Hejsan,
Jag har precis skaffat hus och behöver därför införskaffa lite nya verktyg. Jag har bestämt mig för att välja ett märke där det finns ett stort urval av olika verktyg som går att kombinera med ett och samma batteri. Jag har fastnat för Makita och Ryobi eftersom dom har ett stort utbud av olika produkter med tillhörande batteri V18.

Jag kommer till att börja med att inhandla några trädgårdsprodukter som häcksax samt kantklippare samt verktyg som mutterdragare och skruvdragare.Tanken är att samtidigt köpa 2-3 batterier samt laddare.

Skulle uppskatta tips och rekomendationer om vilket av märkena jag bör välja för mitt ändamål.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
Ryobi är konsumentprodukter, makita är proffsprodukter. Proffsprodukter brukar hålla högre kvalitet.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi hade nyligen en het debatt om just elverktyg här på forumet där ryobi inte var speciellt omtalat, jag tror nästan att Ryobi’s egna säljare har lite makita eller likvärdigt hemma i garaget. :rofl:
 
nikasp
Jag har blå Bosch främst och DeWalt klyvsåg men har gräsklippare, 2 st trimmers och en häcksax i Ryobis 36V serie. Riktigt jäkla starka grejer, ruskigt nöjd särskilt med trimmers och häcksaxen. Undrar verkligen om 18V ”är nåt att ha” för trädgård? Någon som provat kanske kan svara.
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
M
Ryobi har större utbud än Makita och bara för att Makita har några riktigt bra saker så innebär inte det att allting är fantastiskt, kvaliteten beror mer på priset än på loggan.

De trädgårdsverktyg jag har från Ryobi är trimmer, häcksax, giftspruta, luftpump (tveksamt att det är trädgård men den bor i garaget) samt lövblås/sug men den är inte batteridriven. Alla fungerar men undvik de mindre batterierna på 1.3, 1.5 & 2.0Ah som följer med i startsatserna, de är lågpresterande och går lätt sönder. HP batterierna är betydligt bättre och köp brushless maskiner där det finns.

Vad gäller verktyg så får man vad man betalar för, fördelarna med dyrare är bättre precision, håller längre, lägre vikt och framför allt bättre spån och dammupptagning på proffsmaskinerna. Det hela är som vanligt en fråga om hur mycket du kommer använda sakerna och hur avancerade saker du tänker göra.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
M mnils skrev:
Ryobi har större utbud än Makita och bara för att Makita har några riktigt bra saker så innebär inte det att allting är fantastiskt, kvaliteten beror mer på priset än på loggan.

De trädgårdsverktyg jag har från Ryobi är trimmer, häcksax, giftspruta, luftpump (tveksamt att det är trädgård men den bor i garaget) samt lövblås/sug men den är inte batteridriven. Alla fungerar men undvik de mindre batterierna på 1.3, 1.5 & 2.0Ah som följer med i startsatserna, de är lågpresterande och går lätt sönder. HP batterierna är betydligt bättre och köp brushless maskiner där det finns.

Vad gäller verktyg så får man vad man betalar för, fördelarna med dyrare är bättre precision, håller längre, lägre vikt och framför allt bättre spån och dammupptagning på proffsmaskinerna. Det hela är som vanligt en fråga om hur mycket du kommer använda sakerna och hur avancerade saker du tänker göra.
Vart har du hört att Ryobi har större utbud än Makita, ganska säker på att det är tvärtom. :geek:
 
  • Reklamtext för RYOBI 18V ONE+ System med fokus på mångsidighet och urval av trådlösa lösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita 18V LXT batterisystem och elverktyg från samma serie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp nikasp skrev:
Jag har blå Bosch främst och DeWalt klyvsåg men har gräsklippare, 2 st trimmers och en häcksax i Ryobis 36V serie. Riktigt jäkla starka grejer, ruskigt nöjd särskilt med trimmers och häcksaxen. Undrar verkligen om 18V ”är nåt att ha” för trädgård? Någon som provat kanske kan svara.
Jag har makitas trimmer och häcksax 18 volt. Funkar kanon sen flera år tillbaks. Om jag minns rätt har makita en häcksax på 36 volt också. Men min 18 v räcker bra till mina behov.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Någon som har en bra batteridriven lövsug att rekommendera? Jag har en bra bensindriven lövblås från Stihl men skulle vilja komplettera med en lövsug/blås för enklare arbetsuppgifter framförallt på altanen.
 
Ingen batteridriven, men en Ryobi med sladd. Nästan helt oanvändbar, om man inte har snustorra, små löv som ligger på slät asfalt. Småfuktiga lönnlöv på vanlig gräsmatta bryr sig inte ett dugg när jag kommer med blåsen. Jag har svårt att tro att en batteridriven skulle vara bättre.
 
Jag skulle föredra Makita.
I en tidigare tråd på forumet var det en vars drivhjul på en 1år gammal ryobi gräsklippare inte fanns som reservdel, Ryobi vägrade dessutom ta det på garanti då de ansåg den vara en slitdel :sweat:

Vi har Ryobi på jobb (ej hantverkare), och jag har vunnit en ryobidragare på forumet.
Jämför jag med mina blå Bosch så känns de klumpiga och slöa.
 
M mnils skrev:
Ryobi har större utbud än Makita och bara för att Makita har några riktigt bra saker så innebär inte det att allting är fantastiskt, kvaliteten beror mer på priset än på loggan.

De trädgårdsverktyg jag har från Ryobi är trimmer, häcksax, giftspruta, luftpump (tveksamt att det är trädgård men den bor i garaget) samt lövblås/sug men den är inte batteridriven. Alla fungerar men undvik de mindre batterierna på 1.3, 1.5 & 2.0Ah som följer med i startsatserna, de är lågpresterande och går lätt sönder. HP batterierna är betydligt bättre och köp brushless maskiner där det finns.

Vad gäller verktyg så får man vad man betalar för, fördelarna med dyrare är bättre precision, håller längre, lägre vikt och framför allt bättre spån och dammupptagning på proffsmaskinerna. Det hela är som vanligt en fråga om hur mycket du kommer använda sakerna och hur avancerade saker du tänker göra.
Kör Ryobi o håller helt med, helst om HP batterierna för 18v o prioritera o köp med brushless, samt att allt beror på hur mkt man använder det.

För gräsklippning 1200 m2 kör jag med Ryobi 36 volt, gräsklippare som kan verka skranglig o är lätta, borstlös , men jisses fungerar perfekt även om man kör i vått gräs, och enda servicen är väl att ha koll på skärdelen, precis som med andra grädklippare,

Jag samlar dessutom ihop lövhögar , kör över dem med gräsklipparen , motorn dör av o till, lyfter upp o den kommer igång och fortsätter lika starkt. Borstlös har mer fördelar än serviceintervall Gräver sedan ned löven i jorden o maskarna tar hand om det till nästa pr, så jag tillsätter sällan gödsel.

Har en vän som fick byta en del på sin borrmaskin , en av de dyrare från Ryobi, ej borstlös , fick lätt tag i rätt del, samt att maskinen krånglade efter typ 10 år med byggrenoveringar.
 
Redigerat:
Hep Hep skrev:
Ingen batteridriven, men en Ryobi med sladd. Nästan helt oanvändbar, om man inte har snustorra, små löv som ligger på slät asfalt. Småfuktiga lönnlöv på vanlig gräsmatta bryr sig inte ett dugg när jag kommer med blåsen. Jag har svårt att tro att en batteridriven skulle vara bättre.
Mja, jag har Makitas lövblås som tar 2x18V och den kör jag sällan på högsta läget. Inga problem med tjocka drivor med blöta löv och passar man sig inte kan man blåsa upp allt grus på gårdsplan till gräsmattan. Sjukt nöjd!
 
Ingen borde väl ifrågasätta att Makita är bättre grejer. Frågan är väl snarast hur bra prylar man behöver.

För mig som bara kör några småprojekt nu och då räcker Ryobi utmärkt. I helgen har jag använt vinkelslip och kanttrimmer. Borde kanske haft mutterknacken framme också, men det blev fälgkorset när släpet skulle få sommarsulor. Och den stora kompressorn stod närmast också, så den bärbara Ryobin fick inte bekänna färg.

Naturligtvis har Makita allt det där också, men jag gillar att kunna slinka in på det tyska gubbdagiset och komma ut med en ny batterimaskin för nästan inga pengar alls.
 
  • Gilla
Dallen89 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mja, jag har Makitas lövblås som tar 2x18V och den kör jag sällan på högsta läget. Inga problem med tjocka drivor med blöta löv och passar man sig inte kan man blåsa upp allt grus på gårdsplan till gräsmattan. Sjukt nöjd!
Då får jag backa. Troligen är utformningen på min helt kass, då den enligt specarna blåser både snabbare och mer än Makitas 36voltsmaskin och ändå inte har en chans att göra det du beskriver. Då lägger jag min röst på Makita, när det gäller ursprungsfrågan.
 
A
Jag upplever att Ryobi har sämre kvalitet idag,har en gammal mutterdragare och skruvdragare som funkar utan problem,väl använda! har däremot nyare modeller av skruvdragare,spikpistol mm flera av dom har diverse fel:confused:eftermarknaden är inte mycket att hurra för heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.