C Cider skrev:
Hur tillagar och hur serverar du parkslide-skotten?
Oh my god! Vilket tips!
Hittade ett recept på vin med parkslide. Unga skott: plockas i maj.

Brygga vin kan jag sen förut. Nu skulle jag kunna komponera ett eget recept och blanda med lite bär ur frysen. Börjar med en 5-liters bryggd, på på försök.
 
S Spirit78 skrev:
Jag sprayade, hällde och provade att pensla det jag hade i min trädgård i ett par år. Visst, den skrumpnade och vissnade och ”dog”. Men nog fan kom den tillbaka. Provade låta den växa till sig så den fick lite större blad för att suga i sig mer penslad Round-Up. Samma resultat. Hällde i, i stammen, samma resultat. Nöp skott, klippte gräs, ryckte upp, grävde hjälpligt. Samma resultat.

Däremot, att som jag skrev, gräva upp den likt en arkeologisk utgrävning med en grop i mitt fall 7m*2m*0.7m, och plocka upp moderroten, det gjorde susen och det är 6-7år sedan tror jag. Jag hävdar att det är enda metoden som verkligen fungerar som engångsåtgärd. Allt jag ser med täckning osv som kommunen gör är helt lönlöst om den etablerat sig
Ja ska man få bort den med en engångsåtgärd är det grävning som gäller. Men även då behöver man ha koll på området efteråt. Andra metoder är mindre förstörande och resulterar i mindre arbete. Men tar längre tid. En korrekt glyfosat behandling tar inte extremt lång tid. Att rycka tar lång tid.

Edit: Kalender tid. Inte arbetstid. De är lätta att rycka och måste inte ryckas särskilt ofta.
 
C Cider skrev:
Hur tillagar och hur serverar du parkslide-skotten?
De små spröda skotten äts som de är. :)
 
Jag lästa att det ska fungera med Kaustiksoda på dessa växter.

Rätt på det grönskade stället.
 
Hemmakatten
Orkade inte läsa de sista fem sidorna med inlägg, tyvärr, eftersom jag noga följde de första fem sidorna pga juridiskt intresse.

Har dock inget bra juridiskt råd att ge, det har andra gett.

Min synpunkt är mer utifrån utrotningsvinkel och framförallt utifrån giftsynpunkt.

Vill man verkligen hälla gift i sin trädgård? Och använda giftiga produkter som inte ens går att köpa i Sverige? Hur vet man att giftet inte sprids runt om (hur långt?) i trädgården? Till gräsmattan (där barn leker eller man spelar krocket på), grönsaksodlingen, blommorna (som man plockar in och sätter i en vas) mm.

Jag skulle definitivt välja en giftfri metod. Tex rycka upp skott.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Jag förespråkar också en giftfri metod. Ryckning är fullt realistiskt i en trädgård.

Glyfosat är förhållandevis snällt om det hanteras rätt. Men det finns ju många exempel på folk som skriver om brutala överdoseringar. Det gör det enligt forskning inte ett dugg effektivare. Men ökar risken för spridning. Även applicering i mark har nämnts, det funkar väldigt dåligt och riskerar definitivt ökad risk för spridning. Glyfosaten bryts ner relativt snabbt i marken. Så om det används med måtta ser jag inga stora risker med det. Det är felanvändningen som är problemet.

Men som sagt, jag använder det inte. Inga andra växtgifter heller.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tråden gäller en sommarstuga. Det är vanligt att en sådan står obebodd under vissa perioder. Om så är fallet, tror jag att det blir mycket svårt att få bort växten genom att bara rycka skotten när man är där.
 
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Ring Etni sök på Etni trhttps://www.etniab.com/
 
G gbgustaf skrev:
Tråden gäller en sommarstuga. Det är vanligt att en sådan står obebodd under vissa perioder. Om så är fallet, tror jag att det blir mycket svårt att få bort växten genom att bara rycka skotten när man är där.
Det kräver inte överdrivet frekventa ryckningar. En gräsmatta kräver minst lika frekvent underhåll.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
S Spirit78 skrev:
Jag sprayade, hällde och provade att pensla det jag hade i min trädgård i ett par år. Visst, den skrumpnade och vissnade och ”dog”. Men nog fan kom den tillbaka. Provade låta den växa till sig så den fick lite större blad för att suga i sig mer penslad Round-Up. Samma resultat. Hällde i, i stammen, samma resultat. Nöp skott, klippte gräs, ryckte upp, grävde hjälpligt. Samma resultat.

Däremot, att som jag skrev, gräva upp den likt en arkeologisk utgrävning med en grop i mitt fall 7m*2m*0.7m, och plocka upp moderroten, det gjorde susen och det är 6-7år sedan tror jag. Jag hävdar att det är enda metoden som verkligen fungerar som engångsåtgärd. Allt jag ser med täckning osv som kommunen gör är helt lönlöst om den etablerat sig
Jag hävdar att Roundup (som säljs i Sverige) fungerar om man är konsikvent och inte kopplar av bsra för att man gjort det nån enstaka gång. Det handlar INTE om nån sorts bekväm engångsbehandling. Man MÅSTE vara observant på skott som kommer upp under en kortare tid och spruta dem direkt. Då funkar det! Ge dem ingen chans.
 
”Fastighetsmäklarinspektionen har fått pröva ett fall där en köpare riktade kritik mot en mäklare i samband med ett köp. Efter köpet tog sig rötter in i via rör, glasverandan och i väggar och saneringskostnaderna bedömdes uppgå till två miljoner kronor. De båda parterna förlikades om ett prisavdrag på 600 000 kronor men när det gäller mäklarens ansvar avskrev Fastighetsmäklarinspektionen ärendet, då varken mäklaren eller säljaren vid försäljningen hade kunskaper om att det handlade om en invasiv art.”

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-16/monsterplanta-kan-forstora-huskopet



J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
 
Det är en helt annan produkt än det var tidigare.
 
Det som saknas här är den exakta formuleringen av den utfästelse som gavs. Samt lite timeline, hur länge har parksliden varit "borta"?
Eller har den varit borta och reintroducerats? Kan den ha spritt sig till grannfastigheten och därefter vandrat tillbaka efter sanering?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
https://www.viivilla.se/tradgard/parkslide-invaderar/


Nissens Nissens skrev:
Haha, vanligt?? Verkligen???
Har aldrig sett det, så vanligt är det knappast.
Vissa säger att de haft den i decennier i sin trädgård utan problem, andra är vettskrämda...
Vad har du för erfarenheter av Parkslide eftersom du varnar så tydligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.