Förra året så fick jag nog en vacker dag efter att ha sprungit på tomten 5 ggr på 3 veckor.

Annonserade efter en åkgräsklippare.

Fick ett bra napp på en Stiga Villa frontklippare.
(efter väldigt många fler usla förslag)
stigs_villa.jpg

Startade inte alls, noll i kompreession, i övrigt helt ok.
Av hörsägen så vet jag ett dessa motorer brukar sätta sig i ventilsätena så det blev affär på 2500:-
Mycket riktigt.. slipade av insugsventilen 0,2.. ett nytt större batteri från Biltema.. och
den startade och gick som en dröm i motorn...
Gillade dock inte orginal ljuddämpare (ala mini mini direkt på cylinder) så jag satte dit en större som dämpade ljudet mera med utblås under klipparen.

Dock när man drog igång klippbordet.. så lät det som när bonden drog igång den stora skördetröskan.... ok, den klippte snyggt och rakt med sina 3 knivar efter en "major justering".. och slipning (vink)
Men det ska väl vara så...

Nu detta året så tänkta jag serva maskinen ordentligt.
Drog av alla remmar till klippbordet...
.. Och gud som 2 axlar/knivar lät!!

Monterade isär och beställde 2st nya lager 6303 2RS 17x47x14 till 2 knivspindlar från frejs bildelar.
50:-st+ frakt

Lagren fanns i postlådan redan dagen efteråt kl10:00! *tumme upp*

Tryckte i de nya lagren i spindlarna, monterade ihop resten av bordet.
Spanade på resten av klippbordet och insåg att det finns mycket som kan skallra här.. Hämtade en billig o-ring-sats från rusta/biltema (19:) i garaget och satte i o-ringar innanför en mängd "skallerstag" på bordet.
Betänk att hela klippbordet är som en gitarrlåda.. allt ljud fortplantas och förstärks.

Nåväl allt gott..

Startade upp grässklipparen... och inget hände???

Ett svagt vinande kunde höras.. men inget annat??

VAd F...??
Jag har ju monterat alla knivar och remmar rätt???
Vad är felet??

Röck i och ur drivningen ett par ggr.. konstaterar att jo.. men lite ljudskillnad är det nog.
Provklipper 10kvm.. MEN??
Klippbordet ÄR ju fungerande.. och i.. men ljudlöst, förutom ett vinande från knivarna!!!??

För 3300:- har jag nu en dröm-maskin som inte stör grannarna alls.

Låter som en vanlig gräsklippare.. tar 98 i bredd, dubbelt så fort!
Klipper numer med ett fånigt flin utan hörselskydd *ler*
Mitt bästa köp 2008 säger jag!
Man fattar ju nu hur bra dessa Stiga-klippare gick när de var nya på slutet av 80-talet.


Tips:dra av remmen till multi-klippbordet 3 knivar, snurra på remskivorna för hand... låter någon det minsta lilla.. byt lagren!

Tips2 Jag har köpt en självhäftande ljudissoleringsskiva på biltema som jag har satt på insidan av det gula chassiet samt på insidan av det svarta motorskyddet ovanpå.. Den är verkligen tyst nu för att vara en åkgräsklippare!
 
Redigerat:
du köpte den av svennes vitvaror väll?
 
AndyPandy, inte för att jag förstod hälften av det du skrev, är motoranalfabet själv, men det är ändå alltid kul att läsa om projekt som blir så lyckade som ditt! :)

/Kalle
 
Med andra ord:

Det går att göra fynd på B&S driva trädgårdsmaskiner, många är det som ger
upp startförsök när dom både bytt förgasare och tändprylar.

Väldigt få vet att ventilerna sjunker i sätet och därmed blir det inget spel alls, med följden
att motorn blir väldigt svårstartad eller inte startar alls.

Rättas enkelt till med en plattfil, så justeras ventilspelet på en amerikansk motor :)
 
Skulle nog behöva göra nåt åt vår Murray med 13hp B&S. Låter nästan som att den inte är ljuddämpad alls med den lilla dämparen som sitter där
 
Tjena
Ja du Andypandy, det verkar som att du kan det här m Stiga Villor! Jag äger själv en likadan, dock med en ny större motor( den andra skar ihop totalt).
Jag måste ju fråga dig om en sak efter denna redovisning av ditt arbete..
Mitt problem är att maskinen inte driver framåt. Ettans växel funkar, tvåans växel går sådär, i minsta uppförslut så slirar den. Trean och uppåt kör jag inte på nu. Har bytt remmar men den går urkasst framåt ändå. Motorn är som sagt större, men det hjälper mig inte ett smack!

Har du(eller andra fixare) något tips??

Och visst, klippaggregatet låter för j-ligt. Kanske ska ge mig på den biten i alla fall.
 
Vilken ljuddämpare satte du dit?
 
Finns det någon som byggt om en åkgräsklippare till att bli dragen av ATV? Jag har en åkgräsklippare som jag har problem med styrvajern på. Vill kunna dra klippbordet och motorn efter eller framför atv:n i stället. Tips någon?
 
bax bax skrev:
Vilken ljuddämpare satte du dit?
har en villa 8e och skulle behöva en bättre dämpare än den som är original hittade du någon bättre?
 
Hittade en moppedämpare hos en grannpojke, men hann inte försöka montera dit den innan Briggsaren skar :rolleyes:

Kom då över en gammal Husqvarna klippartraktor där ramen gått av så den fick donera sin motor, och dämpare, till Villan. Man fick skohorna in motorn, flytta tanken och svetsa om avgasröret lite för att allt skulle få plats.
 
Nissens
A andypandy skrev:
Förra året så fick jag nog en vacker dag efter att ha sprungit på tomten 5 ggr på 3 veckor.

Annonserade efter en åkgräsklippare.

Fick ett bra napp på en Stiga Villa frontklippare.
(efter väldigt många fler usla förslag)
[bild]

Startade inte alls, noll i kompreession, i övrigt helt ok.
Av hörsägen så vet jag ett dessa motorer brukar sätta sig i ventilsätena så det blev affär på 2500:-
Mycket riktigt.. slipade av insugsventilen 0,2.. ett nytt större batteri från Biltema.. och
den startade och gick som en dröm i motorn...
Gillade dock inte orginal ljuddämpare (ala mini mini direkt på cylinder) så jag satte dit en större som dämpade ljudet mera med utblås under klipparen.

Dock när man drog igång klippbordet.. så lät det som när bonden drog igång den stora skördetröskan.... ok, den klippte snyggt och rakt med sina 3 knivar efter en "major justering".. och slipning (vink)
Men det ska väl vara så...

Nu detta året så tänkta jag serva maskinen ordentligt.
Drog av alla remmar till klippbordet...
.. Och gud som 2 axlar/knivar lät!!

Monterade isär och beställde 2st nya lager 6303 2RS 17x47x14 till 2 knivspindlar från frejs bildelar.
50:-st+ frakt

Lagren fanns i postlådan redan dagen efteråt kl10:00! *tumme upp*

Tryckte i de nya lagren i spindlarna, monterade ihop resten av bordet.
Spanade på resten av klippbordet och insåg att det finns mycket som kan skallra här.. Hämtade en billig o-ring-sats från rusta/biltema (19:) i garaget och satte i o-ringar innanför en mängd "skallerstag" på bordet.
Betänk att hela klippbordet är som en gitarrlåda.. allt ljud fortplantas och förstärks.

Nåväl allt gott..

Startade upp grässklipparen... och inget hände???

Ett svagt vinande kunde höras.. men inget annat??

VAd F...??
Jag har ju monterat alla knivar och remmar rätt???
Vad är felet??

Röck i och ur drivningen ett par ggr.. konstaterar att jo.. men lite ljudskillnad är det nog.
Provklipper 10kvm.. MEN??
Klippbordet ÄR ju fungerande.. och i.. men ljudlöst, förutom ett vinande från knivarna!!!??

För 3300:- har jag nu en dröm-maskin som inte stör grannarna alls.

Låter som en vanlig gräsklippare.. tar 98 i bredd, dubbelt så fort!
Klipper numer med ett fånigt flin utan hörselskydd *ler*
Mitt bästa köp 2008 säger jag!
Man fattar ju nu hur bra dessa Stiga-klippare gick när de var nya på slutet av 80-talet.


Tips:dra av remmen till multi-klippbordet 3 knivar, snurra på remskivorna för hand... låter någon det minsta lilla.. byt lagren!

Tips2 Jag har köpt en självhäftande ljudissoleringsskiva på biltema som jag har satt på insidan av det gula chassiet samt på insidan av det svarta motorskyddet ovanpå.. Den är verkligen tyst nu för att vara en åkgräsklippare!
Det låter ju bra, ännu käckare är en robot, den är inte bara ljudlös(nästan) du behöver inte sitta på den heller. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.