Någon som satt en dörr/passage under inomhustrapp?

Vi är i full gång med planskissande inför vårt villabygge. För att nyttja kvadraten på bästa sätt vill vi sätta tvättstugedörren under trappen. Bifogar bild för att försöka visa hur jag menar. Vi tänker oss en passage in under trappen och längst in en dörr till tvättstugan. Funderar över om det blir vettigt, även om man får en lutning i ena övre hörnet i passagen eller dörren?

Tacksam för tankar och även bilder om någon gjort något liknande?
 
  • Ritning som visar planlösning med tänkt dörrpassage under inomhustrapp till tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat om det passar med tanken på höjden? Jag tycker mig se att dörren inte får plats.
 
J J Vos skrev:
Har du kollat om det passar med tanken på höjden? Jag tycker mig se att dörren inte får plats.
Hej!!
Jag har inte räknat på det än, utan tänkte att det kanske gick att få inspiration efter hur någon annan gjort, om det har gått att göra :)!
Vi har cirka 3,5 meter längd på ytan där trappen kan vara, så vi tänkte att man kan förskjuta trappen i sidled lite så att inte hela dörren är under trappen, om det i höjdled blir för trångt...
 
Nybyggd trätrappa med öppna steg som slutar vid en dörr, inomhusbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i trä uppförd till 3,5 meter anpassad intill en dörröppning, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M MittNyaHem skrev:
Hej!!
Jag har inte räknat på det än, utan tänkte att det kanske gick att få inspiration efter hur någon annan gjort, om det har gått att göra :)!
Vi har cirka 3,5 meter längd på ytan där trappen kan vara, så vi tänkte att man kan förskjuta trappen i sidled lite så att inte hela dörren är under trappen, om det i höjdled blir för trångt...
Med 3,5 meter kommer det att fungera. Misstänkte redan att ritningen på trappan inte var korrekt. Så här gjorde jag min trappa förre veckan. Passar precis vid dörren med 3,5 meter.
Nybyggd trätrappa med öppna steg som slutar vid en dörr, inomhusbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MittNyaHem och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
[bild] [bild]
Med 3,5 meter kommer det att fungera. Misstänkte redan att ritningen på trappan inte var korrekt. Så här gjorde jag min trappa förre veckan. Passar precis vid dörren med 3,5 meter.
[bild]
Titta vad fint du gjort, det brukar vara lite jobbigt att räkna på trappor men om man kan ställa reglarna på plats så kan man rita ut vagnstyckena på plats.
När jag jobbade som smed fick jag räkna hur allt skulle se ut men nu finns det säker en app eller webbsida som räknar hur dom ska se ut.
Är det tänkt att det ska sitta något fint i ytterhörnen på stegen tycker inte det ser lika ut på alla steg.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
J J Vos skrev:
[bild] [bild]
Med 3,5 meter kommer det att fungera. Misstänkte redan att ritningen på trappan inte var korrekt. Så här gjorde jag min trappa förre veckan. Passar precis vid dörren med 3,5 meter.
[bild]

Jättetack för svaret och suveränt med bilder :)! Är det prick 3,5 meter lång din trapp är? Har du någon bild på hur det ser ut framifrån vid dörren? Så man ser hur nära trappen den hamnar? Och vilken lutning blir trappen i? Standardsteglängd/höjd?
 
1 123abc skrev:
Titta vad fint du gjort, det brukar vara lite jobbigt att räkna på trappor men om man kan ställa reglarna på plats så kan man rita ut vagnstyckena på plats.
När jag jobbade som smed fick jag räkna hur allt skulle se ut men nu finns det säker en app eller webbsida som räknar hur dom ska se ut.
Är det tänkt att det ska sitta något fint i ytterhörnen på stegen tycker inte det ser lika ut på alla steg.
Tack, det blir vangstycke på bägge sidor. Jag byggde trappen I plywood först eftersom jag skulle upp med byggmaterial. Jag gjorde trappan i mitt förra hus också så jag lärde mig av mina misstag :)
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
M MittNyaHem skrev:
Jättetack för svaret och suveränt med bilder :)! Är det prick 3,5 meter lång din trapp är? Har du någon bild på hur det ser ut framifrån vid dörren? Så man ser hur nära trappen den hamnar? Och vilken lutning blir trappen i? Standardsteglängd/höjd?
Fixar imorgon! Steghöjd är 19 och djupet utan överhäng 28. Trappan är 85 bred så från slutet på svängen är det 85. Sedan 9 x 28, så det blev typ 330 kanske.
 
  • Gilla
MittNyaHem
  • Laddar…
Stort tack för det utförliga svaret! Jag ser fram emot att få se dörrbilden :D!!

Vi funderar på att bygga förvaring under trappen också :thinking:.

Vad lärde du dig av för misstag förra gången? Några tips till oss trapp-nybörjare ;)?!
 
Står.i
Kolla in trappformeln: 2 x steghöjd + stegdjup= 62-63

Den beskriver en bekväm trappa (dvs 2 x19 + 28 = 66, passar bäst för någon med längre ben och längre steglängd).

Med formeln kan du också räkna ut om du får plats med din dörr under trappan. Vid en L-formad trappa som du ritat går gånglinjen ca. 35 cm från ytterkanten i svängen.

http://www.trappor.fi/måttrekommendationer
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M MittNyaHem skrev:
Vad lärde du dig av för misstag förra gången? Några tips till oss trapp-nybörjare ;)?!
1 jag höftade att hålet till trappen skulle duga och la golvet till andra våningen först vilket begränsade möjligheterna sedan.
2 jag fick troligen någon hjärnsläpp och 2 av stegen i svängen är för smala.
3 jag gjorde inte klar trappen när det begav sig och trodde att jag skulle slipa och måla senare :thinking:.
4 jag använde vanligt trälim istället för något som är permanent flexibel vilket kanske är orsaken till att vi ibland (när trappen inte har använts på ett tag) få knarr på en av stegen.
Lite bilder på misslyckande:
Ofärdig trätrappa med synligt trälim och ojämnt avstånd mellan trappstegen i ett hemmabygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med varierande stegbredd och omålad yta som visar tecken på slitage och otillräcklig bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa inifrån med ojämna steg och synliga konstruktionsmissar i belysningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med smala steg i en sväng, oavslutat projekt med synliga defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MittNyaHem
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Kolla in trappformeln: 2 x steghöjd + stegdjup= 62-63

Den beskriver en bekväm trappa (dvs 2 x19 + 28 = 66, passar bäst för någon med längre ben och längre steglängd).
Säkert en jättebra tumregel men vi är dock inte långa i vår familj och tycker att den blev bekvämt trots att den är 66cm. Jag tror att det även beror på vilken typ av människa man är. Vi brukar gå lite hastigt och tar ofta 2 trappsteg i taget när avståndet är mindre.
 
  • Gilla
MittNyaHem
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Kolla in trappformeln: 2 x steghöjd + stegdjup= 62-63

Den beskriver en bekväm trappa (dvs 2 x19 + 28 = 66, passar bäst för någon med längre ben och längre steglängd).


Med formeln kan du också räkna ut om du får plats med din dörr under trappan. Vid en L-formad trappa som du ritat går gånglinjen ca. 35 cm från ytterkanten i svängen.

[länk]

Tack för tipset !!!
 
M MittNyaHem skrev:
Stort tack för det utförliga svaret! Jag ser fram emot att få se dörrbilden :D!
Dörren är 210 hög, rummet är 250 hög och 400 bred.
Ska bli förvaring under trappen här också:).
Renoveringsrum med trappa, öppen dörr, dammsugare och byggmaterial, planeras för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa av trä i ett rum med klinkergolv, förvaringsutrymme under, och en dörr till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa av trä inuti ett hus med tänkt förvaringsutrymme under, intill en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MittNyaHem
  • Laddar…
Jättetack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.