Hej.

Jag har en betongvägg som övergår till en lättbetongvägg (badrum på andra sidan lättbetongväggen, borde vara ca 10 cm tjock) som jag ska förankra två 75x236 PAX garderober i.

Hur stora hål bör jag borra, djup och diameter?

Lättbetongväggen påverkar endast ett av hålen, och jag funderar på att skippa det hålet då jag inte riktigt vågar borra där. Detta innebär att en av garderoberna endast kommer att förankras med en skruv dock...

Jag har en regeldetektor som inte ger utslag på el. Varken där jag vill borra men inte heller på ställen där jag vet att det är el draget. Däremot ger den utslag på magnetisk metall på dessa ställen, vilket jag tolkar som att det är metallrören(?) som elen är dragen i som den detekterar.

Får även utslag vid ett av ställena som jag vill borra hål i betongväggen, men jag misstänker att det är ett armeringsjärn. Om det hade varit ett metallrör borde den ha gett utslag på samtliga ställen eftersom att röret med största sannolikhet borde gå rakt, inte sant?

I värsta fall, tror ni en borrhammare med betongborr kan penetrera metallrör utan att jag hinner märka det medan jag borrar? Kan jag ju ta slagborren annars men det kommer ta 5 min per hål och grannarna kommer att vara lagom glada.

Huset är byggt 1951.

Tack.
 

Bästa svaret

Tja! Jo säkrast e nog att skippa de ena hålet vid lättbetongen. Känns inte värt att chansa och garderoben sitter kvar med bara en skruv iaf. Står garderoberna bredvid varandra så kan du ju skruva ihop dom varandra. De där me elen är väldigt svårt att svara på den kan ju också gå hur som helst eller vara najad i armeringen till och med. Men att du ska hinna känna ett rör innan du går igenom de är nog väldigt svårt. Du får nog köra väldigt försiktigt helt enkelt å hoppas på de bästa. Men de räcker gott å väl om du kör 8mm hål 50mm djupt å sätter en 8x40's nylonplugg som du enbart sätter i betongen sen tar du nån lämplig skruv (garderobens tjocklek vid infästnings ställe + 45mm för in fästningen i betongen) kör på en skruv som inte är försänkt typ montageskruv eller motsvarande. Kolla bara så att du får rätt tjocklek på skruv till pluggen. Borde va 4-6mm nånstans om du kör på 8mm nylonplugg.
 
Tack så mycket :)

Får prova borra försiktigt helt enkel. Precis som du säger är det nog bäst att skippa lättbetongväggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.