Hej

Vi har precis köpt ett kåk med direktverkande el och planerar att sätta in en luftvärmepump.

Behöver alla tips jag kan få om vilken pump som ör bäst, vore även kul att höra hur er Kwh förbrukning förändrats efter att ni satt in en pump.

Kåken är enplans ca 130 kvadrat med tämligen öppen planlösning.

Tack på förhand och ha en bra helg
/ Milton
 
Tack för ditt svar och den superba länken!
 
Vi har en Toshiba och värmer våra 135 m2 enbart med den ner till ca minus 15 grader. Total årsförbrukning 2006 var 13600 kWh.
 
falcor skrev:
Vi har en Toshiba och värmer våra 135 m2 enbart med den ner till ca minus 15 grader. Total årsförbrukning 2006 var 13600 kWh.
Menar du då att den går ner till -15 på kompressorn eller via elpatron?
 
Vi har en Fujitsu och värmer 140m2 med den uppdelat på två våningar. Vi har klarat oss med enbart den som uppvärmning i vinter förutom ca 30h med tillskottsel när det var som kallast. enbart pga att det blev lite väl kyligt på ovanvåningen, hade vi enbart rört oss på nedervåningen så hade vi klarat oss utan något tillskott alls. och då har vi ändå haft perioder med -15-20grader.

Pumpen blåste varmt och gott även när det var -21grader ute.
 
haddirajan skrev:
Menar du då att den går ner till -15 på kompressorn eller via elpatron?
Den går ner till drygt minus 20, men vet jag att det ska bli under minus 15 så brukar jag ställa upp den vanliga värmen från 0 (luftburen direktel) till ca 17-18 grader ifall luftvärmepumpen skulle stanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.