Jag har en klämringskoppling rak R15 utvändig gänga enligt nedan.
Det går inte att koppla in kopplingsset PEX mot den pga av den inte är konad.

Vad finns det för konad övergång jag kan använda?
Jag har kikat på nedan, dock osäker om det blir tätt när den invändiga gängan är konad (klämringsgängan är ju rak)?

https://www.rskdatabasen.se/kategor.../ovriga-klamringskopplingar/fpl356-1854163-14

Vad tror ni? Alternativ?

Rak klämringskoppling i mässing R15 med yttre gänga för anslutning av PEX-rör.
 
tommib
Ta en bild på exakt vad du har. En "klämringskoppling rak R15" är en tautologi om du inte menar en rak övergång mellan kopparrör och rörgänga. Det du länkar till är en Nippel R15invxR15utv, den hjälper dig inte alls och är ingen klämringskoppling. Kopplingsset för PEX är vanligen gjorda för att ansluta just mot klämringskopplingar.

Vad exakt har du (PEX?) och vad ska det kopplas mot? Som sagt, bilder.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ta en bild på exakt vad du har. En "klämringskoppling rak R15" är en tautologi om du inte menar en rak övergång mellan kopparrör och rörgänga. Det du länkar till är en Nippel R15invxR15utv, den hjälper dig inte alls och är ingen klämringskoppling. Kopplingsset för PEX är vanligen gjorda för att ansluta just mot klämringskopplingar.

Vad exakt har du (PEX?) och vad ska det kopplas mot? Som sagt, bilder.
Se nedan bilder på kopplingen och hur jag vill ansluta PEX slangen.

Anslutningen går inte in i då kopplingen är rak i änden ej konad.

Rak koppling på vit PEX-slang mot betongvägg med synlig EZ-CR märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningar med raka kopplingar på en grov vägg och en PEX-slang nära anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oscarwww oscarwww skrev:
Se nedan bilder på kopplingen och hur jag vill ansluta PEX slangen.

Anslutningen går inte in i då kopplingen är rak i änden ej konad.

[bild] [bild]
Okej, så du har en slätändar bakom locken där. Antingen så kör du med en halvkoppling eller så kapar du rören och sätter dit nya kopplingar.

Ser dock nu att pex ser lite tjock ut så snarare det sistnämnda. Vad har rören och slangen för dimensioner?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Okej, så du har en slätändar bakom locken där. Antingen så kör du med en halvkoppling eller så kapar du rören och sätter dit nya kopplingar.

Ser dock nu att pex ser lite tjock ut så snarare det sistnämnda. Vad har rören och slangen för dimensioner?
Det är LK PEX 16mm.
Rören är stålrör 3/8" (17mm)

En LK halvkoppling med planända skulle kanske fungera?

https://golvvarmebutiken.se/vvs/kopplingar/Ovrigt/lk-halvkoppling-fkr-x16-x-g15.htm
 
tommib
Just rörgängor kan man iofs blanda så det borde gå med LK också men om det ändå sitter Vatette kan man lika gärna köra med det.

Jag hade inte kapat om rören eftersom det är stålrör. Hellre då en rak övergång och en bussning. Halvkopplingen är dock mer elegant, hade inte sett att det fanns till PEX.
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Just rörgängor kan man iofs blanda så det borde gå med LK också men om det ändå sitter Vatette kan man lika gärna köra med det.

Jag hade inte kapat om rören eftersom det är stålrör. Hellre då en rak övergång och en bussning. Halvkopplingen är dock mer elegant, hade inte sett att det fanns till PEX.
Visste inte att det var stålrör och håller med dig.
 
Mazen Mazen skrev:
Nu ska man inte blanda fabrikat, men Vatette halvkoppling borde funka..
[länk]
Tack. Det får bli en sådan.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.