holetaker holetaker skrev:
Diskussionen handlar om åkgräsklippare eller robot. Varför vurmar ingen för åkare`?
Som jag ser det så finns det fler användningsområden med en sån. Samt att du slipper ta hänsyn till nedgrävda kablar om du ska göra om i trädgården.
Vi har båda, men så är det mycket yta att täcka också. Roboten går närmast huset och resten körs med åkgräsklippare.

Även om en åkare är mer flexibel och fixar områden som en robot inte bör ge sig in i, så tycker åtminstone jag att det är obeskrivligt skönt att ha stora delar automatiskt skötta oavsett väder och vind. Med manuell klippning måste man pricka in det mellan regnskurar och andra saker som man kanske behöver göra.

Som nu i veckan. Grannen var ute och körde någon halvdag med åkare för att klippa ungefär samma yta som vi har robot på. Min insats bestod i att lyfta ut roboten från garaget och trycka "start". Om en vecka är grannen ute och kör igen och jag kanske på sin höjd kollar till knivarna på roboten.

När vi gör om i trädgården slingar vi bara om. Det är inte några större bekymmer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
holetaker holetaker skrev:
Diskussionen handlar om åkgräsklippare eller robot. Varför vurmar ingen för åkare`?
Om hela gräsytan går att klippa med robot är det det klart överlägsna alternativet. Den är självgående, klipper kontinuerligt, tar lite plats, är tyst och billig i drift.
Fördelen med åkaren är att den går att använda som dragfordon, kanske t.o.m. som snöplog och att den kan klippa ner löv och bös. Men på 1200 m² klarar man sig bra med skottkärra och räfsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.