13000kr för en epos-station på det.

Skulle tro att priset kommer falla i takt med att konkurrenterna börjar pressa dem.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
13000kr för en epos-station på det.

Skulle tro att priset kommer falla i takt med att konkurrenterna börjar pressa dem.
Just den var faktiskt billigare än jag trott men 75k+ innan man har någonting som kan klippa gräsmattan...
 
Vad skulle en 450 inklusive tråd gå på, 50 tkr? Kostar att ligga i teknikens framkant.

Etit: eller det var kanske inte yttäckningen utan tekniken som lockade, då blir det förstås ännu dyrare relativt sett.
 
Jag tror mer på kamerastyrda klippare.
Ett exempel är "toadi".
https://www.toadi.com/

Deras upplägg ser lite märkligt ut. Klipparen ska lokalt 3D-printas t.ex.

Skulle inte bli förvånad om Hq börjar så nätt med att stoppa in en kamera i någon klipparmodell, som sedan kan användas för enklare navigering/undvikande av föremål etc.
 
E etompau skrev:
Jag tror mer på kamerastyrda klippare.
Ett exempel är "toadi".
[länk]

Deras upplägg ser lite märkligt ut. Klipparen ska lokalt 3D-printas t.ex.

Skulle inte bli förvånad om Hq börjar så nätt med att stoppa in en kamera i någon klipparmodell, som sedan kan användas för enklare navigering/undvikande av föremål etc.
Intressant. Undrar hur bra det funkar i riktiga trädgårdar med riktiga växter.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad skulle en 450 inklusive tråd gå på, 50 tkr? Kostar att ligga i teknikens framkant.
Stämmer, och "gamla" 550 ligger också runt 50' så visst är den nya dyrare, men inte dubbelt.
Gissar att detta är den nya/framtida 'X'-serien och att det alltså kommer en EPOS-modell av 430 och 450 också.

Själv tycker jag "virtual fence" är den funktionen jag saknar mest idag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad skulle en 450 inklusive tråd gå på, 50 tkr? Kostar att ligga i teknikens framkant.

Etit: eller det var kanske inte yttäckningen utan tekniken som lockade, då blir det förstås ännu dyrare relativt sett.
Ja, jag behöver långt ifrån 5000kvm, men givet formen på mitt gräs skulle jag få lägga kanske runt en kilometer tråd och det lockar inte alls. En mindre eposklippare skulle sitta som handen i handsken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
F fiskbuggaren skrev:
givet formen på mitt gräs skulle jag få lägga kanske runt en kilometer tråd och det lockar inte alls.
Hyr in ett proffs för att lägga tråden då. Vi köpte installationen och jag tycker det var prisvärt. Går mycket fortare med deras maskin, och de har också erfarenhet av hur tråden skall läggas för bästa resultat.
 
Att slippa slingkabel är ett måste för nästa klippare. Att lägga ner den är inte det jobbigaste (tror det tog en dag för 1500 kvm tomt) utan det är all hantering efteråt - slingfel och felsöka var felet är, om man vill flytta en buske så kan du behöva göra om kabeln. Du utför arbete i en del av trädgården under några veckor som gör du måste flytta kabeln eller skärma av med plankor osv. Bara det faktum att du kan peka ut en del av tomten i en app - klipp inte där just nu. Precis som med robotdammsugaren inne, städa hela huset men skit i köket just nu för jag ska laga mat :)
 
M jonasba skrev:
Att slippa slingkabel är ett måste för nästa klippare. Att lägga ner den är inte det jobbigaste (tror det tog en dag för 1500 kvm tomt) utan det är all hantering efteråt - slingfel och felsöka var felet är, om man vill flytta en buske så kan du behöva göra om kabeln. Du utför arbete i en del av trädgården under några veckor som gör du måste flytta kabeln eller skärma av med plankor osv. Bara det faktum att du kan peka ut en del av tomten i en app - klipp inte där just nu. Precis som med robotdammsugaren inne, städa hela huset men skit i köket just nu för jag ska laga mat :)
Beställ en Toadi.
https://www.toadi.com/
 
  • Gilla
Thomas i Uppland
  • Laddar…
Låter som en intressant liten pryl. Den ska jag hålla koll på. De har estimerat att börja leverera Q4 2021 om man reserverar idag.
 
M jonasba skrev:
Låter som en intressant liten pryl. Den ska jag hålla koll på. De har estimerat att börja leverera Q4 2021 om man reserverar idag.
Är själv lite tveksam till den. Ser instabil ut i sin konstruktion.

Själv tror jag på en kombination av begränsningskabel och någon kamerafunktion för undvikande av föremål.
Beg.kabel är, trots de synpunkter och problem som användare har, en bra och säker teknik.
Den går att hantera av slutanvändare och ger cm-noggranhet som är repeterbar och påverkas inte av väder, vind eller föremål.

Sedan kanske någon avgränsningsfunktion mha GPS-modul i klipparen, som då kan undanta yta/område från klippning.
 
EPOS verkar ha kraftiga begränsningar då den måste ha 110 grader fritt till satelliter, vilket gör att den fungerar dåligt vid hus och träd vid tomtgränsen
 
Jag återuppväcker denna tråden, då jag funderar på att skaffa en 430X Nera med Epos, och troligen en extra referensstation.

Är det någon som har kört med Epos ett tag och kan ge lite feedback om det?

Jag funderar lite över monteringen av referenstationen.
Det står så här i instruktionsboken:
"It is necessary that minimum 135
degrees of the sky has a full view."

Menas det 135 grader runt om, eller i ett tvärsnitt?
Om det är runt om så är det ju helt kört att montera det på en vägg...
Jag hade tänkt montera en i varsitt hörn på huset, diagonalt ifrån varandra.
Men ska man behöva sätta upp stolpar för det istället?
Det skulle kanske iofs gå att sätta dem längst ut i ändarna på vindskivorna...?

Sen undrar jag hur lätt det är att justera klippområdet?
Jag vill relativt lätt kunna ta bort ett litet område om jag tex flyttar hammocken, eller vill greja med något ostört av klipparen.
Men jag vill även kunna öka en gräns när jag tex får tummen ur att ansa häcken, så den kan köra närmare den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.