Som frågan i titeln, stor trädgård med flera gräsytor separerade med grusgångar och cortenkanter, är det då realistiskt med robotklippare? Ser att Husqvarna har modeller som klarar upp till 5000 m2. Kan två robotar dela på ytan och klarar de att forcera gårdsgrus och corten som sticker upp ett par cm?

Klipper idag med en John Deere zeroturn spakstyrd med men skulle gärna slippa detta om det går att automatisera. Har fått för mig att gräset på sikt skulle må bra av robot också...
 
  • Gilla
Qaniel
  • Laddar…
galento
Det kanske skulle gå att jämna till övergångarna lite där roboten
går mellan gräsytorna , vi har grusgång mellan gräsmattorna men
valde att köpa 2 robotar för att undvika risken att köra på den med bilen.
Annars skulle det visst funka för roboten att gå över gruset.

Har sett ställen där en robot klippt flera gräsmattor med gångar emellan
och det funkat bra men corten känns ju lite svårt. Men det kan ju vara värt
att modifiera lite för att slippa klippa 10 000m2 gräsmatta :sweat: dessutom
blir ju gräsmattan fin med roboten.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
C
Automower stödjer inte flera robotar på samma yta (skall iofs låta det vara osagt med nya EPOS-modellen), så man får splitta upp ytan. Honda har sin Multi Miimo för stora ytor som skall klara detta, men jag vet inte mer om den än så. Sen håller jag med @galento att man slingar in gångarna och skapar planerade övergångsställen där man kanske får anpassa förutsättningarna.
 
  • Gilla
Tgl73 och 1 till
  • Laddar…
Det finns robotklippare för parker och större ytor men då gäller det att kolla på proffsvarianter istf vanliga villaklippare. Ett exempel här: https://techlinerobot.se/products/protech
Jag har ingen egen erfarenhet av den produkten eller leverantören men det kan vara bra att kolla på dessa och liknande för att vidga vyerna.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det kanske skulle gå att jämna till övergångarna lite där roboten
går mellan gräsytorna , vi har grusgång mellan gräsmattorna men
valde att köpa 2 robotar för att undvika risken att köra på den med bilen.
Annars skulle det visst funka för roboten att gå över gruset.

Har sett ställen där en robot klippt flera gräsmattor med gångar emellan
och det funkat bra men corten känns ju lite svårt. Men det kan ju vara värt
att modifiera lite för att slippa klippa 10 000m2 gräsmatta :sweat: dessutom
blir ju gräsmattan fin med roboten.
Ja, att jämna till gruset och kanske sänka cortenkanten något där man vill ha en övergång låter som en bra idé.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns robotklippare för parker och större ytor men då gäller det att kolla på proffsvarianter istf vanliga villaklippare. Ett exempel här: [länk]
Jag har ingen egen erfarenhet av den produkten eller leverantören men det kan vara bra att kolla på dessa och liknande för att vidga vyerna.
Tack, får kolla upp dessa. Frågan är vad som är smartast - en robot för 100 000 eller två som delar på jobbet för 50 000 styck :thinking:
 
är det perfekt kortklippt som är kravet eller okej om det får putsas på någon bakplan några gånger per säsong?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
är det perfekt kortklippt som är kravet eller okej om det får putsas på någon bakplan några gånger per säsong?
mattan är långt från perfekt nu och jag lär behålla åkklipparen för ”grövre” ytor, så att trimma kanter eller komplettera lite är inga större problem, men självklart hoppas man på mindre mossa och en generellt ”finare” matta på sikt.
 
C
krillek krillek skrev:
mattan är långt från perfekt nu och jag lär behålla åkklipparen för ”grövre” ytor, så att trimma kanter eller komplettera lite är inga större problem, men självklart hoppas man på mindre mossa och en generellt ”finare” matta på sikt.
Vi har en 450x som klipper finytorna + lite till och resten kör vi med åkgräsklippare ca. varannan, var tredje vecka.
Var inne på två robotar först, men tycker det är en bra kompromiss. Åkgräsklipparen behöver man ju iallafall för att köra av "ruffen".
 
krillek krillek skrev:
mattan är långt från perfekt nu och jag lär behålla åkklipparen för ”grövre” ytor, så att trimma kanter eller komplettera lite är inga större problem, men självklart hoppas man på mindre mossa och en generellt ”finare” matta på sikt.
Beroende på hur mattans layout ser ut så hade jag provat att lägga slinga runt hela men på något sätt delat upp det till en fin och en fulsida. Är det inte superfart på gräset så kan den klippa hela. Men om gräset börjar få fart så det blir för ojämnt klippt så låter man den bara gå på finsidan.

Det som eventuellt kan strula med detta upplägget är hur långt slingan signal orkar transportera sig...

Lägg gärna upp en satellitbild på tomten där man ser var den ska gå
 
galento
krillek krillek skrev:
Tack, får kolla upp dessa. Frågan är vad som är smartast - en robot för 100 000 eller två som delar på jobbet för 50 000 styck :thinking:
Hmm en sak som försäljaren av klipparna sa var att om ena klipparen krånglade
så skulle vi kunna lyfta över den andra klipparen och låta den gå på det området.
Men detta har vi inte testat i verkligheten men det låter ju bra i teorin iallafall ;)
 
P
Vill minnas att Stihls klippare som har gps kan jobba i flock
Har själv en 632pc som är en imponerande maskin. Tyvärr är tyskarna inte lika bra på mjukvara som maskiner, men funktionen är ju där.
 
C
galento galento skrev:
Hmm en sak som försäljaren av klipparna sa var att om ena klipparen krånglade så skulle vi kunna lyfta över den andra klipparen och låta den gå på det området.
Är benägen att hålla med. De finns ett antal sådana riktigt stora robotar, men alla jag sett kommer från okända tillverkare och de verkar inte säljas i något större antal. Vem vet vad de har för barnsjukdomar och hur det är med service och reservdelar? Nä, då skulle jag hellre ta två Automower som bygger på en välbeprövad plattform och där du har en serviceverkstad i var och varannan buske som jobbar med prylarna varje dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hade nog satsat på ett par mindre typ 3st Husqvarna i helt egna zoner för jag tror du får högre effektivitet och kan lägga guidkabel på ett bättre sätt
 
galento galento skrev:
Hmm en sak som försäljaren av klipparna sa var att om ena klipparen krånglade
så skulle vi kunna lyfta över den andra klipparen och låta den gå på det området.
Men detta har vi inte testat i verkligheten men det låter ju bra i teorin iallafall ;)
HQ funkar det att göra så.
Brorsan har en 315. Hans granne köpte även en 315 han ett par år efter, men han var ju lite dum som lade sin begränsning för nära brorsans. Så de gick ju kalabalik så att de klippte varandras mattor. Problemet kom senare när de var hungriga på mer energi för då skulle de gå till samma station. Grannen fick ju såklart flytta sin lina en decimeter så var det lugnt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.