Tänkte börja bygga mitt hus från grunden, finns det några böcker som har hjälpt er på vägen?
 
Träinformation (Svenskt trä?) har tidigare givit ut en del bra skrifter, bl a Enkelstugan. Det är en byggbeskrivning av ett litet hus, men principerna är huvudsakligen desamma för alla träregelhus. Det är ett litet A5-häfte om 11 sidor, dvs snabbläst och med informativa bilder. Finns förmodligen numera på nätet.

Om det är ett träregelhus som ska byggas så surfa in på Svenskt trä och kika runt.

Annars finns mer heltäckande litteratur hos Byggförlaget. T ex Bygga grund, Bygga tak båda av Per Hemgren, m fl.

Bygga fritidsstuga av P-I Hultqvist (Byggtjänst) är inte heller så dum när det gäller att snabbt få en god överblick av ett husbygge. Allt är enklare än för ett permanent bostadshus, men principerna är samma och iom att det är enklare så blir det tydligare. Man drunknar inte i detaljer/detaljkrav.

Min erfarenhet av att jobba med hus är att ju robustare de är och mer massivt trä de är byggda av desto lättare är det att renovera och jobba med dem. Då finns det alltid ngt massivt att fästa saker i, överallt. T ex taklister, eller skarvade fasadpanelbrädor, fönsterfoder etc etc etc.
 
Wow, tack för svar! Ska ta mig igenom dessa !
 
A Arjaralf skrev:
Tänkte börja bygga mitt hus från grunden, finns det några böcker som har hjälpt er på vägen?
Vad är det för hus du tänker bygga? Hur mycket tänker du göra själv?

Det är em förskräcklig massa att tänka på. Men vi är några på forumet som har gjort detta, så du kan även ställa frågor här.
 
Just nu bor jag i lgh men är sugen på att köpa landställe eller bygga själv. Attefallshus att hyra ut eller så bygger man helt hus själv. Grunder har jag aldrig gjort, men varit med på några husresningar. Tänkte att det bra att veta mer om hur man gör och varför
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.