Tjenare gott folk,

Jag står här och tittar på min central som idag är uppdelad i både diazed samt norm. Och skall få 2 saker gjorda inom kort framtid där bastun idag ligger över jordfelsbrytaren och min elektriker farbror sa att han hade lagt till en liten kapsling med en ny 3x16 som ligger utanför då detta är godkänt. Sen kommer det en elbil till hösten och då skall det in en säkring till laddboxen också (vilken laddbox är inte klart ännu)

Då jag personligen kan tycka att de känns lite konstigt att sätta in extra kapslingar för allt kanske det hade varit bättre o helt sonika att byta hela centralen så allt finns i ett, med lediga platser för framtida bruk.

Tycker ni jag tänker rätt? Att det är lönt att göra det, bild på nuvarande central nedanför
 
  • Elektrisk central med diazedsäkringar och modernare normcentral, samt jordfelsbrytare och elmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske för att det blir snyggare (fast lådan med mätare blir du inte av med ändå) men det blir inte bättre elsäkerhetsmässigt, snarare tvärtom. Om allt sitter gömt i ett skåp eller liknande hade jag inte brytt mig om att byta ut det du har.
En smältpropp hanterar kortslutningstider och laster bättre än en automatsäkring.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag hade en vit slät huv man hängde över proppskåpet i en lägenhet. Byggår -82 tror jag.
Vet inte om det varit någon handyman som varit framme eller om det är en produkt som finns?
 
Finns huvar till WU -centraler, men då ska det vara två avlånga spår på kåpan och dessa finns det inte på. Det med att byta till en normcentral är inte ekonomiskt försvarbart. Häng en snygg gardin för eller gör ett skåp runt , det med billaddare, kostnad för byte central är nog dyrare än den för bilen.
 
J jonaserik skrev:
Finns huvar till WU -centraler, men då ska det vara två avlånga spår på kåpan och dessa finns det inte på. Det med att byta till en normcentral är inte ekonomiskt försvarbart. Häng en snygg gardin för eller gör ett skåp runt , det med billaddare, kostnad för byte central är nog dyrare än den för bilen.
Det var ju lite så jag tänkte, laddboxen går ju på ca 12 med inst o mtrl efter avdrag
 
Byt hela centralen och få det enhetligt och lättförståeligt för kommande generationer.
 
S Stabbsson skrev:
Det var ju lite så jag tänkte, laddboxen går ju på ca 12 med inst o mtrl efter avdrag
24 lök för en laddbox som du inte vet än vilken det blir??

Satsa på Malmbergs
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
24 lök för en laddbox som du inte vet än vilken det blir??

Satsa på Malmbergs
Kan ev bli en Garo laddbox och då blir det inget avdrag för jag har en sambo som jobbar där.. inte för att dem har 100% personal rabatt men hon kan plocka ut en istället för semester bonus och med familjemedlem som elektriker = kostnaden blir inte många kronor :rofl:
 
S Stabbsson skrev:
Kan ev bli en Garo laddbox och då blir det inget avdrag för jag har en sambo som jobbar där.. inte för att dem har 100% personal rabatt men hon kan plocka ut en istället för semester bonus och med familjemedlem som elektriker = kostnaden blir inte många kronor :rofl:
Bra där. Har en kompis som jobbar på Garo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.