Hej!

Har funderat på varför jag som många tycker det är så roligt att fixa hemma och renovera.
Det är lite som fåglar när de bygger bo, jag brukar kalla det bobyggarinstinkten.

Är det att man hela tiden vill göra boet lite bättre för någon slags trygghetskänsla?

För mig är det allt från större renovering till att man får en liten kick av att t.ex. sätta upp en krok eller byta en glödlampa. Något bör ske varje dag. Släpa hem en ny kudde från Ikea fungerar för vissa.
Samtidigt som man hör om män som renoverar sönder sina äktenskap. Renoveringen får aldrig ta slut.

Har ni reflekterat över era underliggande drivkrafter med fixandet?
Känner ni till någon forskning på ämnet?
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Karlia
Jag är uppvuxen med "allt du kan göra själv ska du göra själv"

Tillfredsställelse att ha gjort själv sitter i länge - till skillnad från matlagning och städning som håller i sig.. En kvart?

Friheten att inte vara beroende av någon annan.. Friheten i att kunna vara extra noga och få ett resultat som oftast åtminstone är nära det jag vill ha. Friheten att kunna utforma något som inte går att köpa. Känslan av abstrakt tanke till ritning till något som faktiskt går att ta på.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag är uppvuxen med "allt du kan göra själv ska du göra själv"

Tillfredsställelse att ha gjort själv sitter i länge - till skillnad från matlagning och städning som håller i sig.. En kvart?

Friheten att inte vara beroende av någon annan.. Friheten i att kunna vara extra noga och få ett resultat som oftast åtminstone är nära det jag vill ha. Friheten att kunna utforma något som inte går att köpa. Känslan av abstrakt tanke till ritning till något som faktiskt går att ta på.
Känner igen mig. Det nya mantrat tycks dock vara ”allt som jag kan låta någon annan göra ska jag outsourca” städning, matlagning, måla, städa, ja i princip vad som helst - allting. En generationsfråga.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Det började med det vanliga, för att få allt som man själv vill ha det i lägenheter och sedan i huset. Sen lärde man sig mer och mer och renoveringarna blev djupgående och kanske mera trygghet i längden än att sminka ytskikten enbart.

Nuförtiden är det mest roligt att fixa o renovera sålänge det är på våra villkor och inte någon akutinsats. Man lär sig alltid något nytt för varje gång och man får alltid ett skäl till att köpa mer verktyg
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.