750 liter och den andra är på 2000 liter, som jag ska koppla in till en Baxi solo innova 30 kw. Jag har en fråga angående inkoppling av tankarna, för jag har fått till mej att det kan bli problem med laddning av tankarna för att de är olika stora. Kan det vara så att 750 liters tanken laddas upp först och gör så att pannan slår av pga att det är hög temp i tanken. Vad tror ni?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Om man har ordentligt med förbindelser mellan tankarna, gärna grova rör i ditt fall, så kommer du nog inte att märka av att de laddas olika fort, det nivellerar sig fort. Det du kan göra för att påverka det är att du ansluter inkommande ledning mellan tankarna, och sedan kopplar in ledningen från pannan närmare den stora tanken än den lilla, då kommer du att till viss del styra att flödet går fortare till den stora.
 
Hejsan Ylven!

Min rörmokare säger att han brukar använda 28mm rör mellan tankar, det låter ganska klent för Baxi rekommenderar att använda 35mm rör. Tror du att det räcker med 35mm rör eller tror du på ännu större i min anläggning.
 
Jag har 35 mm till en 35 kW panna med 2250 liters tankvolym. Det är ju inte så olikt vad du har tänkt sätta upp.
 
Jag får prata med rörmokaren om han kan koppla in 35 mm rör istället. Det låter som att det skulle fungera bättre. Jag har en annan fråga som jag tänkt på ett tag. Jag har tänkt att koppla in solpaneler till den lilla tanken (750 liter). Och mellan tankarna har jag tänkt att montera kulventiler med motorstyrning på som styras av en termostat, som sitter i den lilla tanken. När värmen kommer till typ 85 grader så ska ventilerna öppna till den stora tanken och värmen ska gå över med självcirkulation tills tempen i den lilla tanken är ca 50 grader då stänger ventilerna igen. Vad tror ni om detta förslag?
 
Verkar ju vara en bra ide tycker jag :)
 
Så ni tror inte att det blir problem med självcirkulationen för att det är olika storlekar på tankarna
 
Enligt min rörmokare blir det ofta problem med att parallellkopplade tankar laddas olika fort, om de inte är likadana. Annars tycker han parallellkoppling är bättre än seriekoppling, men blir han tvungen att kombinera utrangerad hydrofor med oljetank med "vanlig" tank, då seriekopplar han, för att vara säker på att det inte krånglar.
Annars är det väl inga hinder, såvitt jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.