Hej folk på internet :)
(vi håller på att leta tomt för att bygga hus)

Skulle vilja ha hjälp att tänka lite, tack.
Vad för oförutsedda oangelägenheter kan/kommer uppkoma när man bygger hus?

Ex.
1. Du kommer bo på en jordig leråker/bergsknalle det närmaste året, innan gräsmatta och häck börjar ta sig.

2. Bygger man i projekterat område så kommer kanske dina blivande grannar bygga hus i flera månader till efter att du e klar. Ingen lugn och rofull tid (om man har småbarn som behöver sova desutom).

3. Infrastruktur må inte vara helt utvecklad (cykelbana inte tillbyggd än. Tråkig entreprenad/oetablerade rabatter mm.)

Vad mer? :)
 
Gammelnörden
Det kan vara om man bygger först på relativt liten tomt och man planerar sitt hus utifrån betingelser som sedan drastiskt ändrar sig när granntomterna bebyggs;
Som t ex fönster till en utsikt som sedan stirrar in i grannes garage eller hus. (ex från bostadsannons jag sett)
Att nybyggda grannhuset skuggar er nybyggda altan (ex från forumtråd).
Eller att t ex ni bygger "Bullerbyn-idyll" och grannen smäller upp en bländvit "Borgkub". (ex från nybyggnadsområde utanför Uppsala i lantlig miljö och en helt förkrossad husägare jag samtalade med som sedan valde att sälja och flytta.)

Eller att man köper en tomt som angränsar till en trevlig skog som sedan visar sig vara en virkesåker och det blir kalhygge istället. ( ex från en vän som köpte en vacker naturtomt, flyttade dit ett 1700-talshus och så avverkade grannbonden och nu är dom synliga "grannar" med ett illblått 1970-talshus och bakgården till en mindre bondgård dvs vy mot gödselgropen i betong, ruttna kasserade höbalar på hög och skrotupplaget.) Fast det kan ju hända ett befintligt hus också...

Att man inte tänker på att området befinner sig under flygrutten till t ex Arlanda, för att det är ganska tyst just nu.

Rent generellt "nackdelar med nybygge" är väl att man underskattar stressen och tiden det tar med alla val även om man bygger "nyckelfärdigt" samt att nya hus inte per automatik är problemfria och också behöver tidskrävande underhåll i närtid.

Nr 1 på din lista kan du förslagsvis avhjälpa med "rullturf och färdighäck". ;)

(edit stavfel)
 
BirgitS
Gällande punkt 2 är nog "flera månader" i alldeles för lite, kan det lika gärna bli under några år.

4. Entreprenören går i konkurs under bygget.

5. Entreprenören gör sig till ovän med sina medarbetare och/eller underentreprenörer så att de slutar resp. vägrar jobba mer med bygget.

6. Marken visar sig bestå av sankmark eller berg så att kostnaden för markarbetena stiger mångfalt.
 
De jag har pratat med tycker att de till slut blir helt stressade av alla val de ska göra: Färg/tapet, vilken färg/tapet, var ska uttag sitta, vilka knoppar, var ska belysning finnas, vilket kakel, vilket dörrfoder osv osv. Det som från början bara verkade spännande att få välja helt och hållet blir till slut bara en oändlig ström av måsten.
 
Underbara svar! :D
Alla högt plausibla oangelägenheter beroende på situation. Mycket lärorikt :)
(Jag skriver ner och lär!)

Mer! Skicka mer :D Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.