Hej!

Vi har ett 120 år gammalt torp som vi håller på att fräscha upp. Huset har varit året runt-boende förut, när senaste ägarna tog över år 2000 hade det dock stått tomt och förfallet, vet inte hur länge.

Vinden är inredd och det finns både gamla schablonmålde tapeter och typiska 50/60-talstapeter i det inre sovrummet där uppe. Inget är gjort av de tidigare ägarna så gissningsvis har allt suttit sedan 60-talet (senast). Det är masonit på väggarna och i taket och gissningsvis isolerat med spån.

Nu till min fråga: det är tapetserat både på väggarna, i snedtaket och i taket. Jag har alltid trott att den tapet som sitter i taket hade ett sorts grönaktigt marmor-mönster, men nu i helgen när jag tittade noga så upptäckte jag att detta mönster inte finns överallt på tapeten. På de ställen där den överlappar t.ex. finns det inte! Rev bort en bit för att kolla hur det ser ut på baksidan av tapeten men där syns ingenting. Målad masonit kom fram under.
Vad kan detta vara? är det någon som sett något liknande förut? Och varför finns det bara på tapetens yta? Min gissning är att det är tapetlimmet som missfärgats och det har slagit igenom på nåt sätt, även om det är märkligt att detta inte syns på baksidan...
Undrar självklart om det kan vara nåt farligt också, asbest?

Gammal tapet med partiell grönaktig marmorering och synlig masonit där överlappning saknar mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad grönaktig tapet med marmormönster, delvis avriven och exponerar masonitväggen under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre grönaktig tapet med mönster, missfärgningar och överlappning synliga, mot en dekorativ tapetkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
På landet hade vi mögelpåväxt som såg ut så. Då hade vi förvarat ved i det hörnet med dålig/ingen luftcirkulation bakom veden.
 
  • Gilla
Inniki
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
På landet hade vi mögelpåväxt som såg ut så. Då hade vi förvarat ved i det hörnet med dålig/ingen luftcirkulation bakom veden.
Tack för svar! Men usch, då är det kanske mögel alltså. Kanske att det blivit kondens på insidan av taket. Var det på tapet hos er också?
 
Karlia
Jo, på tapet. Vi har bra ventilation annars men just där bakom veden blev det instängt.

Till att börja med tvättade vi med något antimögel och tyckte att det räckte - även om det såg tråkigt ut. När hästmyrorna åt upp bärande bjälkar så valde vi att renovera hela rummet. I fortsättningen kommer vi förvara ved på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.